ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har lite svårt att tro att en tryckstötdämpare skulle frysa sönder så att den inte längre funkar. Det är ju som en mikrohydrofor, dvs en liten tryckbehållare med en luftkudde som tar stötarna. Läcker den vatten eller hur vet du att den är trasig?
Hur?
Det fungerade fint sommar/höst efter att dämparna installerades. Inga dunsar, som vi hade mycket av tidigare.
Sen efter vintern när vi startade upp stugan inkl vattnet så var dunsarna där igen!

Min enda hypotes är att dämparna har frusit sönder, vad annars kan ha hänt över vintern?

Nu vet jag ju inte vad som finns inne i dämparen men det är väl liknande en stötdämpare till en bil, dvs nån sorts fjäderbelastad kolv därinne och en luftkudde bakom. Isfrysning kan ju ha gjort att kolven läcker och vatten fyller upp bakom och då blir det ju tvärstopp för kolven när stöten kommer.

Och då är ju lösningen:
1) Byt dämparna, men se till att de enkelt kan tas bort och sättas tillbaka.
2) Koppla bort dämparna över vintern och förvara frostfritt. Sätt tillbaka vid vårstarten.

Och då måste de ju vara enkelt (de)monterbara, Dvs inget hattade med lin och tätningsmassa etc.

B Bo Berglund skrev:
Hur?
Det fungerade fint sommar/höst efter att dämparna installerades. Inga dunsar, som vi hade mycket av tidigare.
Sen efter vintern när vi startade upp stugan inkl vattnet så var dunsarna där igen!

Min enda hypotes är att dämparna har frusit sönder, vad annars kan ha hänt över vintern?

Nu vet jag ju inte vad som finns inne i dämparen men det är väl liknande en stötdämpare till en bil, dvs nån sorts fjäderbelastad kolv därinne och en luftkudde bakom. Isfrysning kan ju ha gjort att kolven läcker och vatten fyller upp bakom och då blir det ju tvärstopp för kolven när stöten kommer.

Och då är ju lösningen:
1) Byt dämparna, men se till att de enkelt kan tas bort och sättas tillbaka.
2) Koppla bort dämparna över vintern och förvara frostfritt. Sätt tillbaka vid vårstarten.

Och då måste de ju vara enkelt (de)monterbara, Dvs inget hattade med lin och tätningsmassa etc.
Vill bara kommentera mitt tidigare inlägg från den 9 mars 2023.
Jag har sedan (sep 2023) installerat tryckstötsdämparen utv R10 med avsedd T-koppling inv R10 utan några special-lösningar. Detta för att underlätta eventuella framtida byten av stöt-dämparen som sitter
skruvad med en o-ring som tätning mot T-kopplingen.
Mvh Olle.

• Tryckstötsdämpare installerad med T-koppling vid en vit tvättmaskin från LG.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • T-koppling inv R10 för tryckstötsdämpare, med etikett som anger artikelnummer och orderinformation.
    Skapa konto
  • Förpackning med tryckstötsdämpare från FM Mattsson och följesedel från Proffsmagasinet med leveransinformation.
    Skapa konto
O Olle Boulogner skrev:
Jag har sedan (sep 2023) installerat tryckstötsdämparen utv R10 med avsedd T-koppling inv R10 utan några special-lösningar. Detta för att underlätta eventuella framtida byten av stöt-dämparen som sitter
skruvad med en o-ring som tätning mot T-kopplingen.
Tack för återkopplingen! Verkligen användbar info! 👍😀

Jag ser att i ditt fall sitter tryckstötdämparen bakom en kulo-ventil så att den enkelt kan bytas ut ifall det skulle behövas. Bara att stänga ventilen och sedan demontera dämparpaketet!
Och man kan avlägsna den utan att behöva tömma systemet på vatten tack vare ventilen.

En undring: Hur är de tre delarnas hopkoppling gjord?
Det verkar vara en T-koppling med inbyggd ventil där inkommande vatten verkar anslutas i "benet" på T:et och tryckstötsdämparen till övre utgången medan tvättmaskinen (eller vad det är ) ansluts neråt.
Vad sker när man vrider på ventilkranen?
Stängs vattnet i både röd och grön riktning då?
T-koppling med inbyggd ventil, tryckstötdämpare och kuloventil. Röranslutningar för vattenflöde markerade med röda och gröna pilar.

Jag hade gärna sett att rörmokaren som fixade min dämpare hade gjort så också!
Men i stället är det en fast inkoppling och dessutom i ett trångt utrymme under golvet i krypgrunden som man behöver vara rätt smidig för att kunna nå.

Det jag tror behövs är att man kan demontera dämparna när man stänger vattnet för vintern och sätta tillbaka i samband med återstart på vårkanten. Och det skall kunna göras av en icke-rörmokare som mig.
Under vintern så är systemet "odämpat" med kvarstående vatten där det inte kunde tömmas och det fryser väl men eftersom det inte är fullt händer ingenting. Och dämparna är inomhus i frostfritt utrymme.
Så din lösning verkar vara det jag också behöver. Om jag förstår funktionen rätt.

B Bo Berglund skrev:
Tack för återkopplingen! Verkligen användbar info! 👍😀

Jag ser att i ditt fall sitter tryckstötdämparen bakom en kulo-ventil så att den enkelt kan bytas ut ifall det skulle behövas. Bara att stänga ventilen och sedan demontera dämparpaketet!
Och man kan avlägsna den utan att behöva tömma systemet på vatten tack vare ventilen.

En undring: Hur är de tre delarnas hopkoppling gjord?
Det verkar vara en T-koppling med inbyggd ventil där inkommande vatten verkar anslutas i "benet" på T:et och tryckstötsdämparen till övre utgången medan tvättmaskinen (eller vad det är ) ansluts neråt.
Vad sker när man vrider på ventilkranen?
Stängs vattnet i både röd och grön riktning då?
[bild]

Jag hade gärna sett att rörmokaren som fixade min dämpare hade gjort så också!
Men i stället är det en fast inkoppling och dessutom i ett trångt utrymme under golvet i krypgrunden som man behöver vara rätt smidig för att kunna nå.

Det jag tror behövs är att man kan demontera dämparna när man stänger vattnet för vintern och sätta tillbaka i samband med återstart på vårkanten. Och det skall kunna göras av en icke-rörmokare som mig.
Under vintern så är systemet "odämpat" med kvarstående vatten där det inte kunde tömmas och det fryser väl men eftersom det inte är fullt händer ingenting. Och dämparna är inomhus i frostfritt utrymme.
Så din lösning verkar vara det jag också behöver. Om jag förstår funktionen rätt.
Det stämmer, vattnet stängs av i både röd och grön riktning enligt din ritning.

När 'Vatette T-kopplingen med kul-ventil är stängd, kan det inkommande vattnet som är anslutet horisontellt till 'benet' på den, varken nå stötdämparen upptill eller nå tvättmaskinsanslutningen nedtill.
(alla 3 anslutningarna till T-kopplingen med kul-ventilen är stängda, ingen anslutning är öppen då)

Om jag ej minns fel, så behöll jag 'Vatette planadapter cu15' på kul-ventilens övre anslutning till den förmodade bussning med utv R15 1/2" mot kul-ventilen och utv R10 3/8" mot stötdämparens T-koppling, fastän planadaptern egentligen är till för att inte skära sönder eventuell mutter-anslutning med en packning och göra det tätare.
Vatette är dyrare, håller bättre, samt kärvar mindre, men om det gäller utomhus också vet jag ej.
Mvh Olle

• Gilla
Bo Berglund
  • Laddar…
Tack för kompletteringen!
Nu får jag avvakta våren när vi skall ut och starta upp sommarstället igen och se till så jag har med lite rördelar då. Är Proffsmagasinet bra att handla från för en amatör som jag själv?
Jag har haft svårt att hitta ställen att köpa såna här halv-udda rörkomponenter tidigare...

B Bo Berglund skrev:
Tack för kompletteringen!
Nu får jag avvakta våren när vi skall ut och starta upp sommarstället igen och se till så jag har med lite rördelar då. Är Proffsmagasinet bra att handla från för en amatör som jag själv?
Jag har haft svårt att hitta ställen att köpa såna här halv-udda rörkomponenter tidigare...
Jag är själv amatör.
Såg att Hornbach hade stötdämparen till ett mycket bättre pris, samt fördelen att de har 'Vatette's sortiment.
Lycka till!
Mvh Olle

Hmm, nu när jag letat runt efter kopplingar så har jag insett att det är en väsentlig skillnad för mitt case i förhållande till ditt...
Det ser ut som om du kopplat in på ett ställe där rördimensionen är betydligt mindre än mina 15 mm...
Planen var att installera stötdämparen under badrumsgolvet mot de rör som finns där (15 mm koppar) och då uppkommer problemet med att hitta en koppling som har dämparens fingänga åt ena hållet och kan kopplas in på 15 mm rör på andra. Verkar inte finnas sådana.
Kanske därför rörisen gjort som han gjorde (se mina bilder i början av den här tråden)?
Undrar om det är läge att försöka hitta något ställe inomhus där man kan sätta dämparen i stället där rören är smalare?
Fast vad jag kommer ihåg är det inte mycket synliga rör ens i badrummet.
Detta tarvar nog ett besök (senare i vår) för studie av rördragningarna.
Spelar det nån roll var man sätter dämparen?
Ska den vara i närheten av de ventiler som åstadkommer den plötsliga stängningen?

Det ser ut som att Olle Boulogner har 15mm kopparrör.
Finns en övergång från R15 invändig gänga till R10 utvändig gänga, sen en R10 T-koppling.
Kromad vattenventil med T-koppling och kopparrörsanslutning i badrum.
Skapa konto

R10 T-kopplingen har jag fattat är föreskriven för att man skall kunna ansluta stötdämparen på rätt sätt med o-ringstätning. (Vilket min röris INTE gjorde!)
T-kopplingen verkar ha nån sorts stopp-plugg insatt överst som ser ut som en mutter (grön i min bild nedan) och en övergång mot kulventilen nederst (röd ruta). Är det den röda som du menar?

I så fall skall den väl skruvas mot både Vatette-ventilen och T-kopplingen till stötdämparen.
Rätt uppfattat av mig???

Hur får man den att bottna åt båda hållen och samtidigt vara i rätt riktning?
Eller dras T-kopplingen mot en packning när man drar åt "muttern".

Blank T-koppling med grönt markerad stopp-plugg och röd övergång till kulventil, sitter ihop med metalliska rör.
Skapa konto

Kanske enklare ifall jag tänker bort kulventilen i alla fall och bara ser till att kunna montera in rätt T-koppling i 15 mm rördragningen. Då kan man ju i vart fall skruva bort stötdämparen (med vattnet avstängt), alternativt försöka hitta nån sorts plugg som kan skruvas in på dämparens plats över vintern. Det behöver vara något där för att det inte skall bli översvämning när vattnet kopplas på på våren ifall man inte kommer ihåg att sätta tillbaka dämparen.
Man kan ju t.ex. använda den trasiga dämparen som plugg då (om den inte är förstörd av det felaktiga montaget förstås)....

Övergången skruvas i botten mot kulventilen (planadapter + planpackning mellan).
Lina övergångens yttergänga och skruva på T-kopplingen.

Demmpa Demmpa skrev:
Övergången skruvas i botten mot kulventilen (planadapter + planpackning mellan).
Lina övergångens yttergänga och skruva på T-kopplingen.
Demmpa har rätt, jag använder 15mm kopparör och en planadapter monterad i kulventilens övre anslutning,
som fick vara kvar sedan min första nödlösning mars 2023
Däremot använde jag nog ej någon planpackning, för när jag tittar närmare på min koppling syns det att jag
använt lin & pasta för tätning av Bussning märkt 1/2 3/8 både upptill och nedtill. Se bifogat foto.
Till ändmuttern överst har jag också använt lin & pasta.

I korthet ovanifrån:
1. Ändplugg utv R10 3/8", lin & pasta mot T-kopplingen.
2. T-koppling avsedd för stötdämparen med 3st inv R10 3/8". Dämparen med o-ring, övriga två med lin & pasta.
3. Bussning, uppåt utv R10 3/8" mot T-koppling lin & pasta, nedåt inv R15 1/2" mot kulventil lin & pasta.
4. Kulventil 3st 15cu, övre anslutning mot bussning har en planadapter (eftersom det inte sitter ett kopparrör här skall den vassa kanten göras plan så den inte skär sönder det som ansluts, t.e.x en packning etc.).
Horisontell anslutning av inkommande vatten till kulventilens 15cu.
Nedtill är kulventilen ansluten till en 'Aqua-stop' och sedan till tvättmaskin.

Övrigt:
När man skruvar ihop det hela får man planera att göra det i rätt ordning, exempelvis kan man inte montera
T-kopplingen sist i mitt fall, för då tar ju kakelväggen emot när man vill vrida T-kopplingen fast mot bussningen etc.

Stötdämparen borde jag ha placerat där ändmuttern sitter, för som det är nu måste vattnet gå 180 grader
istället för 90 grader, innan det når dämparen. Men det fungerar i alla fall och jag ville dölja dämparen.
Men det kan vara så att dämparen måste eller passar bäst i 'benet' på T-kopplingen, jag minns ej om anslutningarna såg olika ut.

Med reservation att jag kanske tänkt eller minns fel.
Mvh Olle

• Ventilkoppling och röranslutningar med märkningen 3/8 och 1/2 tum, tätade med lin och pasta, monterade på en kakelvägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.