Hej från en nybörjare i detta forum.

Har en elpanna CTV för vattenburen värme i vårat hus. Den är på 180 liter och varmvattnet utvinns med en värmeväxlare.
Undrar nu vilket tryck det egentligen skall vara i systemet? Mätaren går upp till 1,5 bar och trycket när vi flyttade in var 1.2 bar . Det är ett enplanshus påm 130 kvadrat och tvårörs system. Vad har trycket för betydelse för cirkulationen i värmesystemet?

Tacksam för svar.

• Gilla
Karlars
  • Laddar…
Trycket ska var högre i bar än höjden mellan högsta punkten och mitten på expansionskärlet delat med tio. Ett enplanshus utan källare borde ha mindre än 2 m i höjd, dvs trycket ska vara mer än 0,2 bar. För att vara säker på att inte ha undertryck någonstans i systemet så ska man helst ha minst 0,2 bars övertryck.

sveno skrev:
Trycket ska var högre i bar än höjden mellan högsta punkten och mitten på expansionskärlet delat med tio. Ett enplanshus utan källare borde ha mindre än 2 m i höjd, dvs trycket ska vara mer än 0,2 bar. För att vara säker på att inte ha undertryck någonstans i systemet så ska man helst ha minst 0,2 bars övertryck.

....och detta gäller för att vattnet skall kunna cirkulera i systemet.......!

MathiasS skrev:
....och detta gäller för att vattnet skall kunna cirkulera i systemet.......!
Nja, vattnet cirkulerar i teorin lika bra oavsett tryck. Anledningen till att man vill ha ett statiskt tryck som motsvarar höjden på systemet är att man annars får undertryck på den högsta punkterna, och då kan det sugas in luft genom kopplingar som är vattentäta men inte lufttäta. Luft i systemet betyder korrosion och det vlll man undvika.

...så indirekt hade jag rätt då för med luft i systemet så cirkulerar vattnet inget vidare..... ;)

Är det någon nackdel att ha ett högt tryck även om man inte behöver det ?

Nej, det är i alla fall bättre än för lågt. Ok, man ska inte ligga och nosa på maxtrycket i onödan, men du har ju en liten bit kvar dit. Om du vill så kan du sänka trycket en aning genom att tappa ur lite vatten. Du kan ju kolla vilket tryck du har alldeles före och direkt efter ett kraftigt varmvattenuttag (duscha några tonåringar ;) ).Om du har 1,2 före och lite lägre efter så är det lugnt.

Hej!

Som ny här skulle jag vilja veta hur (om det är så) varmvattensystemet, dvs det vatten som finns i kranarna är anslutet till det slutna system som finns i radiatorerna?
Om det inte är fallet så borde inte duschar påverka trycket i radiatorerna.

Ett stort uttag av varmvatten sänker temperaturen på vattnet i pannan. Och när temperaturen sjunker så sjunker också trycket i det "slutna" värmesystemet.

Har du däremot ett "öppet" värmesystem så lär du nog inte se någon tryckskillnad.

Duschar och andra stora varmvattenuttag sänker trycket genom att det kyler varmvattenberedaren som är kopplad till värmevattnet. Kallt vatten har ju mindre volym än varmt.

Jag förutsätter då att tappvarmvattnet värms av pannan, vilket i GOT:s fall sker via en värmeväxlare. Om man har en separat varmvattenberedare så påverkar det inte trycket i värmesystemet.

Jag ska kanske tillägga att jag förutsatte att det rör sig om tryckexpansionskärl om man har tryck på 1,2 bar i ett enplanshus. 1,2 bar och öppen expansion innebär att expansionskärlet finns på ungefär 12 meters höjd över tryckmätaren och 12 meter höga enplansvillor är vad jag vet ganska ovanliga. 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.