Hej`

Dum fråga kanske.. Men om jag inte frågar så lär jag mig väl aldrig :)

Funderar på att skaffa larm och har läst lite här.. De flesta verkar köpa larm "på egen hand" för massa tusentals kronor.

Varför gör man det istället för ett från Trygga Hem eller Securitas eller nåt annat sådant? Anses dessa som undermåliga? Eller slipper man månadskostnad?

Av Trygga Hem och Securitas vilken skulle ni rekommendera?

addo skrev:
Av Trygga Hem och Securitas vilken skulle ni rekommendera?
Det blir billigare i längden att köpa ett själv. Även "egna" larm går att koppla till larmcentral.

Angående ovanstående firmor så är det hugget som stucket.

Har själv efter 5 års velande skaffat larm i förra veckan. Vägde fram och tillbaka, köpa eget och sätta upp, eller köra med securitas, sector alarm osv. Valde till sist Sector alarm av den enkla anledningen att jag inte vill ha något strul med att något går sönder eller det krånglar. Orkar inte mecka med larmet att det skulle gå av misstag eller liknande + att trygghetsfunktionen är viktig för mig då jag ofta är borta 2-3 dagar i veckan och jag vill att frugan skall vara trygg

Har ett maxpris på 409:-/mån oavsett hur många komponenter jag vill koppla in.

Hej!

Skulle start rekommendera dig att ta kontakt med en lokal säkerhetsleverantör som installerar ett inbrottslarm till en fast kostnad, där du sedan äger larmet och gör vad du vill med anläggningen.
Dem både ovanstående leverantörererna och fler därtil som kör "trådlösa hyrlarm" och dem blir väldigt dyra i förlängningen, och du äger dem aldrig!
Rekommenderar gärna någon om du säger vart du bor?

Jannemstd skrev:
Rekommenderar gärna någon om du säger vart du bor?
Hakar på tråden då vi oxo kollar på larm. Kan du rekommendera någon i Göteborgsområdet? Gärna i Partille om möjligt...

Sent from my E15i using Tapatalk

Jag äger mitt securitas (verisure)larm och betalar månadskostnad för anslutning till larmcentral. Min uppfattning är att det är så det funkar generellt.

timmelstad skrev:
Jag äger mitt securitas (verisure)larm och betalar månadskostnad för anslutning till larmcentral. Min uppfattning är att det är så det funkar generellt.
Min Securitasinstallatör påstod att jag ägde allt utom central och dekaler.

Nyfniken skrev:
Min Securitasinstallatör påstod att jag ägde allt utom central och dekaler.
Nåt sånt var det, ja.

Dom har insett att det blir för mycket elektronikskrot som de behöver hantera om de skall kräva tillbaka all hårdvara.
En central kostar ju inte många hundra kr. Så det är skit samma och faktiskt bättre att dumpa det hos kund.

Ska bli kul att se hur många år det kommer att köra med verisure märket innan de byter till något annat

Läs denna tråd för alla som funderar på om man ska hyra eller köpa, samt om man ska ha trådlöst eller trådat, där finns allt avhandlat.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/177691-basta-villalarmet-tradlost.html

aedwall skrev:
Har ett maxpris på 409:-/mån oavsett hur många komponenter jag vill koppla in.
Efter 10 år har du betalat 49000 i månadskostnader.

Ett riktigt bra larm kostar cirka 10000 inklusive installation, plus månadkostnad på kanske 80kr för larmövervakning, det blir totalt 19600 efter 10 år. Även om man då skulle vilja byta centralen så finns alla givare och kablar kvar så det blir bara några timmars jobb.

Säg att du får tre inbrott på den tiden, första gången är du i närheten så du väljer att själv åka och kolla. Dom andra två gångerna väljer du att låta väktare åka fram för 1000kr. Då har du totalt betalat 21600kr.

mrfrenzy skrev:
Läs denna tråd för alla som funderar på om man ska hyra eller köpa, samt om man ska ha trådlöst eller trådat, där finns allt avhandlat.
[länk]

Efter 10 år har du betalat 49000 i månadskostnader.

Ett riktigt bra larm kostar cirka 10000 inklusive installation, plus månadkostnad på kanske 80kr för larmövervakning, det blir totalt 19600 efter 10 år. Även om man då skulle vilja byta centralen så finns alla givare och kablar kvar så det blir bara några timmars jobb.

Säg att du får tre inbrott på den tiden, första gången är du i närheten så du väljer att själv åka och kolla. Dom andra två gångerna väljer du att låta väktare åka fram för 1000kr. Då har du totalt betalat 21600kr.
Man vill självklart ha ny och modern hårdvara åtminstone var tredje år. Vilket betyder att du får punga ut 20 000 kr till för två byten av hårdvara. Med t.ex. Sector Alarm får man ju nytt minst var tredje år, bara man säger till. Just det.

Knappast helt gratis eller?

difference skrev:
Man vill självklart ha ny och modern hårdvara åtminstone var tredje år. Vilket betyder att du får punga ut 20 000 kr till för två byten av hårdvara. Med t.ex. Sector Alarm får man ju nytt minst var tredje år, bara man säger till. Just det.
Skillnad i filosofi: om man vill ha ett larm som ger bra säkerhet är ett 10 år gammalt trådbundet larm alla gånger bättre än ett nytt trådlöst. Om man är mindre intresserad av larmsäkerhet och mer intresserad av att ha det senaste med en modern panel så är det nya larmet förstås bättre.

RilleRock
difference skrev:
Väljer man ett framtidsäkert fabrikat så varför skulle du behöva byta ut hårdvara igen?
Det kommer kontinuerligt uppgraderingar som man själv kan uppgradera central samt enheter med senaste funktion.

Kommer det ut en modernare manöverpanel är det bara att byta ut befintlig till en låg kostnad.
Kan byta den ganska många gånger för de 20000kr man betalat extra för "fri utryckningar".
Men visst din är ju "gratis" bara du ringer och säger till så det är ju ännu billigare :cool:

För man vill ju förstöra huset med ett trådbundet. Då kan det kvitta.

10 år gamla komponenter känns inte direkt lockande. Men visst, är man snål alternativt har det kärvt så är det ju ett alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.