Hej jag undrar om det är fel på min tryckströmbrytare som byttes för drygt en månad sen
Jag har eget vatten med hydrofor
Det verkar som den inte slår av pumpen
Den står i samma läge på mätaren där den ska slå på
Trycket sjunker inte som det brukar när man tappar vatten
Jag märkte det här när jag körde igång en tvätt
Jag har vatten
Eller vad kan det vara nåt annat fel
Jag brukar märka när pumpen slår på det brukar blinka i lyset nu märker jag inget sånt
Men jag vet inte när det kan ha varit senast
mitt vatten var väldigt grumsigt nån dag efter bytet som väldigt tunn mjölk det gick att spola rent dock
Dumt nog har jag inte haft koll på pumpen
Jag litade på att det var ok
skulle det vara såna här symptom om det skulle vara nån läcka nånstans
Jag har eget vatten med hydrofor
Det verkar som den inte slår av pumpen
Den står i samma läge på mätaren där den ska slå på
Trycket sjunker inte som det brukar när man tappar vatten
Jag märkte det här när jag körde igång en tvätt
Jag har vatten
Eller vad kan det vara nåt annat fel
Jag brukar märka när pumpen slår på det brukar blinka i lyset nu märker jag inget sånt
Men jag vet inte när det kan ha varit senast
mitt vatten var väldigt grumsigt nån dag efter bytet som väldigt tunn mjölk det gick att spola rent dock
Dumt nog har jag inte haft koll på pumpen
Jag litade på att det var ok
skulle det vara såna här symptom om det skulle vara nån läcka nånstans
Jag är ledsen att det blev två trådar det var inte meningen
Vatten är grumligt när man slagit av pumpen först var det bara järn i vattnet men efter ett tag så blev det grumligt
Det har varit en del strömavbrott men det har inte varit grumligt förrän jag bytte brytare
mätaren står i detta läge hela tiden jag upptäckte det idag
Den ska stanna där men när jag tappar vatten så sjunker inte trycket utan den står kvar där
I slutet på året så byttes tryckströmbrytaren ut för den gamla slog inte på pumpen
Jag fick slå av och på brytaren och det gick ett tag
Firman sa att det var brytaren så de bytte ut den
kanske var det nåt annat fel också
de bytte till denna på bilden Danfoss
Idag spolade jag länge och slog av pump och brytare när pumpen gick igång så stannar den i detta läge
Vatten är grumligt när man slagit av pumpen först var det bara järn i vattnet men efter ett tag så blev det grumligt
Det har varit en del strömavbrott men det har inte varit grumligt förrän jag bytte brytare
mätaren står i detta läge hela tiden jag upptäckte det idag
Den ska stanna där men när jag tappar vatten så sjunker inte trycket utan den står kvar där
I slutet på året så byttes tryckströmbrytaren ut för den gamla slog inte på pumpen
Jag fick slå av och på brytaren och det gick ett tag
Firman sa att det var brytaren så de bytte ut den
kanske var det nåt annat fel också
de bytte till denna på bilden Danfoss
Idag spolade jag länge och slog av pump och brytare när pumpen gick igång så stannar den i detta läge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den typen av brytare är lite knepigare att rengöra , men en sak är bra det är klämring på dem. då går det lätt att hänga av utan att koppla bort kablarna., Stäng av elen lossa en koppling under . även den rörbiten efter med. Se hur det ser ut i brytarens hål och röret som går ner. Det är ett gummimenbran i brytaren och i ingången till den så är det bara ett hål som kanske är 3 mm och skit sätter sig där, Peta inte med något vasst i det lilla hålet , då kan det gå hål i gummimembranet.
Tack för beskrivning men jag vågar mig nog inte på det
Men det ger mig hopp om att pumpen kanske är ok
De mätte väl nåt på den när de var här
påverkar det att vattnet ser ut som ljus urin
Det tar tid att spola rent ,märker jag
Borde inte den som bytte ha tagit bort om det var nåt mojs där
Innan han kopplade ihop grejorna
Men det ger mig hopp om att pumpen kanske är ok
De mätte väl nåt på den när de var här
påverkar det att vattnet ser ut som ljus urin
Det tar tid att spola rent ,märker jag
Borde inte den som bytte ha tagit bort om det var nåt mojs där
Innan han kopplade ihop grejorna
Det borde den ha gjort, det är en klassiker att det samlas i röret och i det lilla hålet på brytaren. Har du så skitigt vatten så kan det täta till rätt snabbt.
Var inte rädd , det gäller att våga lite för att lära sig, slå ifrån strömmen till pumpen, öppna en kallvattenkran, när det slutat att rinna så stänger du kranen, detta för at vattnet hänger sig , sen tar du en skiftnyckel och lossar en av dom muttrar som är under, en del vatten kommer att rinna ut. Då får du brytaren i handen och kan de om det är skit där. är det skit/skräp så rensar du. När du är klar, blir det att sätta tillbaka den och dra muttern lite måttligt, starta pumpen igen , klart och du har tjänat pengar på att göra något själv. Finns inget som är farligt i detta.
Lycka till med att våga.
Var inte rädd , det gäller att våga lite för att lära sig, slå ifrån strömmen till pumpen, öppna en kallvattenkran, när det slutat att rinna så stänger du kranen, detta för at vattnet hänger sig , sen tar du en skiftnyckel och lossar en av dom muttrar som är under, en del vatten kommer att rinna ut. Då får du brytaren i handen och kan de om det är skit där. är det skit/skräp så rensar du. När du är klar, blir det att sätta tillbaka den och dra muttern lite måttligt, starta pumpen igen , klart och du har tjänat pengar på att göra något själv. Finns inget som är farligt i detta.
Lycka till med att våga.
Elförbrukningen Tja går pumpen utan att stanna så blir det lite till. Men i det stora hela så har den ingen större påverkan på EL-förbrukningen, utan är något annat, kanske kallare och då måste mer värme till för huset.D DumFråga skrev:
Du säger ju att det är grumligt vatten och hur mycket av det som stannar i rör eller brytaren kan ingen förutspå, vad för pump har du , en som sitter nere i borrhålet eller en pump uppe i rumemt., Hur mycket vatten finns det , troligtvis så är det från brunnens botten eller sprickor i berget som släpper igenom. Kanske spole någon timma med en kran öppen för att få bort det värsta. Luktar eller smakar det konstigt om inte så kanske ett björnfilter, helst på det rör som kommer in från brunnen. Ser lite kort om plats där, går att ha det på ut från tanken med.
Det var inte djupt och då finns det nog bra med vatten, annars borras det djupare. Bara pumpa på med en KV-kran öppen . i stället för en timma . ta en halv timma då om ni är oroliga. Har inte läst den andra tråden, men har ni vattnat någon gräsmatta så finns det vatten så det räcker.
NI kan ju prova med att tappa vatten tills pumpen startar och stänga av den , sen vänta i någon timma innan start av pumpen görs. Då ska det hinna att rinna till om det är dåligt med vatten i hålet och pumpen ska då ge så att den stannar. Det är så man gör normalt för att se om det är dåligt med vatten i hålet. En brunn kan med fördel tryckas som det kallas och det gör en brunnsborrare. Kolla först hur det går med det enligt ovan.
Edit om pumpen inte stannar så får den inget vatten, är det så att det fungera efter ett tag så kan det vara vattenbrist. Men måla inte gubben på väggen nu .
Edit om pumpen inte stannar så får den inget vatten, är det så att det fungera efter ett tag så kan det vara vattenbrist. Men måla inte gubben på väggen nu .