Hej!
Jag har idag sector alarm installerat, kopplat till sos alarm.
Nu skulle jag vilja byta till trygga hem, bra pris på ett paket som inte är kopplat till sos = ingen månadsavgift.
Jag har fem detektorer till sector och en gsm-modul, de ser likadana ut som tryggahems (iaf IR och röken).
Någon som vet om jag kan använda mina gamla från sector till mitt nya system?

Har druckit lite vin så det kanske blev lite luddigt, redigerar imorgon =)

/Micke med vinboxen =)

Det normala svaret är nej när det gäller trådlösa system.
Varje tillverkare har sin lösning.
Men jag håller med om att de där detektorerna verkligen såg ut som powermax deckare och tryggahem är powermax i grunden

Sector larm har tidigare använt Powermax larm, vet inte om de gör det nu. Jag tror inte att det ska vara några problem att använda dina gamla detektorer. Om jag inte har fel så kan man använda detektorer av olika fabrikat bara de går på samma frekvensband, i detta fall 868 MHz.

Finns tidigare trådar här på forumet om liknande försök. Bland annat DSC EU version som inte pratar med NA versionen trots samma frekvensband och tillverkare.
Finns också konstaterat att Powermax och DSC inte pratar med varandra.

Dock lyckas någon så säg bara till så lovar jag en klistrad tråd över kompatibla modeller

Skall detektorerna fungera måste det vara av samma fabrikat, de måste prata samma språk och det måste använda samma koder. Det är något som varje tillverkare brukar se till att det skiljer. Man vill sälja sina produkter. Det är även något jag har varnat för många gånger tidigare, har du trådat larm behöver du i många fall bara byta central och MAP, ibland även motstånd. Har du däremot trådlöst måste i byta ALLT.
Det "billiga" trådlösa blir allt för ofta det dyra alternativet när eller om man väljer att byta leverantör

Dina inlägg var några av de jag syftade på :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.