Hejsan,

vi har fått in en detaljerad offert (förmodligen gjord i någon programvara för beräkning) för att bygga till huset med 25 kvm (platta på mark) inkl. dränering befintlig källarmur och byta befintligt tak i samband med tillbyggnaden + lite annat.

Vi har fått själva byggarbetet specat i en s.k. nettokalkyl där allt arbete där entreprenören faktiskt bygger tillbyggnaden på något sätt ingår.

Sedan finns en (ganska stor) post med "Etablering och diverse" som är allt indirekt arbete ex. förberedelser på tomten, städning, restider, ta emot materialleveranser etc.

På totalen utgör indirekt arbete ca 25% och direkt arbete ca 75%. Min fråga är om detta är ett rimligt förhållande eller inte, baserat på era egna erfarenheter?

Mvh Daniel

Jag känner inte till någon sådan tumregel, men jag kan tänka mig att de även bakar in oförutsedda kostnader i den posten. Och det är något som ju kommer med en totalentreprenad, att de måste ta höjd för fördyrande saker som kan dyka upp under tiden. Tycker därför inte att det låter så orimligt.

Ja det är klart att de tar chansen att göra det även om nästan alltid de friskriver sig från större saker som kan hända. I vårt fall har de dock gjort det du menar genom att de helt sonika lägger på 12% på uträknat belopp på slutet för att vi vill ha ett fast pris isf löpande räkning. Det har vi sett på nästan alla offerter.

Vore intressant om andra som har kört projekt i storleksordning 1-1,5 miljon på totalentreprenad kunde skriva vad de hade för förhållande mellan direkt och indirekt arbete så att vi kan få en gemensam bild även om den såklart inte blir statistiskt säkerställd...

som självbyggare har jag i vart fall lärt mig just hur mycket tid som går åt till indirekt arbete, det är 50 procent logistik, materialhantering, flytttande på grejerna, väderskydd osv osv....och kanske 50 procent direkt byggande. inte alls orimligt skulle jag säga.

• Gilla
Lutte
  • Laddar…
Att dom lägger på 12% på slutraden är helt normalt.
Dessa procent fungerar dels som en säkerhet ifall man räknat bort sig, men i första hand så är det för att man vill gå med vinst i projektet, inget konstigt alls.

Sedan redovisar olika företag på olika sätt i sina kalkyler. Men ett påslag om 8-15% lägger alla på.

F.d. Kalkylator

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.