Hej
Jag bor i en 50-tals lägenhet med flera olika materialval. Så hade hjälp att lägga in parkettgolv i ena rummet och så satte golvläggaren en anslutningslist i ytterligare en ny färg. Nu är frågan hur löser jag detta på bästa sätt. Försökte bleka orginaltröskeln men den blev för vit. Kan jag sätta en tröskel ovanpå? Vet ej hur den äldre tröskeln sitter fast i golvet? Har längre fram tänkt lägga klinkers i hallen som är det ljusa golvet ni ser. Bilderna visar tröskeln på dagen och kvällen. Den ursprungliga tröskeln skiftar färg beroende på ljuset
Råd mottages tacksamt

• Detail of a wooden threshold with visible adhesive between wood and substrate, a person's sock-clad foot at the edge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskellist vid dörröppning mellan rum med ljus parkett och laminatgolv.
    Skapa konto
Antingen tar du bort bägge och sätter en ny eller så sätter du en ny ovanpå

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Mitt hus har samma typ av trösklar från 1951 och satt dit lister för att täcka springan mellan nytt golv och tröskel.
Jag gick och valde bland listerna (på Bauhaus) för att hitta samma struktur och färg som tröskeln hade. Du verkar ha fått ljusa och strukturlösa lister som i sig är fina men inte passar till trösklarna. Det är en enorm skillnad mellan olika lister i sortimentet.
Tröskel från 1951 med en ny list som täcker springan mot ett ljust golv.
Skapa konto

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
Personligen så hade jag nog tagit bort allting och gjort en ny tröskel som täcker allt. Det ser ju dessutom ut som de lagt den breda listen på tröskeln och sen låt mig gissa, sågat lite i dörren?

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Mitt hus har samma typ av trösklar från 1951 och satt dit lister för att täcka springan mellan nytt golv och tröskel.
Jag gick och valde bland listerna (på Bauhaus) för att hitta samma struktur och färg som tröskeln hade. Du verkar ha fått ljusa och strukturlösa lister som i sig är fina men inte passar till trösklarna. Det är en enorm skillnad mellan olika lister i sortimentet.
[bild]
Hej ja exakt har liknande lösning i badrummen och d ser snyggt ut. Hittar inte just denna online. Har du en länk eller vet vad just denna typ av lösning heter? Tack för tipset

S Stefan1972 skrev:
Personligen så hade jag nog tagit bort allting och gjort en ny tröskel som täcker allt. Det ser ju dessutom ut som de lagt den breda listen på tröskeln och sen låt mig gissa, sågat lite i dörren?
Hej ja det är ett alternativ, d jag är osäker på är hur jag får bort orginaltröskeln. Söker tips där. Tack på förhand

N NatBat skrev:
Hej ja det är ett alternativ, d jag är osäker på är hur jag får bort orginaltröskeln. Söker tips där. Tack på förhand
Multiverktyg och kobenet

N NatBat skrev:
Har du inget multiverktyg så ta en borrmaskin och "grisa" av den med ett borr i mitten och bryt sen lite försiktigt upp den.

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
Jag hittade inga lister som passade så det blev lite special. För att få ner tjockleken så det skulle gå in fick jag ta en vinkellist och kapa rätt bredd.

Specialkapad vinkellist i träverkstad, skuren till önskad tjocklek för att passa byggprojektet.
Skapa konto
Kapad vinkellist monterad längs golv och vägg för att passa ett specialmått.
Skapa konto

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Jag hittade inga lister som passade så det blev lite special. För att få ner tjockleken så det skulle gå in fick jag ta en vinkellist och kapa rätt bredd.

[bild] [bild]
Men vad snyggt och kreativt d där ska jag absolut kolla in tack. Vart köpte du dessa?

raveper raveper skrev:
Har du inget multiverktyg så ta en borrmaskin och "grisa" av den med ett borr i mitten och bryt sen lite försiktigt upp den.
Hej nej har inget multiverktyg men borr har jag. Tack !

Moelvens lackade hörnlist 31x31 mm av ek köpt på Bauhaus. Den bygger 7 mm på höjden och kan kapas så den blir upp till ca 23 mm bred. Det blir två täcklister av en hörnlist. Man får plocka en list som har liknande färg och virkesstruktur som tröskeln.

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.