24 226 läst ·
33 svar
24k läst
33 svar
Tryckluft fast installation
Hej,
Jag gjorde dold installation i mitt snickeri. Jag använde blårör som gängades ihop (låna av rörmokare) med vanliga galvade kopplingar. Gör man det riktigt kommer det inte att läcka där. Alla tryckluftssystem läcker visserligen, men ytterst sällan i stammarna utan det är de sista metrarna närmast förbrukaren i form av slangar och kopplingar som läcker. Blårör kan visserligen rosta, men använder du en kyltork - rekommenderas - så är det inget större problem. Vill du göra det riktigt proffsigt drar du ett ringnät runt i verkstaden så att luften har två vägar fram till förbrukaren, ger dels större tvärsnittsarea samt förbättrar konkurrensen om luften om du har flera förbrukare. Kom ihåg filter, en kompressor suger in mycket luft - och skit - och komprimerar den och skickar ut på nätet och får du t ex olja där är det nästan omöjligt att få bort den.
Jag håller nu på att bygga en ytterligare verkstad och kommer att göra samma arrangemang där, eventuellt med lödda kopparrör i stället, egentligen lyx men man lever ju bara en kort stund och är död väldigt länge....
Flera hundra bar låter häftigt, normalt brukar det vara 6-8 bar i ett verkstadsystem
Jag gjorde dold installation i mitt snickeri. Jag använde blårör som gängades ihop (låna av rörmokare) med vanliga galvade kopplingar. Gör man det riktigt kommer det inte att läcka där. Alla tryckluftssystem läcker visserligen, men ytterst sällan i stammarna utan det är de sista metrarna närmast förbrukaren i form av slangar och kopplingar som läcker. Blårör kan visserligen rosta, men använder du en kyltork - rekommenderas - så är det inget större problem. Vill du göra det riktigt proffsigt drar du ett ringnät runt i verkstaden så att luften har två vägar fram till förbrukaren, ger dels större tvärsnittsarea samt förbättrar konkurrensen om luften om du har flera förbrukare. Kom ihåg filter, en kompressor suger in mycket luft - och skit - och komprimerar den och skickar ut på nätet och får du t ex olja där är det nästan omöjligt att få bort den.
Jag håller nu på att bygga en ytterligare verkstad och kommer att göra samma arrangemang där, eventuellt med lödda kopparrör i stället, egentligen lyx men man lever ju bara en kort stund och är död väldigt länge....
Flera hundra bar låter häftigt, normalt brukar det vara 6-8 bar i ett verkstadsystem
Jag tror han syftade på att hydraulrören är gjorda för att handskas med mycket högre tryck än 8 bar, och därför svåra att bearbeta, ;-)
Jag tog den enkla vägen och klammrade med vanlig kabelklammer fast julas halvtumsslang runt verkstan, rakt,"snyggt", enkelt, och lätt att återställa lokalen den dag jag flyttar ur..
Jag tog den enkla vägen och klammrade med vanlig kabelklammer fast julas halvtumsslang runt verkstan, rakt,"snyggt", enkelt, och lätt att återställa lokalen den dag jag flyttar ur..
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
114 kr inkl moms
Läs mer
Jag får tacka för alla tips och idéer!
Nu har jag våndats och funderat och surfat på produkter i några dagar och för närvarande tror jag att jag hekt enkelt drar rör eller slang på enklaste sätt från källare och monterar den seriösaste tryckluftslangvinda jag kan hitta högt upp nära taket. Då löser jag även problemet med förvaring av slangen. Utrymmet är bara på 4x4 meter. Eventuellt förbereder jag någon framtida dragning med lite tomrör i väggen, typ 50 mm gul slang för jordkabel.
Nu har jag våndats och funderat och surfat på produkter i några dagar och för närvarande tror jag att jag hekt enkelt drar rör eller slang på enklaste sätt från källare och monterar den seriösaste tryckluftslangvinda jag kan hitta högt upp nära taket. Då löser jag även problemet med förvaring av slangen. Utrymmet är bara på 4x4 meter. Eventuellt förbereder jag någon framtida dragning med lite tomrör i väggen, typ 50 mm gul slang för jordkabel.
Jag hade definitivt sett till att ha ett uttag väldigt nära den yta du tror du kommer använda för sammanfogning av arbetsstycken. I min verkstad är det vid arbetsbordet jag oftast behöver tryckluft, mestadels för renblåsning och dyckertpicka. Jag har typ två meter till tryckluftsuttaget från mitt arbetsbord och det är skitstörigt att det är så pass långt.
Slänger du in grövre slang i väggen så känns det som om du safat rätt bra. Lite rör-i-rör-tänk.
Slänger du in grövre slang i väggen så känns det som om du safat rätt bra. Lite rör-i-rör-tänk.
Om du funderar på att dra en grövre slang i väggen iaf för framtida bruk, varför då inte ta och köra med vanlig tryckluftsslang i den med en gång. Om det skulle bli så att slangen börjar bli dålig efter ett antal år så är det ju bara att dra ut den och ersätta med ny.
Du skriver att det ska vara möjligt att ha rummet som ett vanligt rum för en ev annan ägare.... Visst inga problem.
Jag hade ändå satt utvändiga gängade järnrör, målat dom i samma färg som väggarna, klamrat dom med ett fåtal fästpunkter...
Varför hade jag gjort så då? Jo för att dels för framtida rivning av dom, dels för framtida läckage, och dels för enkelheten.
Hör med någon rörmokare som typ varje vecka håller på med rivningsarbeten där det förekommer sådana rör... han kan säkert ge dig bra pris på dessa, och på konsolerna.
I detta fallet ska det räcka med lin och linfett på gängorna... kan det bli enklare billigare och mer praktiskt??
Jag hade ändå satt utvändiga gängade järnrör, målat dom i samma färg som väggarna, klamrat dom med ett fåtal fästpunkter...
Varför hade jag gjort så då? Jo för att dels för framtida rivning av dom, dels för framtida läckage, och dels för enkelheten.
Hör med någon rörmokare som typ varje vecka håller på med rivningsarbeten där det förekommer sådana rör... han kan säkert ge dig bra pris på dessa, och på konsolerna.
I detta fallet ska det räcka med lin och linfett på gängorna... kan det bli enklare billigare och mer praktiskt??
Jag passar på att dra några grova tomrör i väggen. Fast monterade synliga järnrör kommer det inte att bli. Det må vara praktiskt, men det blir för fult.
Tomrören kan jag ha till tryckluft eller nätverk eller vakuum eller 120 V eller syrgas eller kanske rentav öl? Det behöver jag inte bestämma nu. Tack ändå för intresset!
Tomrören kan jag ha till tryckluft eller nätverk eller vakuum eller 120 V eller syrgas eller kanske rentav öl? Det behöver jag inte bestämma nu. Tack ändå för intresset!
Är med dig mattiasp, inga synliga installationer, allt ska vara prydligt med en anslutning i väggen bara, bara för att det är verkstad behöver det inte slarvas. Har vanlig tryckluftslang dragit i en tjockare vp slang så den kan bytas ut om så behövs.
Det ska vara rena och släta väggar i en verkstad så det inte sammlas massa damm och skit.
Blev sugen på att dra lite rör från en ölkagge till en tapp vid arbetsbordet när du nämde det
Det ska vara rena och släta väggar i en verkstad så det inte sammlas massa damm och skit.
Blev sugen på att dra lite rör från en ölkagge till en tapp vid arbetsbordet när du nämde det
För några år sedan hade jag faktiskt ett kylskåp med två 5-gallonsfat med öl i verkstaden. Ett fat med ale och ett med lager. En kompis hade som hobby att brygga öl. Han menade att man måste upp i satser på minst tvåhundra liter för att det skulle bli ett bra öl. Hur som helst hade jag under den perioden alltid minst ett kallt fat hemma. Eftersom man själv kolsyrade ölen kunde man bestämma hur mycket kolsyra det skulle vara i. jag gick upp 10 kg i vikt på ett halvår. Självklart hävdade jag att det inte hade med ölet att göra. Det var under alla omständigheter mycket plågsamt att bli av med övervikten.
Det blir således ingen ölledning heller.
Tyvärr.
Det var trevligt att ha...
Det blir således ingen ölledning heller.
Tyvärr.
Det var trevligt att ha...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tillsammans.
Jag föregår med gott exempel och visar hur jag löste problemet.
Det blev rör-i-rör-modellen. Dubbla PEM25-slangar och hemmabyggda Junction boxes. Den ena blir för tryckluft och den andra troligen vakuum. Genererandet av de båda medierna sker i källaren. Se bilder nedan:
Det blev rör-i-rör-modellen. Dubbla PEM25-slangar och hemmabyggda Junction boxes. Den ena blir för tryckluft och den andra troligen vakuum. Genererandet av de båda medierna sker i källaren. Se bilder nedan:




