En märklig grej med mitt värmesystem.

Expansionskärlet är nytt och helt. Jag fyller i ett förtryck på ca 0.5bar och sen fyller på med vatten till ca 1bar och sen när värmesystemet är i full gång och värmer fullt så stiger trycket till 2-2.5bar.

En annan märklig grej är att när systemet är igång och trycket är på 2.5bar så kan man inte släppa ur någon luft ur expkärlet, ingenting händer när jag trycker på luftnippeln.
Men när jag stängt av systemet och tappat ur vattnet så det är trycklöst, DÅ kan man pysa ur luft ur blåsan?!

Vad kan stå på?

Har ett 18liters kärl till ett hus på 117m2 vattenburen golvvärme

V Vonsmelly skrev:
Jag fyller i ett förtryck på ca 0.5bar
Är expansionskärlet helt tomt på vatten, bortplockad eller säkerhetsventilen öppen?

V Vonsmelly skrev:
sen fyller på med vatten till ca 1bar och sen när värmesystemet är i full gång och värmer fullt så stiger trycket till 2-2.5bar.

En annan märklig grej är att när systemet är igång och trycket är på 2.5bar så kan man inte släppa ur någon luft ur expkärlet, ingenting händer när jag trycker på luftnippeln.
Låter som att det är för lite luft i systemet. Att det var vatten i expansionskärlet samt att vattnet i värmesystemet inte kunde åka ut ur systemet (tex stängd säkerhetsventil).

Vatten expanderar en del när det blir varmt, därav stiger trycket i systemet om det är för lite luft i expansionskärlet i förhållande till systemvolymen.

Hur har det gått

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.