Jag planerar att göra en utbyggnad. Återanvänt ritningar från en granne som nyligen färdigställt sin utbyggnad. Grannen byggde endast till sovrum om 15,5kmv inkl sovloft på befintligt förråd (som byggdes in i samma (nya huskropp).

Dock behöver vi även en toalett till och har därför planer på att nyttja 2kvm från befintlig klädkammare (5,5kvm). Se bild för planritning.

Under klädkammare går idag både avloppstam (110) och varm/kallvatten. Dock, då vi har vattenburen golvvärme i hela huset funderar jag på om det inte är bättre/lättare/billigare att dra nya ledningar för vatten (varm/kall) i nya plattan från befintligt förrådet där fjärrvärmecentralen finns? Skall ändå dra ut för golvvvärmen där in i nya plattan.

Sedan gräva ner rör och ansluta till befintlig avloppstam på tomten för att inte behöva göra inverkan på befintligt hus/platta.

Hur hade ni gjort?

Vad beräknar ni avlopp och rördragning till i pris inkl. grävning på tomten och anslutning.
Dvs. extrakostnaden utöver den normala grävningen platta om vi väljer att inte göra extra toaletten.

Gissar att avlopp/vatten sedan kan dras i innerväggarna i befintliga huset och nya toaletten? Men hur får man dem lämpligast från nya plattan och in i huset utan att de blir synliga i nya sovrummet?

Andra idéer är välkomna.

Två olika snickare kommer i veckan och kollar på jobbet, men jag gillar att ha en klar bild innan om lösningar och förväntad kostnad. Tacksam för input.

• Planritning av en husutbyggnad som visar tänkt placering av sovrum, förråd och ombyggd klädkammare till toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.