10 005 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Tryckimpregnerad stolpe i stolpsko
Nej, då måste det ju vara lugnt... Kanske inget folk går runt och pratar om eller ens har koll på.A ArneTW skrev:
Finns en anledningen till att varenda konstruktör höjder upp ändträ från backen oavsett om det är i stålsyllar eller till ett staket eller vad det än är. Gör som ni vill dock
Hejsan, fortsätter denna tråd med frågan: vad kan man bäst använda för att banka ner stolpen i stolpskon? Har problem att få ner trät i. Och trät är torrt, så inte för att det är fukt. De har kommit ner ca 5cm, men får inte ner dem sista ca 10 cm. Finns det något bra, man kan sätta på träet uppifrån för att få mer kraft för att slå ner stolpen? Dessvärre funkar inte slägga, då stolparna helt enkelt är för höga. Tack tack
Kan du inte ställa dig på en högre höjd själv, så du kan slå uppifrån med släggan?B bvs78 skrev:Hejsan, fortsätter denna tråd med frågan: vad kan man bäst använda för att banka ner stolpen i stolpskon? Har problem att få ner trät i. Och trät är torrt, så inte för att det är fukt. De har kommit ner ca 5cm, men får inte ner dem sista ca 10 cm. Finns det något bra, man kan sätta på träet uppifrån för att få mer kraft för att slå ner stolpen? Dessvärre funkar inte slägga, då stolparna helt enkelt är för höga. Tack tack
Tja, det är väl det det får bli. Då till nästa fråga. Finns det något man kan sätta på trät i toppen, har en öppen metal fyrkant på toppen, som helst inte skall slås ner längre ner på stolpen. Så behöver något som kan vara innanför metallet i mitten som kan ta emot slag och därmed bara slår på stolpen.E EB2 skrev:
En bit regel eller en liten slägga brukar funka.
Fast jag undrar varför du behöver slå ner stolpen med en slägga? Toleranserna brukar inte vara så att det behövs i sådan omfattning. Jag skulke kanske snarare kolla om något sitter fel eller t o m slipa ner stolpen om den är så mycket för stor.
Fast jag undrar varför du behöver slå ner stolpen med en slägga? Toleranserna brukar inte vara så att det behövs i sådan omfattning. Jag skulke kanske snarare kolla om något sitter fel eller t o m slipa ner stolpen om den är så mycket för stor.
Det är just det jag tyckte. det är en stolpsko från Bauhaus 71x71 och en tryckimpregnerad stolpe 70x70 från bauhaus (torr), av ngn anledning, så är de inte en match, då skall tilläggas att vi inte haft problem med hörnbeslagen i samma storlek, de gick på utan någon som helst problem och några få lättare slag med hammare mot trä. Otroligt frusterande och nu är stolparna ca 5cm i varje stolpsko, men så svåra att slå ner sista biten, så får bli slägga sista cm.Z z_bumbi skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden