23 734 läst ·
31 svar
24k läst
31 svar
trött på feins svindyra blad till multimaster
Sida 1 av 3
hej.
Tänkte prova klippa sönder en klinga till en japansåg i remsor och limma på ett ett utslitet feinblad med superlim.Jag har dock dåliga erfarenheter av superlim som dom säger skall kunna lyfta en bil med.Tror ni detta kan funka eller är det bara slöseri med tid.
Jag blir lika irriterad varje gång jag måste köpa feins svindyra blad.Det finns ju ingen rim och reson i deras priser.Har dom patent på sina blad eller vad är det frågan om .Det måste ju finnas nån som tar tag idet här och gör något åt det.
Tänkte prova klippa sönder en klinga till en japansåg i remsor och limma på ett ett utslitet feinblad med superlim.Jag har dock dåliga erfarenheter av superlim som dom säger skall kunna lyfta en bil med.Tror ni detta kan funka eller är det bara slöseri med tid.
Jag blir lika irriterad varje gång jag måste köpa feins svindyra blad.Det finns ju ingen rim och reson i deras priser.Har dom patent på sina blad eller vad är det frågan om .Det måste ju finnas nån som tar tag idet här och gör något åt det.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Principiellt är det nog inga problem att dela ett större lämpligt sågblad, men jag tror inte så mycket på lim där. Svets eller möjligtvis hårdlödning behövs nog för att det ska hålla. Utomlands finns det en hel del icke-originalvarianter på multimastertillbehör (titta t.ex på ebay), men de har inte riktigt gjort sitt intåg här i Sverige än.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Om du har nya Fein med stjärnfäste kan du köpa Bosch-blad och snitta upp spår med en Dremel så det passar. Låter drygare än det är, jag gör så och det går ganska fort när man gjort det några ggr. Bosch-bladen ligger ju betydligt humanare i pris för samma upplevda kvalité.
Har för mig det var någon på forumet som testat någon av dessa.softarn skrev:Principiellt är det nog inga problem att dela ett större lämpligt sågblad, men jag tror inte så mycket på lim där. Svets eller möjligtvis hårdlödning behövs nog för att det ska hålla. Utomlands finns det en hel del icke-originalvarianter på multimastertillbehör (titta t.ex på ebay), men de har inte riktigt gjort sitt intåg här i Sverige än.
http://stores.ebay.de/MiWorx_Voltec...W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ20307939QQftidZ2QQtZkm
Det finns en tråd här på forumet som visar hur man kan göra egna blad.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/68121-bosch-tar-fram-egen-multimaster-2.html
Lycka till!
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/68121-bosch-tar-fram-egen-multimaster-2.html
Lycka till!
Jag tjackade såna, funkar bra men riktigt taskig finish på dom, typ fula svetspunkter o lite snett o nog inte lika fina sågtänder. Men dom funkar liksom ...Nimajneb skrev:
Såg nu en ny ide här: ebay
..men den behöver nog sitta riktigt tajt skruvad för att funka bra!
Hejsan!
Jag har en Multimaster med stjärnfäste. Jag köper Boschblad och skruvar fast utan att modifiera dessa. Det är bara att skruva åt ordentlig. Det värsta som kan hända är att bladet vrider sig lite runt fästet när man kör för hårt. Funkar utmärkt!
Jag har en Multimaster med stjärnfäste. Jag köper Boschblad och skruvar fast utan att modifiera dessa. Det är bara att skruva åt ordentlig. Det värsta som kan hända är att bladet vrider sig lite runt fästet när man kör för hårt. Funkar utmärkt!
Problemet som jag ser det är att även boschblad kostar rätt mycket. Jag äger en Bosch och skulle även om jag inte är någon storförbrukare av blad, vilja kunna hitta ännu billigare blad till multi:n. Man borde kunna få 10 för några hundringar istället för 2 om det bara var lite större marknad...
Annars tror jag på iden att tillverka "fulblad" genom att ta ett utslitet blad, behålla fästvinkeln, kapa sönder ett lämpligt blad (t.ex från en geringssåg) i mindre delar. Samborra några hål och bulta ihop det. Med låsmutter eller låsbricka så ska det nog inte skaka bort. Behöver man en slät under eller ovansida på bladet får man glatt plocka fram ett "finblad".
Har man redan många blad är det dock säkert enklast att svetsa dit nya bladbitar. Man får upprepa när bladen börjar ta slut, tar inte så lång tid att tillverka något tiotal.
Annars tror jag på iden att tillverka "fulblad" genom att ta ett utslitet blad, behålla fästvinkeln, kapa sönder ett lämpligt blad (t.ex från en geringssåg) i mindre delar. Samborra några hål och bulta ihop det. Med låsmutter eller låsbricka så ska det nog inte skaka bort. Behöver man en slät under eller ovansida på bladet får man glatt plocka fram ett "finblad".
Har man redan många blad är det dock säkert enklast att svetsa dit nya bladbitar. Man får upprepa när bladen börjar ta slut, tar inte så lång tid att tillverka något tiotal.
Redigerat:
Det är väl en fråga om kvalite; 10 billiga som håller lika länge som ett metall av högre kvalite som även tål några spikar och kostnaden blir samma för båda alternativen?
Det viktiga nu när det dyker upp flera olika sågblad är att använda rätt blad till varje moment, ett träblad om man misstänker att et finns spik/skruv förstörs direkt.
Så förhoppningsvis kommer blad som ör slitstarkare och om volymen ökar så sjunker priset. Har en Bosch och ska testa några av de nya som nu finns att köpa i någon bimetall.
Det viktiga nu när det dyker upp flera olika sågblad är att använda rätt blad till varje moment, ett träblad om man misstänker att et finns spik/skruv förstörs direkt.
Så förhoppningsvis kommer blad som ör slitstarkare och om volymen ökar så sjunker priset. Har en Bosch och ska testa några av de nya som nu finns att köpa i någon bimetall.
Detta med att välja rätt blad är viktigt!
Rätt trist när man kör sönder sitt nya blad i en spik på några sekunder. Man lär sig dock snabbt för det svider osedvanligt hårt i plånboken. Kvaliteten på Fein-bladen är riktigt hög, men det tar emot att köpa dem. Det skulle vara intressant att göra ett test mellan Bosch och Fein.
Rätt trist när man kör sönder sitt nya blad i en spik på några sekunder. Man lär sig dock snabbt för det svider osedvanligt hårt i plånboken. Kvaliteten på Fein-bladen är riktigt hög, men det tar emot att köpa dem. Det skulle vara intressant att göra ett test mellan Bosch och Fein.
Då har du inte snabbfäste (spak istället för skruv) också, eller?Stehpan skrev:
Vad ska Bosch orginalblad eg kosta??
Mina lokala handlare vill ha hutlösa 150kr!
Hittade bättre priser på Ebay (85-100kr). http://stores.shop.ebay.de/Cordless...dZ209054732QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322QQ_vcZ1
Vad tar tex Bauhaus/Hornbach/K-Rauta etc för bladen??
Mina lokala handlare vill ha hutlösa 150kr!
Hittade bättre priser på Ebay (85-100kr). http://stores.shop.ebay.de/Cordless...dZ209054732QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322QQ_vcZ1
Vad tar tex Bauhaus/Hornbach/K-Rauta etc för bladen??
Jula pg med en lågprisvariant??
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=029021
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=029021