Hej alla!

Vi är i färd med att ta fram planlösning för husbygge med Trivselhus som trolig leverantör (i Stockholmsområdet). Bifogar planlösning och tar tacksamt emot era synpunkter!

Kan redan på förhand säga att:
- Placeringen av spis, vitvaror etc. i köket inte är gjord så ni kan bortse från den på planslösningen.
- Vi kommer inte ha TV på bottenvåningen utan det blir i allrummet på ovanvåningen.
- Det är en eldstad med genomsyn och ett trappsteg som utvisas mellan bibliotek och vardagsrum (ifall det inte framgår).
- Den lilla smygen i köket är en sittbänk med låda under.

En sak som jag specifikt undrar är om köket blir för smalt/grunt. Det är nu 4.1m i djup och jag är rädd att det behöver göras djupare vilket säkert blir saftigt dyrt (dyrare att göra djupare än att förlänga). Vad tror ni? Ritning alt C 7 jan 2015_Page_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning alt C 7 jan 2015_Page_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

E

Åsa Lund
När barnen blir större och i lekrummet på bottenvåningen har ett Wii eller liknande vill man ha en riktig dörr som avskärmar ljudet.
Återigen - tänk större barn. Ha separat dörr in till barnkammaren på plan 2. Varför eget badrum till föräldrasovrummet?

Vilken härlig planlösning, det ser inte ut som att köket blir trångt, men svårt utan mått. Åk till olika köksbänken och mät avstånd mellan bänkar och köksöar för att få en känsla, glöm inte Ikea som har många showrooms. Det enda jag tänker på är barnkammaren uppe, men du kanske har planer för den i framtiden? Att dörren är i ert sovrum, skulle nog ta den utanför. Dock skulle jag oavsett sätta en skjutdörr där ist som inte tar plats. Min känsla är att ni verkar ha tänkt på det mesta.

Tack för synpunkter. Ska överväga vanlig dörr t gästrum/lekrum.

Varför separat dörr till barnkammaren? Är det inte smidigast att kunna gå in direkt från sovrummet?

Jag antar att ni också har tänkt att ha en dörr in till det stora sovrummet från allrummet? :)

Ekalf skrev:
Varför separat dörr till barnkammaren? Är det inte smidigast att kunna gå in direkt från sovrummet?
Kan kanske vara smidigt ett eller två år. Har ni tänkt något annat ändamål för barnkammaren efter detta? Det blir ju inte direkt någon stor omväg att gå ut från sovrummet och sedan direkt svänga in i barnkammaren.

Jodå, det är tanken...;)

Vad gäller barnkammeren så har vi tänkt att använda den som förråd när barnen vuxit ur det alt. extra sovrum om det behövs. Men i vilket fall så borde det vara bättre att ha dörren utanför, det har du och de andra som kommenterat rätt i. Tack!

Väldigt stort hus! Vi byggde med Trivselhus och har bott snart i två år. Vi delar vissa lösningar, som jag därför kan tipsa om. För det första landade vi på 200 kvm, vilket jag idag tycker blev onödigt stort. Ni har nästan 300 kvm. Ska ni bo kvar när barnen flyttar? Mitt tips är att tänka mycket framtid. Alla kvadrat ska också värmas upp och städas.

Att ha öppet i entrén är effektfullt och ger en härlig känsla av rymd. Vi har så, men det är inte särskilt praktiskt. Mycket yta går till spillo och ljudet flödar friskt mellan våningsplanen. Vi har också ett allrum "där uppe" och ljudet letar sig alltför enkelt ner. Då har vi ändå en dubbel skjutdörr som vi kan stänga på bottenvåningen.
(Vår planlösning: http://nummeriv.blogspot.se/search/label/Planlösning)

Öppet mellan kök/vardagsrum/matsal är också en lösning vi delar och även det har fördelar men också nackdelar i första hand med att ljudet flödar. Det är inte alltid (aldrig) roligt att sitta i soffan och störas av slamret från köket.

Har ni ingen dörr in till master bed på övervåning?

Sedan måste jag fråga - bibliotek? Har ni det idag? Har ni böcker att fylla detta med? Det känns väldigt ur tiden att planera för ett bibliotek men jag har full förståelse att man kan se helt olika på den saken. Varje kvm kostar dock.

Vi är inte på något sätt missnöjda med vårt hus, snarare tvärt om faktiskt. Men ändå så ser vi sanningen i devisen att tredje huset man bygger blir optimalt. Skulle vi bygga idag skulle det bli ett helt annat hus på många punkter.

Hoppas inte detta framstod som alltför kritiskt! :)

En annan sak. Var hamnar garage eller bilplats? Var kommer ni att gå in i huset - i vardagen? Om det är så att det kanske blir groventrén som används mest, så kanske det inte är optimalt att den bara leder in i köket? Om ni kommer att använda huvudentrén så är detta en icke-fråga.

Vi har vidbyggt garage (bästa!) och använder i stort sett bara vår "sidoingång" via groventrén, som ansluter till garaget. Då är det skönt att "flödet" inte hamnar i köket.

Tips: tänk vardag och vardagssituationer.

Tack för synpunkter, Ginnfilt! Vi har tänkt länge och noga på för och nackdelar med öppet upp mellan våningarna och har kommit till slutsatsen att vi är beredda att ha det lite högljutt mellan våningsplanen och rummen på BV. Er lösning i hallen ser dock intressant ut. Är ni nöjda med förråd under trappan? Det är något vi övervägt.

Dörr till föräldrasovrum finns men var av någon anledning inte med på den ritning jag lade upp.

Bibliotek är en dröm som min fru och jag delar. Vi läser mycket och älskar böcker så ett bibliotek kompromissar vi inte med, även vissa upplever det som "väldigt ur tiden".

Tack för kommentarerna.

En annan fråga ang. TH: lyckades ni pruta ner priset i något avseende?

Ang. ingång och garage så kommer vi bygga en carport i ett senare skede. Den kommer ligga en liten bit från huset (pga tomtens utformning) och ha en gång ner till groventrén vid köket samt till huvudentrén. Skulle tro att vi använder groventrén till största delen men också huvudentrén så det inte bara bli en gästingång. Där vi bor nu går vi genom köket och det fungerar bra men det är iofs lite bredare där man kommer in. Värt att tänka på...

Förråd under trappan är bra, det blir ju som ett dött utrymme om trappan inte byggs in. Man kan aldrig ha för mycket utrymme för förvaring, något som många "kataloghus" mer eller mindre helt saknar. Vi satsade på mycket förvaring och det är förstås fullt...

Vi har det förrådet som säsongsförvaring, städskrubb och även plats för central skrivare (nätverksuttag finns där). Det enda negativa jag kan komma på är att det blir onödigt varmt där när golvvärmen går. Jag tror att man skulle kunna strunta i att dra slingor där.

Ja, det går att förhandla ned priset med TH. Både själva priset, tillval, osv.

Hur gjorde ni när ni prutade ner priset? Benchmarkade ni mot andra leverantörer och behövde ni i så fall visa offerter från dessa för TH?

Hej,
några snabba tankar:
Antar att ni ritat huset själva utifrån önskemål om rumsstorlek och optimal anpassning till tomten? Fördelen med färdiga modeller från hustillverkaren är ju annars att de ofta är rätt väl uttänkta av arkitekten.
Vi byggde för snart 5 år sedan, vissa saker är vu mkt nöjda med, andra mindre bra. Till saken:
1. Toadörrens placering nedre plan: Jag tycker en gästtoadörr skall unvikas placering så man ser den från matplats eller sittgrupp. "Väldigt vad länge Kalle var på toa.." Alltså, man behöver inte se in- och utgång från toan.
2. Vi har gästrum nedre plan med dörr i direkt anslutning till hallen och bredvid hall med toa/dusch. Det har vi varit tacksamma för många ggr, då vi har en släkting som bott hos oss länge nu. Gästen behöver då inte tassa genom vardagsrum på väg till toa, utan kan leva sitt eget liv.
3. Härligt med öppen planlösning, men jag skulle ha soffa m.m i vinkeln. Skönt slippa se stökiga köket när man har gäster. Sedan gillar inte jag när gäster ser allt jag gör i köket, eller lägger sig i matlagningen. Men man är olika.
Det var några snabba tankar. Lycka till!

Tack för synpunkter, Gyllenknorren! Ska fundera på toadörrens placering. Blir lite stökigt att flytta om men värt lite huvudbry kanske. Bra synpunkt om gästrum också, ska ta det i beaktande. Vi lagar ofta mat tillsammans med gästerna (på ett ganska oortodoxt vis) så nuvarande lösning passar oss bra.

Ekalf skrev:
Hur gjorde ni när ni prutade ner priset? Benchmarkade ni mot andra leverantörer och behövde ni i så fall visa offerter från dessa för TH?
Nej, vi behövde aldrig visa andra offerter. Det fanns fler aktörer med i bilden och det räckte nog med att TH hade vetskap om detta. Vi framhävde helt enkelt att priset behövde ner och i slutändan blev det en avrundning neråt på slutsumman och lite extra "på köpet", typ klinker i hela entrén och inte bara en plutt innanför dörren. Vi hade också fått ta del av ett erbjudande som gav valfria tillval "på köpet" till ett värde av 50-70K, minns inte exakt belopp.

Rent generellt så är det nog enklare att förhandla om extra tillval och dylikt, och rabatt på det, än att få rabatt på själva "grundpriset".

Enklast för er att få ner priset är nog att bygga ett mindre hus! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.