Hej,

Jag har en Biomatic 20+ pelletspanna ifrån 2005 med en plattvärmeväxlare som värmer tappvattnet med hjälp utav pannans vatten. Vattnet i pannan är detsamma som shuntas ut i radiatorkretsen.

Jag har problem med att trycket ökar konstant i expansionskärlet cirka 0.2 bar/dygn tills säkerhetsventilen öppnar. Jag bytte expansionskärlet för några år sedan och nu har jag tömt det helt på vatten för att vara säker på att lufttrycket är ok och därefter fyllt upp det till cirka 0.6 bars lufttryck. Därefter fyllt upp med vatten till cirka 0.8-1.0 bar vattentryck.

Därefter har jag bytt påfyllningsventilen till pannan för att vara säker på att inte den släpper igenom vatten vilket skulle leda till konstant tryckökning i expansionskärlet, tyvärr utan något positivt resultat. Trycket ökar ändå.

Kan det vara något annat än värmeväxlaren i panna som läcker ifrån tappvattnet till radiatorkretsen?

Det som är lite märkligt är att jag bytte cirkulationspumpen för radiatorkretsen för några veckor sedan och det var strax därefter som problemet uppstod. Jag kan inte se att det skulle finnas något samband med detta?

Någon som har någon fundering, är det enda alternativet att det är värmeväxlaren?

/Henke

Bara prova under natten, stäng av kallvattnet till växlare/panna och se vad som händer, ökar inte trycket då så växlaren gått sin väg, inget annat kan ha hänt då du har ny påfyllningsventil, är du säker på att den är tät och 0,2 bar är inte många droppar för att höja på ett dygn.Efter att du provat med KV/VV så stänger du av inkommande vatten under natten och ser vad som händer ed trycket, finns inget annat sätt att ta på reda på problemet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.