Hej!
Läste mig till att fastighetsägaren ansvarar för underhållningen av trottoar skottning m.m
Men vem ansvarar för underlaget? Min trottoar är bara sand.. jag tänkte fixa till min uppfart till våren men inte så kul med en sandig trottoar.
Är det kommunen som bär ansvar eller är det jag som behöver asfaltera/grusa? För någon annan ska gå kommunens mark?
Läste mig till att fastighetsägaren ansvarar för underhållningen av trottoar skottning m.m
Men vem ansvarar för underlaget? Min trottoar är bara sand.. jag tänkte fixa till min uppfart till våren men inte så kul med en sandig trottoar.
Är det kommunen som bär ansvar eller är det jag som behöver asfaltera/grusa? För någon annan ska gå kommunens mark?
Om det är kommunens mark så är det deras ansvar att underhålla den. Felanmäl och välj att de ska återkoppla till dig så får du se vad deras åtgärd blir.B Henke1993 skrev:Hej!
Normalt är detta detaljplanerat som allmän plats under kommunalt huvudmannaskap och då ligger ansvaret för underhållet helt på kommunen. Men som du kanske har läst på kommunens hemsida så finns det en möjlighet som vissa kommuner använder sig av att lasta över gaturenhållning, snöröjning och liknande åtgärder för att hålla ytor utanför fastigheten i sådant skick att uppkomsten av olägenheter för människors hälsa hindras och de krav tillgodoses som med hänsyn till förhållandena på platsen och övriga omständigheter kan ställas i fråga om trevnad, framkomlighet och trafiksäkerhet.
Se lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning:
Det här ansvaret att städa allmän plats kan alltså inte bli aktuellt om man bor med enskilt huvudmannaskap för allmän plats utanför sin fastighet. Men det kan bli aktuellt om det är kommunalt huvudmannaskap.
Det här ansvaret att städa allmän plats kan alltså inte bli aktuellt om man bor med enskilt huvudmannaskap för allmän plats utanför sin fastighet. Men det kan bli aktuellt om det är kommunalt huvudmannaskap.
Precis! I min kommun ansvarar jag för den breda, långa asfalterade (ursprungligen gjord av kommunen) trottoiren gränsande till min fastighet. Det gäller både snöröjning och borttag av löv och ask-grenar under vår/höst.Claes Sörmland skrev:
Normalt är detta detaljplanerat som allmän plats under kommunalt huvudmannaskap och då ligger ansvaret för underhållet helt på kommunen. Men som du kanske har läst på kommunens hemsida så finns det en möjlighet som vissa kommuner använder sig av att lasta över gaturenhållning, snöröjning och liknande åtgärder för att hålla ytor utanför fastigheten i sådant skick att uppkomsten av olägenheter för människors hälsa hindras och de krav tillgodoses som med hänsyn till förhållandena på platsen och övriga omständigheter kan ställas i fråga om trevnad, framkomlighet och trafiksäkerhet.
[bild]
När kommunen maskinsopar gatan är de mycket noga med att inte sopa trottoiren 😬.
Samma bestämmelser gällde min fastighet i centrala Malmö.
Hej!Claes Sörmland skrev:
[bild]
Pratat med kommunen nu, dem menar att jag ska felanmäla och hoppas på det bästa.
Dåligt med pengar i kommunen tydligen.. men finns det någon lag som jag kan använda mig av att det ska vara asfalt utanför min fastighet? Andra på gatan har asfalt jag har sand..
Nej tyvärr, när kommunen är huvudman så är de de som ställer den allmänna platsen i ordning efter eget gottfinnande.B Henke1993 skrev:
Om det utgör fara, t.ex. snubbelrisk så kan det prioriteras 😁B Henke1993 skrev:
Om situationen är akut så prioriteras ditt ärende. Jag säger inte att du ska göra situationen akut men det är så det fungerar.B Henke1993 skrev:
Du vägrar ju skriva vilken kommun det gäller men här i Uppsala är det fastighetsägaren som ansvarar för all snöröjning och sandupptagning på trottoaren utanför fastigheten men inte eventuell cykelbana. Däremot asfaltering osv sköter kommunen, eller den som gräver upp trottoaren av någon anledning. Det här med snöröjning är lite lustigt för dom flesta fastighetsägarna av BRF/hyresfastigheter sköter detta mycket bra, däremot inte kommunen som ju ska röja utanför deras parkmark t.ex. och inte heller villaägare, dom flesta skiter helt i snöröjning och halkbekämpning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avstånd till tomtgräns då angränsande tomt är en trottoar + lokalgata
Bygglov -
Bergkross på gatan utanför fastigheten - regler?
Juridik -
Räknas ett attefallshus utanför byggrätten som man har på fastigheten?
Bygglov -
Hej som fastighetsägare har man ju ett ansvar att snöröja och halkbekämpa utanför fastigheten
Trädgård allmänt -
Snöröjning utanför fastigheten i Göteborg
Juridik