Snabb fråga.
Många byggvaruhus rekommenderar att trästolpar i stolpskor ska ha ett mellanrum mellan stolpe och stolpsko för att virket inte ska kunna suga vatten underifrån.
Tänker att stolpen som ändå är tryckt inte borde suga särskilt mycket fukt från den lilla ytan som den vilar i stolpskon.
I mitt fall kommer jag använda denna modell utav stolpsko.
Metallisk stolpsko avsedd för att hålla trästolpar ovanför mark för att förhindra fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur har ni gjort och finns det ytterligare anledningar till att man inte ska låta stolpen gå hela vägen ner i skon?

Har alltid satt ner virket mot skon, ser ingen fara i det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har heller aldrig förstått varför man vill ha en glipa...

Kanske blir enklare att montera då man inte behöver vara så noga...

/ATW

Det handlar om fuktinträngning. Man ställer inte trä på horisontella ytor som kan hålla vatten.

Är det tryckt kan man chansa, men impregneringen går sällan hela vägen in i stolpen.

Ifall du vill att den ska vila i botten kan du lägga en plastdistans som håller borta träet från större vattenansamlingar.

För övrigt byggde jag precis ett staket där en av stolparna står på en sån stolpsko som du visar i bilden och resterande med plintjärn. Blev extremt stor skillnad i stabilitet. Den del av staketet som står med plintjärn går inte att rubba men vid stolpskon vinglar det så mycket att jag nog kommer få förstärka den med en snedsträva

Stolpskorna är fastgjutna med ankarmassa i berg och kommer användas för mina stolpar som i sin tur kommer hålla upp bärlinorna till altanbygget.
Jag tror inte några större horisontella krafter kommer vara något problem.

T Tungbetong skrev:
Ifall du vill att den ska vila i botten kan du lägga en plastdistans som håller borta träet från större vattenansamlingar.

För övrigt byggde jag precis ett staket där en av stolparna står på en sån stolpsko som du visar i bilden och resterande med plintjärn. Blev extremt stor skillnad i stabilitet. Den del av staketet som står med plintjärn går inte att rubba men vid stolpskon vinglar det så mycket att jag nog kommer få förstärka den med en snedsträva
Med plintjärn menar du att du gjöt egna plintar?

Ah, då slipper du mitt problem!

Tänker att man kan pensla på lite olja vid ändträt som ligger neråt, alternativt tjärpapp emellan?

Det enklaste är att lägga en plastdistans i botten. 5 mm bör räcka.

F falkn skrev:
Det enklaste är att lägga en plastdistans i botten. 5 mm bör räcka.
Vart kan man hitta detta enklast?
Hittar inget vettigt efter lite googlande :rolleyes:

F falkn skrev:
Finns t.ex. på Byggmax.

[länk]
Oj! Jag behöver cirka 50st = 1250kr.
Tror hellre jag dubbelviker några remsor tjärpapp isåfall :crysmile:

Hjälmen Hjälmen skrev:
Oj! Jag behöver cirka 50st = 1250kr.
Tror hellre jag dubbelviker några remsor tjärpapp isåfall :crysmile:
Såg att det va 8-pack nu :lying:

F falkn skrev:
Det handlar om fuktinträngning. Man ställer inte trä på horisontella ytor som kan hålla vatten.

Är det tryckt kan man chansa, men impregneringen går sällan hela vägen in i stolpen.
Jag tycker det låter långsökt... har aldrig hört/sett nån som haft problem med stående vatten i balkskor...

/ATW

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hjälmen Hjälmen skrev:
Såg att det va 8-pack nu :lying:
Finns i storpack hos seriösa byggvaruhandlar. På jobbat brukar jag betala runt 1,5 kr/st. för 5 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.