Hej i dessa vintertider och hög elräkningstider!
Jag har ett värmesystem i min villa som består av en AutoTerm G-3 elpanna från 1982, en luft/vatten värmepump från Aermec och en varmvatternberedare Focus Flex VLM 200. Sedan en tid tillbaka har trycket som visas i manometern ovanför tryckventilen till expansionskärlet sjunkit och jag har fyllt på vatten från inloppet. Då jag trodde det var ett trasigt expansionskärl fick jag den utbytt. Det är möjligt att expansionskärlet var trasigt men nu beter sig värmesystemt fortfarande felaktigt: den svajar väldigt mycket. Systemet är inställt efter byte av expansionskärl (18L) att ha 1.2 bar tryck (0.8 bar före bytet) då jag bor i 2 våningshus. Har observerat följande beteende:
- När det är elpannan som jobbar för att hålla upp börvärdet (t ex när värmepumpen avfrostar, eller att den pga kyla inte räcker till) så stiger trycket i manometern till ca 1.9-2 bar.
- När elpannan har uppnåt börvärdet och inte behöver jobba mera alternativt när det är värmepumpen som jobbar för att hålla sitt värde på 49 grader så sjunker manometertrycket till 0.1-0.2 bar även när vattentemperaturen är 45-49 grader enligt visaren på elpannan som stämmer med visaren på värmepumpen.
- Jag är inte säker på vad som händer när VVB värmer upp vattnet, men den är inställd för att hålla 60 grader och den är inte inställd på lågtaxauppvärmning. Jag gissar att trycket ökar också då värmepumpen även hjälper att värma VVB vatten.
- Innetemperaturen är inställt på 18 grader, det är oftast kallast på kvällen och varmast på morgonen, det hålls hyfsat bra men vid vissa yttertemperaturer verkar det som systemet inte tycker den behöver värma och elementen är kalla.

Elementen är avluftade och elsystemet verkar för övrigt fungera bra, utetempgivaren om än gammal verkar göra sitt. Rörledningarna hemma ser verkligen ut som hej kom och hjälp mig men det finns säkert en logik där ;).

Jag undrar om det är någon som vet vad det här beteendet kan tyda på:
- Expansionskärlet är trasigt igen?
- Läckage mellan vattensystemen (pump-elpanna eller VVB elpanna)?
- Något annat?
- Finns det något mera jag bör kolla upp?
Tänker anlita extern firma men skulle vilja förstå problemet lite bättre först.

Det var väldigt svårt att få svar på denna fråga, och även hjälp från hantverkare :( Lite flera observationer:
Aermec AN0257ZH larmar H1 (högtryck) i synnerhet när yttertemperaturen är på uppstigande till ovanför 2'C. Vid minusgrader sker inte detta, däremot svajar expansionskärl tryck som beskrivet ovan.

Kolla så man inte tagit fel expansionskärl i affären. Står på vilket tryck det är i blåsan på kärlet. Grossisterna har med olika tryck i hyllan och om trycket är högre i blåsan än systemtrycket så funkar ju inte kärlet.

T Trygve R skrev:
Det var väldigt svårt att få svar på denna fråga, och även hjälp från hantverkare :( Lite flera observationer:
Aermec AN0257ZH larmar H1 (högtryck) i synnerhet när yttertemperaturen är på uppstigande till ovanför 2'C. Vid minusgrader sker inte detta, däremot svajar expansionskärl tryck som beskrivet ovan.
Prova att höjja hastigheten på cirkpump mellan vp och tank samt kolla smutsfilter.

E Emanuel01 skrev:
Kolla så man inte tagit fel expansionskärl i affären. Står på vilket tryck det är i blåsan på kärlet. Grossisterna har med olika tryck i hyllan och om trycket är högre i blåsan än systemtrycket så funkar ju inte kärlet.
Jag tror det var rätt, firman som bytte åt mig fick uppgifter om min förra (18 liter och 0.5 bar förtryck)

E Emanuel01 skrev:
Prova att höjja hastigheten på cirkpump mellan vp och tank samt kolla smutsfilter.
Tack ,det ska jag prova. Den är på 2 av 3 nu, läste nånstans att man bara ska ha 3 vid driftsättning. Men provar!

T Trygve R skrev:
Jag tror det var rätt, firman som bytte åt mig fick uppgifter om min förra (18 liter och 0.5 bar förtryck)
Kolla så du har tryck i blåsan för säkerhets skull.

Fick bättre ordning på det nu. Förtrycket på expansionskärlet var på tok för högt ( 1,5 bar, vilka klåpare som installerade den), vi sänkte trycket till 0.5 bar, la systemtrycket på 1 bar och nu är det stabilt. Sedan så rensade ingångssilen till värmepumpen så högtryckslarm har försvunnit (dök dock upp en gång). Kanske behöver service på värmepumpen.

T Trygve R skrev:
Fick bättre ordning på det nu. Förtrycket på expansionskärlet var på tok för högt ( 1,5 bar, vilka klåpare som installerade den), vi sänkte trycket till 0.5 bar, la systemtrycket på 1 bar och nu är det stabilt. Sedan så rensade ingångssilen till värmepumpen så högtryckslarm har försvunnit (dök dock upp en gång). Kanske behöver service på värmepumpen.
Vanligt fel! Var i ett hyreshus igår med förtryck på 1,5bar och värmepumpens säkerhetsventil var på 1,5bar. Så expansionskärlet har aldrig fyllt någon funktion! Satt massa automat luftare men ingen hade tänkt på förtrycket i expansionskärlet.

• Gilla
Tromba12
  • Laddar…
T Trygve R skrev:
Hej
Var sitter ingångs silen på en aermec luft vatten har också larm om och hur gör man rent denna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.