Hej

Jag och min sambo sitter i förhandlingar och ska bygga hus, vi har kommit fram till två företag vi känner tillit till (så mycket man kan ha för en hussäljare).

Vi har fått in priser och har tänkt göra en hel del arbete själva. Av den anledningen jämför vi både materialpriser och nyckelfärdigt för att se vilket som blir mest kostnadseffektivt.

Det enda som skiljer sig från husritningarna är att Götenehus har ritat bottenplan ca 7 kvm mindre än Trivselhus.

Huset vi ritat är ett en och halvplan med bottenplan på 180 kvm med en övervåning på ca 50 kvm.

De olika priserna vi fått in skiljer sig en hel del:

Trivselhus material 180 kvm + övervåning = 2 400 000:- exkl kakel o klinker i badrum
Götenehus material 173kvm + övervåning = 1 750 000:- inkl kakel o klinker i badrum

Detta visar en diff på ca 650 000:- (OBS 7 kvm till fördel för Trivselhus)

Frågan är hur det kan vara en sådan enorm skillnad i material? Ser vi på ritningar så är det lite små skillnader saknas något fönster men det kostar inte en halv miljon att lägga dit.

Är det fler som har erfarenheter från sådana här prisskillnader och är Trivselhus "kvalité" så mycket bättre eller vad är de dem tar betalt för?!

Finns inga dumma svar och tackar gärna för idéer och tankar.

Mvh Andreas

Hej,
då vi nyligen suttit med ungefär samma typ av jämförelser mellan olika husföretag så skulle jag rekommendera:
- Kolla vilken värmekälla som ingår i priset, det skiljer säkert 100.000kr mellan Frånluftsvärmepump och Bergvärme inkl. borrhål.
- gå noga igenom alla detaljer och vad som ingår i priset, t ex golvvärme på båda plan eller ej, dyrare vitvaror, olika typer av tak, allt material till hela övervåningen inkl. isolering m.m. När vi tittade hade iofs. just Götenehus en väldigt hög nivå, och det var sällan de som hade billigare/mindre saker som ingick i priset, men det kan ju skilja sig för er som fått pris på materialsats jämfört med vårt pris på totalentreprenad.
- Är det samma våningshöjd på de båda husförslagen? Enligt de offerter vi fick in så kostade det ca 100.000kr extra per våning att höja takhöjden med 2-3dm... om den ena är t ex 2,70m nere och den andra bara 2,50m så gör det alltså ungefär en till hundring i prisskillnad.

De 7 extra kvadratmetrarna borde inte kosta mer än kanske drygt 100.000kr, så det utgör ju en mindre del av prisskillnaden. (typ 18.000 - 20.000 kr per extra kvadratmeter).

• Gilla
AndreasS_123
  • Laddar…
För övrigt så var Götenehus ett av de tre husföretag vi kände störst förtroende för, och vi valde endast bort dem pga. deras för tillfället betydligt längre leveranstid, och för oss blev det i slutänden Eksjöhus som får leverera vårt drömhus, eftersom den tredje leverantören Rörvikshus blev ett par hundra tusen dyrare för i stort sett identiskt hus, även efter att vi jämkat priserna för alla olikheter och lagt till samma typ av värme, innerväggar, tak m.m.

Dock måste jag säga att er prisskillnad ser väldigt stor ut - av alla de 5-6 företag vi tog in offerter från så skiljde det sig betydligt mindre mellan den allra dyraste och den allra billigaste än er prisskillnad för endast materialet...
Då bygger vi ca 115 kvm per våning, 1,5 plan med s.k. "förhöjt väggliv", så att hela golvytan på båda planen blir boyta.

Martin E skrev:
För övrigt så var Götenehus ett av de tre husföretag vi kände störst förtroende för, och vi valde endast bort dem pga. deras för tillfället betydligt längre leveranstid, och för oss blev det i slutänden Eksjöhus som får leverera vårt drömhus, eftersom den tredje leverantören Rörvikshus blev ett par hundra tusen dyrare för i stort sett identiskt hus, även efter att vi jämkat priserna för alla olikheter och lagt till samma typ av värme, innerväggar, tak m.m.

Dock måste jag säga att er prisskillnad ser väldigt stor ut - av alla de 5-6 företag vi tog in offerter från så skiljde det sig betydligt mindre mellan den allra dyraste och den allra billigaste än er prisskillnad för endast materialet...
Då bygger vi ca 115 kvm per våning, 1,5 plan med s.k. "förhöjt väggliv", så att hela golvytan på båda planen blir boyta.
Förhöjt väggliv på 1,9 m ??

Hej Martin och tack för ett givande svar!

För att svara på lite frågor och addera lite information är skillnader tex frånluftspump på götene men fått pris på jordvärme ett + på ca 40 000 och det är även inkluderat i priset på material ovan..

Båda har räknat på att leverera material till en tänkt övervåning men vi räknar med att göra detta om några år.

Vi har ju självklart jämfört nyckelfärdiga priser och då ligger götenehus på ett pris på ca 3 100 000:- inkl värmepump nämnd ovan och Trivselhus 3 700 000:-

Takhöjd är 2.55m o Trivselhus och 2.5m i Götenehus. Dock en skillnad på ryggåstaken på ca 50cm Pgr av att Götenehus har 27 graders lutning och Trivselhus 29 dock inget som skulle påverka priset enligt säljaren från Trivselhus.

Är som sagt c 600 000:- i prisskillnad mellan dessa två och för de pengarna får man mycket extra för.....

Mvh Andreas

Martin E skrev:
Hej,
då vi nyligen suttit med ungefär samma typ av jämförelser mellan olika husföretag så skulle jag rekommendera:
- Kolla vilken värmekälla som ingår i priset, det skiljer säkert 100.000kr mellan Frånluftsvärmepump och Bergvärme inkl. borrhål.
- gå noga igenom alla detaljer och vad som ingår i priset, t ex golvvärme på båda plan eller ej, dyrare vitvaror, olika typer av tak, allt material till hela övervåningen inkl. isolering m.m. När vi tittade hade iofs. just Götenehus en väldigt hög nivå, och det var sällan de som hade billigare/mindre saker som ingick i priset, men det kan ju skilja sig för er som fått pris på materialsats jämfört med vårt pris på totalentreprenad.
- Är det samma våningshöjd på de båda husförslagen? Enligt de offerter vi fick in så kostade det ca 100.000kr extra per våning att höja takhöjden med 2-3dm... om den ena är t ex 2,70m nere och den andra bara 2,50m så gör det alltså ungefär en till hundring i prisskillnad.

De 7 extra kvadratmetrarna borde inte kosta mer än kanske drygt 100.000kr, så det utgör ju en mindre del av prisskillnaden. (typ 18.000 - 20.000 kr per extra kvadratmeter).

RoBo skrev:
Förhöjt väggliv på 1,9 m ??
Hej RoBo, njae, vi hade faktiskt en sån variant med i planerna ett bra tag, men i slutänden har vi lite lägre förhöjt väggliv, men boytan räknas tydligen 60cm ut från den punkt där takhöjden är 1,90m eller nåt liknande - och för vår del innebar det att hela vår golvyta hamnar inom det området. Våra lägsta ytterväggar på övervåningen är drygt 1,50m höga och sen har vi takkupor som ger plats för fönster.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Är grund inräknade i båda alternativen?

• Gilla
AndreasS_123
  • Laddar…
Grund är inräknad i totalkostnad. Känns som jag måste få in sista uppdatering från Götenehus sedan får vi fråga Trivselhus hur det kan komma sig att de ligger ca 600 000 över

BLarsson skrev:
Grund är inräknad i totalkostnad. Känns som jag måste få in sista uppdatering från Götenehus sedan får vi fråga Trivselhus hur det kan komma sig att de ligger ca 600 000 över
Hur bygger dom husen? Om Trivselhus tecknar ett avtal med er och tar i sidoentreprenörer blir det per automatik dyrare. Om Götenehus bygger sitt hus utan flera olika sidoentreprenörer slipper dom samordningsansvaret mellan olika entreprenörer, vilket skulle kunna förklara delar av skillnaden.

Har du fått specificerade produktionskostnadskalkyler från båda? Går att utröna där om vilka poster som skiljer? Blir själv aldrig klok på detta med Nyckelfärdigt, vad som ingår och vad som tillkommer. Verkar vara ett vitt begrepp.

Hej igen Bertil,
jag har väldigt svårt att förstå hur det skulle kunna skilja över 600.000 kr på enbart materialsatsen, det verkar vara något som är skumt, det måste skilja något stort om ingen sett eller tänkt på ännu.

Som Vanbeasten och fridays nämner ovan kan det ju skilja en hel del mellan olika former av entreprenader osv, och det var där vi själva såg de största prisskillnaderna, men med jämförbara materialval såg vi endast mindre skillnader mellan de olika tillverkarnas priser för oss.

Du skriver att grund ingår - kan det skilja i hur mycket markarbeten som ingår i priset? Har t ex Trivselhus i detta fall inkluderat "allt" markarbete som ev. sprängning/pålning, schaktning, bortforsling/grovplanering, finplanering osv. medan Götenehus lagt markarbetena vid sidan om offerten? (så som det oftast verkar göras då markarbetena är svåra att helt offerera på förhand)

Redigerat:
Hej Martin,

Jag inväntar de sisa ritningarna från Götenehus och när jag har dem hoppas jag kunna få en bättre syn på vad som skiljer. Tror i dagsläget att Trivselhus har räknat med några fler fönster men jämför vi komplett materialisation exkl grund skiljer det ca 600 000:- mellan dessa två. Jag kan som sagt inte se några markanta skillnader mellan dessa i materialval.

Återkommer då jag fått svar från Götenehus!

Mvh Andreas

• Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Det skulle vara intressant och höra hur det gick. Kunde den högre kostnaden för Trivselhus förklaras?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hej, nej den kunde inte motiveras så det slutade med ett Götenehus.

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.