GreenYoda
Hjälp!
Trots (uppenbarligen tveksam) regelsökare och massa knackningar lyckades vi nu borra hål i badrumsväggen (renoverat 2014) där det inte verkar finnas reglar.
Skåpet är ett godmorgon högskåp från IKEA, antar att det väger +30kg.
Som synes satt det ett annat, lite mindre, skåp där förut (de nya hålen är överst...) , som i sin tur dolde ett par extra hål...så sammanlagt 6 hål i väggen i "onödan".

Jag kan inte avgöra vad som verkar vara bakom de nya hålen. Gips och tomrum, i ena hålet, vad det verkar.
Finns det något jag vågar fästa ett tungt badrumsskåp med i dessa hål? Eller måste jag fortsätta borra sönder i jakt på reglar?
Hjälp :sweat:

• Vit kaklad vägg med smutsfläckar och hål, behov av rengöring och eventuell reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad och verktyg, troligen för montering av möbler eller hyllor, på ett golv.
    Skapa konto
  • Vertikal bild. Övre del: hål i vägg. Nedre del: texturerad yta, möjligen skumplast eller bubbelfolie.
    Skapa konto
  • Ett paket med olika storlekar av väggmonteringstillbehör: pluggar och skruvar för hängning av föremål.
    Skapa konto
  • Förpackning av TOX Allround Monteur med olika plastdüblar och skruvar för väggmontering. Instruktioner syns på baksidan.
    Skapa konto
If it's a bathroom from 2014, there's a good chance that OSB, plywood or chipboard is behind the plaster. You should "feel" it as you drill through the wall thickness. Even if it's just gypsum plus tiles, using MOLLY dowels will give you a high load capacity.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
GreenYoda
S sturnus skrev:
If it's a bathroom from 2014, there's a good chance that OSB, plywood or chipboard is behind the plaster. You should "feel" it as you drill through the wall thickness. Even if it's just gypsum plus tiles, using MOLLY dowels will give you a high load capacity.
Thank you! :ok:
I don't see that there's any plywood behind, which is what I expected to find if there wasn't a stud.
For my untrained eye it seems to only be plaster and gypsum, at least behind the right drilled whole. There might be a stud behind the left hole, I'm gonna drill more today.
Going to buy mollyplugs and I've also decided to top it up with a heavy load glue.
Would it be better to also drill a 3d hole or will 2 with molly + glue do the trick?

Om jag minns rätt är tricket i badrum att bara borra genom kaklet och sedan skruva genom gips och plywood så då behöver du inte plugga alls. Men det bygger såklart på att du har plywood eller motsvarande bakom.

man kan sätta ett par rostfria ben under skåpet

GreenYoda
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Om jag minns rätt är tricket i badrum att bara borra genom kaklet och sedan skruva genom gips och plywood så då behöver du inte plugga alls. Men det bygger såklart på att du har plywood eller motsvarande bakom.
Precis, bristen på plywood i detta fall är det som får mig att ställa frågan. Jag har dock aldrig borrat i en badrumsvägg förr så jag är lite ovan, men jag tycker jag borde kunnat se om det fanns något träigt :confused:

GreenYoda
T tergo skrev:
man kan sätta ett par rostfria ben under skåpet
Mm men det är sista utvägen, vill helst inte ha ben.

Bästa svaret

Skulle rekommendera Fischer duotec. Jämfört med Molly har inte dessa några vassa krokar som kan spräcka kakel-plattan

https://www.fischersverige.se/sv-se...lonvikplugg-duotec/537259-fischer-duotec-10-s

Dom har en fin belastningstabell också

https://fiproductmedia.azureedge.ne... Tables fischer/LT_01_DUOTEC_F_SEN_AIP_V1.pdf

Är det enkelgips 12,5mm så har dom en hållfasthet för ca 20kg styck givet 10mm varianten

Illustration av steg-för-steg-instruktioner för att borra ett hål och sätta i en plugg i en vägg.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
K Kanelbullen123 skrev:
Skulle rekommendera Fischer duotec. Jämfört med Molly har inte dessa några vassa krokar som kan spräcka kakel-plattan

[länk]

[länk] Tables/Load Tables fischer/LT_01_DUOTEC_F_SEN_AIP_V1.pdf

Är det enkelgips 12,5mm så har dom en hållfasthet för ca 20kg styck givet 10mm varianten

[bild]
Dom där ser ju väldigt lovande ut! Jag ger mig omedelbart ut på jakt och ser om dessa går att få tag i redan idag.

GreenYoda
K Kanelbullen123 skrev:

[länk]

[länk] Tables/Load Tables fischer/LT_01_DUOTEC_F_SEN_AIP_V1.pdf

[bild]
Såna bidde det!
Fick börja med att köra till Byggmax för att köpa dom, och då funkade inte varianten som såldes med skruvar (skruvarna hade fel huvud för IKEAs tycke) så det fick bli ett 20pack fischerplugg direkt, tunga grejer ska väl alltid sättas upp.
På Byggmax fanns dock inget vettigt lim och inte heller skruv i rätt dimension, så det fick bli att kuska vidare till Bauhaus och trängas. Lim (PL800) och skruv (5x70) hittades till slut och nu, nu sitter skenan uppe.

Ger det en stunds härdning innan skåpet åker upp.

• Metallisk räls eller skena på kaklad golv, möjligen del av gardinsystem eller skjutdörrsbeslag.
    Skapa konto
  • Ett hörn av en dusch med texturerade vita väggar och synlig silverfärgad duschslanganslutning.
    Skapa konto
Isn't this rail mounted backwards? Up and down? In this position the forces act as a lever trying to retract the expander, once rotated the screw will only be subjected to shear.

GreenYoda
S sturnus skrev:
Isn't this rail mounted backwards? Up and down? In this position the forces act as a lever trying to retract the expander, once rotated the screw will only be subjected to shear.
It feels backward, but it is correct (during assembly I made the same assumption). The rails complete upper part works as a hook to hang the whole cabinet on.

It also gets support from two screws mounted at the bottom part of the cabinet.

• Instruktionsmanual för möbelsammansättning med steg-för-steg illustrationer, verktyg och delar.
    Skapa konto
  • Instruktionsmanual för montering med steg 17 och 18, mekaniska delar, verktyg, och förbudssymboler på plats.
    Skapa konto
  • Instruktionsskiss för montering av möbler, delar som klickas ihop, steg nummer 15.
    Skapa konto
GreenYoda GreenYoda skrev:
It feels backward, but it is correct (during assembly I made the same assumption). The rails complete upper part works as a hook to hang the whole cabinet on.

It also gets support from two screws mounted at the bottom part of the cabinet.

OK. Looks like it's fine. I have never had any contact with this product, but the rails of the METOD system are often attached upside down, which sometimes results in falling off the wall.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
Skåp på plats!

För den nybörjare som googlar sig in här för att de söker på "Montera Godmorgon högskåp":

De nedre skruvarna var kniviga att få till, först hänga skåpet på plats, markera på en höft, lyfta ned skåpet, dubbelkolla markeringrna och borra hål för pluggar. Där blev det universalpluggarna i första inlägget med separata skruvar med kullrigt huvud.

Jag valde helt medvetet att sätta ljusgråa sidan som ryggplatta istället för den sida som har samma färg som skåpet, en smaksak .
Tack för hjälpen och tipsen!(y)

• Ett tomt, brunt bokhyllsskåp bredvid en öppen dörr med en handduk upphängd på kroken.
    Skapa konto
  • Gilla
Kanelbullen123 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.