Jag har problem med att trycket i mitt värmesystem stiger konstant. Det stiger hyfsat linjärt från 1 bar till 1.6 på ca 1.5 dygn, sen stannar det ungefär där eftersom säven släpper ut övertrycket (droppar i avloppet). Jag har en BVP IVT Greenline HT plus E7 från -06 med extern VV-tank som laddas av BVP, radiatorer i huvudsak (GV i källaren via nån slags gammal minishunt).
Om jag fattat rätt har jag antingen en läckande påfyllnadsventil eller läckage mellan värme och varmvatten, eller kan det vara nåt annat fel? Exp-kärl, förtryck? Hur felsöker jag för att utesluta det ena eller det andra?
Till saken hör att jag misstänker att jag kan ha haft problem länge då jag nyligen bytte säv på värmesidan då trycket tidigare sjönk till 0, men jag funderar på om det kan ha varit pga läckage som säven till slut gav upp pga att den stått nära maxtrycket länge och det byggts på avlagringar så att den står lite öppen.
Om jag fattat rätt har jag antingen en läckande påfyllnadsventil eller läckage mellan värme och varmvatten, eller kan det vara nåt annat fel? Exp-kärl, förtryck? Hur felsöker jag för att utesluta det ena eller det andra?
Till saken hör att jag misstänker att jag kan ha haft problem länge då jag nyligen bytte säv på värmesidan då trycket tidigare sjönk till 0, men jag funderar på om det kan ha varit pga läckage som säven till slut gav upp pga att den stått nära maxtrycket länge och det byggts på avlagringar så att den står lite öppen.
Mest troligt är att det är påfyllnadsventilen. Det sa i alla fall rörmokaren till mig när min elvärmepanna betedde sig likadant. Pannan var gammal så jag bytte den, men byta påfyllnadsventil är inte något stort jobb.
Minns även att rörmokaren sa att ibland kunde det räcka med motionera påfyllnadsventilen. Öppna den fullt och sedan stänga den ett par gånger. Sänk trycket innan bara, men det har du säkert redan koll på.
Jag visste heller hur länge min panna fyllt på sig själv. När jag påtalade det för rörisen och frågade om radiatorer kunde ha tagit skada av det syrerika vattnet, så viftade han bort det.
Minns även att rörmokaren sa att ibland kunde det räcka med motionera påfyllnadsventilen. Öppna den fullt och sedan stänga den ett par gånger. Sänk trycket innan bara, men det har du säkert redan koll på.
Jag visste heller hur länge min panna fyllt på sig själv. När jag påtalade det för rörisen och frågade om radiatorer kunde ha tagit skada av det syrerika vattnet, så viftade han bort det.
Ja, jag tänkte ev prova byta påfyllnadsventilen om det inte finns nåt bra sätt att utesluta den, men nån dyrare reparation är tveksamt om det är lönt eftersom pannan snart är 20 år.N newbee skrev:Mest troligt är att det är påfyllnadsventilen. Det sa i alla fall rörmokaren till mig när min elvärmepanna betedde sig likadant. Pannan var gammal så jag bytte den, men byta påfyllnadsventil är inte något stort jobb.
Du kan ju stänga vattnet på huvudkranen innan du går och lägger dig i natt. Har trycket i systemet inte stigit när du vaknar så borde det vara påfyllnadsventilen.
Kanske bäst att öppna påfyllnadsventilen en gång efter att du stängt av vattnet. Tänker att det är ju ett visst tryck i ledningen och det försvinner om du öppnar och sedan stänger.
Kanske bäst att öppna påfyllnadsventilen en gång efter att du stängt av vattnet. Tänker att det är ju ett visst tryck i ledningen och det försvinner om du öppnar och sedan stänger.
Ett utvecklande av svaret ovan från newbee.
Detta fungerar om du har en separat ventil för varmvatten innan det går in i värmepumpen.
Annars kan du inte skilja på om det är påfyllnadsventilen, eller ett läckage i beredaren mellan tappvatten och värmebärarvatten.
Detta fungerar om du har en separat ventil för varmvatten innan det går in i värmepumpen.
Annars kan du inte skilja på om det är påfyllnadsventilen, eller ett läckage i beredaren mellan tappvatten och värmebärarvatten.
Jag har en sån här ventil, men när jag stänger av med den går det fortfarande att fylla med påfyllnadsventilen. Stänger den bara av vattnet till varmvattentanken? Ventilen sitter ovanpå VV-tanken.M MagHam skrev:
Stänger du av den ventilen ordentligt som det står avstängning på så ska det inte gå att fylla på värmesystemet. Tyvärr så blir det svårare också då att kolla om det är beredaren eller påfyllningsventilen som läker igenom då båda blir stängd med denna ventil
Den ventilen stämger av mot VVB i VP och är det läck mellan VVB och system, så ökar inte trycket. Ni blir av med VV, men KV finns. Dkevs om separat VVB som laddas av VP, går då att koppla om några rör för att få VV. Rören för VV på VP proppas då.
Om det är normalt kopplat så stänger den ventilen BARA av inloppet till varmvattenberedaren.K Kahuna skrev:
Påfyllningsventilen sitter nästan alltid från kallvatten in mot radiatorkretsen.
Så det är en bra felsökningsåtgärd att stänga denna en natt.
Eventuellt öppna en varmvattenkran en aning så att det inte byggs upp tryck om denna ventil (eller någon annan komponent i tappvattensystemet) släpper igenom lite.
OK, har jag förstått det rätt att om jag stänger den ventilen och trycket i värmesystemet ändå ökar så är det sannolikt påfyllningsventilen som läcker?M MagHam skrev:Om det är normalt kopplat så stänger den ventilen BARA av inloppet till varmvattenberedaren.
Påfyllningsventilen sitter nästan alltid från kallvatten in mot radiatorkretsen.
Så det är en bra felsökningsåtgärd att stänga denna en natt.
Eventuellt öppna en varmvattenkran en aning så att det inte byggs upp tryck om denna ventil (eller någon annan komponent i tappvattensystemet) släpper igenom lite.
Jag provade att stänga och det är gott om varmvatten kvar (300 L tank), behöver jag tömma varmvattnet så det är trycklöst för det här testet?
Jag har en avstängning för allt inkommande kallvatten också, kan jag använda den istället? Jag tänker att om den är avstängd så kan det inte fyllas på via påfyllningsventilen, men om det är läckage i varmvattentanken så kommer trycket öka ändå?
Inte tömma, men jag skulle öppna en kran litegrann i ett handfat på övervåningen så att det inte byggs upp tryck i tapp-varmvattnet. Det finns en liten (om än minimal) risk att denna avstängningsventil inte håller 100% tätt.
Och vi vill ju att tappvarmvattnet ska vara helt trycklöst för att kunna utesluta att det är något hål mot radiatorkretsen inne i beredaren.
Och vi vill ju att tappvarmvattnet ska vara helt trycklöst för att kunna utesluta att det är något hål mot radiatorkretsen inne i beredaren.
Klicka här för att svara