547 läst ·
9 svar
547 läst
9 svar
Tryckimpregnerad bärlina? Friggebod på plintgrund.
Jag ska börja bygga en liten gäststuga 15kvm på plintgrund. Golvbjälklaget blir infällt nere mellan bärlinorna och isolerat, så där kommer jag inte att använda tryckimpregnerat eftersom golvbjälkarna blir inbyggda (har läst att man inte ska bygga in tryckat). Men bör jag välja tryckat på bärlinorna som hamnar utmed väggen? Det kommer att täckas av panelen med luftspalt mellan. Så ena sidan blir inbyggd i golvet, men den andra sidan är lite mer exponerad mot elementen och undersidan är ju mot fukten i plintgrunden och där kanske tryckat är bra?
Det finns virke soms tått under tak i närmare tusen år som fortfarande är i bra skick, så jag håller definitivt inte med. Blir virket fuktigt ändå, då skall man lösa det problemet genom att ta bort fukten eller använda något annat än trä.F fribygg skrev:
Impregnerat virke ingjutet i plattan var ju inte en lysande idé precis.
Anser du @pacman42 att det är lämpligt och nödvändigt med tryckt virke över en plintgrund?pacman42 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Vanligt trä tål fukt också bara det får chansen att torka mellan varven. Jag har byggt sittpallar av vanligt virke och ställt ute i naturen. Det är bara nederdelen av benen som ruttnar efter hand, övriga delar helt ok efter nio år under bar himmel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Infästning ny bärlina för utbyggnad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Friggebod som poolhus med bastu och wc/dusch - vad tycks?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är det vita på den tryckimpregnerade bärlinan?
Grund & Markarbeten -
Friggebod utan bärlina
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bärlina och grund friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus