Jag ska börja bygga en liten gäststuga 15kvm på plintgrund. Golvbjälklaget blir infällt nere mellan bärlinorna och isolerat, så där kommer jag inte att använda tryckimpregnerat eftersom golvbjälkarna blir inbyggda (har läst att man inte ska bygga in tryckat). Men bör jag välja tryckat på bärlinorna som hamnar utmed väggen? Det kommer att täckas av panelen med luftspalt mellan. Så ena sidan blir inbyggd i golvet, men den andra sidan är lite mer exponerad mot elementen och undersidan är ju mot fukten i plintgrunden och där kanske tryckat är bra?

Vanligt sågat virke är full tillräckligt över en vanlig plintgrund, inget tryckimpregnerat virke behöver eller ska användas under tak anser jag.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vanligt sågat virke är full tillräckligt över en vanlig plintgrund, inget tryckimpregnerat virke behöver eller ska användas under tak anser jag.
Det finns virke soms tått under tak i närmare tusen år som fortfarande är i bra skick, så jag håller definitivt inte med. Blir virket fuktigt ändå, då skall man lösa det problemet genom att ta bort fukten eller använda något annat än trä.

Impregnerat virke ingjutet i plattan var ju inte en lysande idé precis.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns virke soms tått under tak i närmare tusen år som fortfarande är i bra skick, så jag håller definitivt inte med. Blir virket fuktigt ändå, då skall man lösa det problemet genom att ta bort fukten eller använda något annat än trä.
Anser du @pacman42 att det är lämpligt och nödvändigt med tryckt virke över en plintgrund?

F fribygg skrev:
Anser du @pacman42 att det är lämpligt och nödvändigt med tryckt virke över en plintgrund?
Var det vad jag skrev?

Jag skrev att fukten skall bort om man har trä (under tak), eller så skall man inte ha trä.

Düsseldorff
Ni tycker ju samma sak men ni missförstår varandra.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
J
jag tror PACMAN missade ett inte när han läste... :D

Magnus E K
Vanligt trä tål fukt också bara det får chansen att torka mellan varven. Jag har byggt sittpallar av vanligt virke och ställt ute i naturen. Det är bara nederdelen av benen som ruttnar efter hand, övriga delar helt ok efter nio år under bar himmel.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns virke soms tått under tak i närmare tusen år som fortfarande är i bra skick, så jag håller definitivt inte med.
Vad är det du "håller definitivt inte med"?

F fribygg skrev:
Vad är det du "håller definitivt inte med"?
Nu såg jag ett "inte" som letat sig in, sorry...

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.