Snabb fråga.
Många byggvaruhus rekommenderar att trästolpar i stolpskor ska ha ett mellanrum mellan stolpe och stolpsko för att virket inte ska kunna suga vatten underifrån.
Tänker att stolpen som ändå är tryckt inte borde suga särskilt mycket fukt från den lilla ytan som den vilar i stolpskon.
I mitt fall kommer jag använda denna modell utav stolpsko.
Hur har ni gjort och finns det ytterligare anledningar till att man inte ska låta stolpen gå hela vägen ner i skon?
Många byggvaruhus rekommenderar att trästolpar i stolpskor ska ha ett mellanrum mellan stolpe och stolpsko för att virket inte ska kunna suga vatten underifrån.
Tänker att stolpen som ändå är tryckt inte borde suga särskilt mycket fukt från den lilla ytan som den vilar i stolpskon.
I mitt fall kommer jag använda denna modell utav stolpsko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har ni gjort och finns det ytterligare anledningar till att man inte ska låta stolpen gå hela vägen ner i skon?
Det handlar om fuktinträngning. Man ställer inte trä på horisontella ytor som kan hålla vatten.
Är det tryckt kan man chansa, men impregneringen går sällan hela vägen in i stolpen.
Är det tryckt kan man chansa, men impregneringen går sällan hela vägen in i stolpen.
Ifall du vill att den ska vila i botten kan du lägga en plastdistans som håller borta träet från större vattenansamlingar.
För övrigt byggde jag precis ett staket där en av stolparna står på en sån stolpsko som du visar i bilden och resterande med plintjärn. Blev extremt stor skillnad i stabilitet. Den del av staketet som står med plintjärn går inte att rubba men vid stolpskon vinglar det så mycket att jag nog kommer få förstärka den med en snedsträva
För övrigt byggde jag precis ett staket där en av stolparna står på en sån stolpsko som du visar i bilden och resterande med plintjärn. Blev extremt stor skillnad i stabilitet. Den del av staketet som står med plintjärn går inte att rubba men vid stolpskon vinglar det så mycket att jag nog kommer få förstärka den med en snedsträva
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Stolpskorna är fastgjutna med ankarmassa i berg och kommer användas för mina stolpar som i sin tur kommer hålla upp bärlinorna till altanbygget.
Jag tror inte några större horisontella krafter kommer vara något problem.
Jag tror inte några större horisontella krafter kommer vara något problem.
Med plintjärn menar du att du gjöt egna plintar?T Tungbetong skrev:Ifall du vill att den ska vila i botten kan du lägga en plastdistans som håller borta träet från större vattenansamlingar.
Ah, då slipper du mitt problem!
Finns t.ex. på Byggmax.Hjälmen skrev:
https://www.byggmax.se/pallningsbri...yo-YeU4j2-Ia14iq7MqKA8aApI4EALw_wcB#776=34531
Jag tycker det låter långsökt... har aldrig hört/sett nån som haft problem med stående vatten i balkskor...F falkn skrev:
/ATW