I vår bostadsrättsförening har det uppstått tryckstötar som hörs tydligt hos de som bor högst upp. Fenomenet verkar ha uppstått för några månader sedan. Man har gått runt i lägenheterna och kollat vad som kan vara problemet. Nu är det nog så att vår badkarsblandare kan ge upphov till detta, det är en Vårgårda och jag skulle tro att den är från 1997, året då huset byggdes. Det kanske är lika bra att byta hela blandaren? Finns det backventiler man kan testa att byta först?
Hej.
Har en likadan blandare som börjar läcka. Nån som vet model så jag kan köpa nytt ventilöverstycke?
Tack på förhand.
Har en likadan blandare som börjar läcka. Nån som vet model så jag kan köpa nytt ventilöverstycke?
Tack på förhand.
Vårgårda heter numera Gustavsberg. Jag hittade ett överstycke som passar, men problemet kvarstår. En kompis som också har en Vårgårda har demonterat sin blandare och upptäckte att det var en del i plast som sprack. Till helgen kommer jag att demontera min termostat och kolla om det är samma fel eller bara utslitna o-ringar. Jag återkommer.V Vilseiviken skrev:
Hej. Jag har med hjälp av en kompis demonterat våra båda blandare och konstaterade att det som felar är höljet på termostathuset, som är av plast. Det spricker nämligen. Det kan man se om man skruvar loss ventilöverstycket och tittar in i plasthålet. Det bör finnas en liten spricka i plasten i kanten på hålet där ändan på ventilöverstycket skulle täta.V Vilseiviken skrev:
Vi konstaterade också att fast båda blandarna var av samma fabrikat och verkade likadana, ändå skiljer sig termostaterna en liten aning i måttet så det finns mer än en variant.
Mvh Domingos
Hur kollar man vilket blandarfäste den äldre vårgårdablandaren har? Finns det nya blandare (Gustavsberg eller FM) som kan passa till det befintliga blandarfästet?
Klicka här för att svara