seniorkonsult skrev:
Mikael_L; det gäller samma sak när man projekterar hus och många andra discipliner också. Kunden vet inte vad den villa ha utan man måste komma med förslag, ideer, alternativ och då får man dela upp anbudet i två delar. Timpris med tak och t ex två-tre idéförslag och sedan projektering mot ett fast pris för det förslag man kommit överens om. :cool:
Hantverkarna har väl i det fallet underlag gjorda av arkitekt och teknikkonsulter att räkna på hoppas jag. Annars kan det ju bli hur fel och dyrt som helst.

Enk Projektet skrev:
Det är ju jättebra...hur många har återkopplat till dig när du köpt något?
Har faktiskt två exempel från vårt eget husbygge. Efter avslutad entreprenad så hade vi ett litet möte vid köksbordet (initierat av hantverkaren) gick igenom faktura och utfall. Men jag har förstått att det inte hör till vanligheterna inom den sektorn. Har ett annat exempel på en firma som agerat helt motsatt - så spännvidden är verkligen enorm...

Glufsglufs skrev:
Det är bara ni med hantverksförakt som anser att alla förklaringar till varför hantverkare kan agera som de gör är ett motto och/eller att alla försvarar hantverkare i dessa fall en förklaring ges. Med den "allmänna" inställningen är det kanske inte så konstigt att det blir som det blir då......same same men olika...
Tycker det är lite lågt att skrika hantverksförakt så fort det framförs någon form av kritik. Du har ingen aning om vad min allmänna inställning är, kom med egna argument istället... jag har för övrigt stött på hantverkare som har haft vett och förmåga att ställa rätt frågor innan jobbet påbörjas... och jag har stött på motsatsen. Tyvärr får även kategori två jobb igen, men inte hos oss.

mariatherese skrev:
Har faktiskt två exempel från vårt eget husbygge. Efter avslutad entreprenad så hade vi ett litet möte vid köksbordet (initierat av hantverkaren) gick igenom faktura och utfall. Men jag har förstått att det inte hör till vanligheterna inom den sektorn. Har ett annat exempel på en firma som agerat helt motsatt - så spännvidden är verkligen enorm...
Jag har köpt både matrl och tjänster för ca 1 milj dom senaste 4 åren till mitt hus....ingen har återkopplat öht....

Enk Projektet skrev:
Jag har köpt både matrl och tjänster för ca 1 milj dom senaste 4 åren till mitt hus....ingen har återkopplat öht....
Det förvånar mig inte... vi blev faktiskt också förvånade när det hände. Har ju tidigare byggt ut och renoverat hus i Göteborg och där hände det aldrig att någon frågade om man var nöjd. Jag tror det kan vara ett fenomen där man har kontakt med hantverkare som arbetar på en väldigt lokal marknad och med relativt god konkurrens.

Glufsglufs skrev:
Varför? Om någon tagit hem kromade eller för den delen svarta som är vanligt på en strömbrytare/uttag så kan jag säga att i de fall det blir utanpåliggande kabel så är det ingen kund som ens tanken på att de skulle ha en kabel som inte är vit. Snyggt med svart kabel....inte!
...så om du var elektriker och skulle dra utanpåliggande el i en hemmabio med svarta väggar och svart tak skulle du dra vita utanpåliggande kablar om inte kunden sagt uttryckligen att han vill ha svarta kablar? ;)

Uppenbarligen finns det precis som xdigger skriver någon form av gräns personer med huvudet någorlunda rätt påskruvat har, där man inser att miljön och/eller materialval skiljer sig markant från "normalfallet" och att det kanske är läge att ställa lite kontrollfrågor. *Exakt* var den gränsen går är ju såklart väldigt svår att definiera, men jag tror nog att en kromad radiator torde kvala in som ganska exotisk, och i alla fall borde så ett litet frö av "okej, här står jag med en kromad radiator som ska upp på väggen. Det var ovanligt?!? Är det möjligtvis så att kunden kanske har exotiska krav även på mina två rörstumpar?!? Kanske läge att fråga!".

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Tycker det är lite lågt att skrika hantverksförakt så fort det framförs någon form av kritik. Du har ingen aning om vad min allmänna inställning är, kom med egna argument istället... jag har för övrigt stött på hantverkare som har haft vett och förmåga att ställa rätt frågor innan jobbet påbörjas... och jag har stött på motsatsen. Tyvärr får även kategori två jobb igen, men inte hos oss.
Tjaaaa....är väl lika lågt som när det vitt och brett skriks att "skrået" försvarar varandra hela tiden ungefär, jag har inte sett många inlägg där någon hantverkare har försvarat en "idiot" endast försökt hjälpa lekman med en förklaring varför en hantverkare agerat så som denne gjort.....men, det vanliga är ju då personliga påhopp tillbaka och att HELA branschen är rutten, om inte det är ett förakt, vad är det då?

Enk Projektet skrev:
Vilka branscher är duktiga på uppföljning överhuvudtaget?
När jag haft bilen på verkstad har det flera gånger hänt att det ringt upp någon och kört nån enkät om hur jag upplevde tjänsten. Om jag ringer till supporten för bredband eller telefon får jag nästan alltid ett samtal efteråt om hur det fungerat. (Sen är de rätt kass ändå, men de har i alla fall koll på hur kassa de är.)

När jag sålde datorer så brukade jag alltid, om det var lite större grejer, ringa kunden och fråga om allt fungerade till belåtenhet. Ungefär när det var dags att betala fakturan; då fick jag en påminnelse via bokföringsprogrammet.

hevi skrev:
...så om du var elektriker och skulle dra utanpåliggande el i en hemmabio med svarta väggar och svart tak skulle du dra vita utanpåliggande kablar om inte kunden sagt uttryckligen att han vill ha svarta kablar? ;)

NÄR jag var installatör så stötte jag på av ca 1000 hushåll endast ett svart rum!!!!!!
Har aldrig varit med om att någon velat ha svarta kablar eller frågat efter kromade kablar att sätta efter vita lister (vilket är fallet 99,9 ggr) även om materialvalet är "exotiskt"

Uppenbarligen finns det precis som xdigger skriver någon form av gräns personer med huvudet någorlunda rätt påskruvat har, där man inser att miljön och/eller materialval skiljer sig markant från "normalfallet" och att det kanske är läge att ställa lite kontrollfrågor. *Exakt* var den gränsen går är ju såklart väldigt svår att definiera, men jag tror nog att en kromad radiator torde kvala in som ganska exotisk, och i alla fall borde så ett litet frö av "okej, här står jag med en kromad radiator som ska upp på väggen. Det var ovanligt?!? Är det möjligtvis så att kunden kanske har exotiska krav även på mina två rörstumpar?!? Kanske läge att fråga!".
Då kanske kravet ska framgå bättre då för kunden kan väl inte ha undgått att alla rör i övrigt är vita, både hemma hos sig och på andra ställen. Jag har då alltid fått frågan från kunder när något avvikande önskas men jag kanske bara har fått kunder med huvudet på skaft.

Glufsglufs skrev:
....men, det vanliga är ju då personliga påhopp tillbaka och att HELA branschen är rutten, om inte det är ett förakt, vad är det då?
Stackars askungen!

Nu var det ju fortfarande inget argument i inlägget utan bara gnäll om att "forumet" drar alla hantverkare över en kam. Tja, för mig signalerar det en inställning - vi får väl hoppas att det inte är så i verkligheten.

Visst kan man hålla på med kunduppföljning på småjobb, skicka julkort, ringa runt och önska glad påsk, hoppa på ett ben, kolla vilken skruvsort kunden vill ha osv. osv.
Men när betalviljan är som den är och den ene inte ens är beredd att betala vad en svensk hantverkare kostar och den andre gnäller över att hantisen tar betalt för att administrera ROT-avdraget så tror jag knappast att kunderna är beredda att betala för detta.

Att sedan branscher som debiterar 700-1200:-/h kan kosta på sig att lägga tid på uppföljning är kanske inte så svårt att förstå. Dom har säkert mer nytta av det också.

Glufsglufs skrev:
, jag har inte sett många inlägg där någon hantverkare har försvarat en "idiot" endast försökt hjälpa lekman med en förklaring varför en hantverkare agerat så som denne gjort.....?
Det går inte att förklara för den som inte vill begripa.......tyvärr

andersmc skrev:
När jag haft bilen på verkstad har det flera gånger hänt att det ringt upp någon och kört nån enkät om hur jag upplevde tjänsten. Om jag ringer till supporten för bredband eller telefon får jag nästan alltid ett samtal efteråt om hur det fungerat. (Sen är de rätt kass ändå, men de har i alla fall koll på hur kassa de är.)

När jag sålde datorer så brukade jag alltid, om det var lite större grejer, ringa kunden och fråga om allt fungerade till belåtenhet. Ungefär när det var dags att betala fakturan; då fick jag en påminnelse via bokföringsprogrammet.
Ja....frågan är ju hur många som egentligen bryr sig efter deras "uppföljningar". Stora företag/kedjor gör det nog mest bara för att det ska göras, på order från högsta ledningen och/eller pga div certifieringar. Själv brukar jag aldrig svara på dessa grejer för jag frågar/ifrågasätter på en gång istället för att "låta det gå" och ta det i efterhand....men ja, jag är ju gammal hantverkare så jag är väl dum i huvudet som gör så kanske :p

mariatherese skrev:
Stackars askungen!

Nu var det ju fortfarande inget argument i inlägget utan bara gnäll om att "forumet" drar alla hantverkare över en kam. Tja, för mig signalerar det en inställning - vi får väl hoppas att det inte är så i verkligheten.
Argument har du fått hur många som helst i olika trådar....problemet med dig som så många andra är att när man ställer frågan "hur ska man lösa" och/eller "varför ska branschen bry sig när de ändå överlever" eller liknande frågeställningar så får man aldrig svar.....bara "ni hantverkare ska alltid försvara". Men det är väl som så att kräva och gnälla går bra så länge någon annan ska lösa problemet.
Själv tar jag inte åt mig då jag aldrig upplevt de problem som vissa verkar ställas inför då och då.....men när man inte kan skilja på folk som hjälper till med en förklaring eller skyddande av idiotiskt beteende så är det inte hantverkarna det beror på.....sug på den du ett tag.

• Gilla
blackadder
  • Laddar…
Uppföljning behöver ju inte vara så märkvärdigt egentligen. Många gånger räcker det ju med att säga "jag hoppas ni är nöjda med mitt arbete" "jag har iaf gjort mitt bästa och är ni inte nöjda vill jag gärna att ni säger det nu när vi ändå är här" eller så skriver man en textrad på fakturan där det står tex "Tack för att vi fått vara i ert hem och arbeta, vi är måna om våra kunder och vill gärna att ni skall vara nöjda. Är ni inte det skulle vi uppskatta att ni talar om det för oss så vi kan bli ännu bättre! Ni finner oss enklast på mail, tel eller under kontakter på vår hemsida"....www.etc etc

• Gilla
Ceril och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.