3 145 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Trivselhus eller Eksjöhus?
Efter att suttit med sisådär 10 kg huskataloger har vi bara 2 kvar... Det står mellan Lyckan och Solvik 208. Är det någon som har erfarenhet av Trivselhus i Uppsala? Har inte haft direkt någon kontakt med dem än.
Prismässigt är det inte så mycket som skiljer. Solvik med inbyggt garage och Lyckan med friliggande garage. Någon som har byggt Solvik 208?
Eller velat mellan de två husfirmorna?
Prismässigt är det inte så mycket som skiljer. Solvik med inbyggt garage och Lyckan med friliggande garage. Någon som har byggt Solvik 208?
Eller velat mellan de två husfirmorna?
Ta ett snack med säljare från båda företagen. Vi hade Eksjö som första val och Trivselhus som andra. Efter att ha pratat med Eksjöhus säljare la vi ner dom - han var inte alls på vår våglängd. Detta var dock i Göteborg - förhållandena kan vara det motsatta i Mälardalen!
/Berit
/Berit
Hejsan!
Vi gjorde precis tvärtom. Vi valde således bort T-hus.
Varför undrar ni??
T-hus har jättefina hus, god standard osv. Det har Eksjöhus också. Det var säljaren på Eksjöhus som gjorde att vi valde dom. En kille som är snickare från början och verkligen visste vad han pratade om. Som säljare var han inte någon höjdare, men det var inte en massa skryt och ohållbara löften.
När vi satt ned och pratade om vissa tillval som vi ville ha kom han med förslag på mindre dyra alternativ. Sånt uppskattas
Det är också han vi har kontakt med under byggtiden, vilket känns ganska skönt.
Detta var bara några av våra erfarenheter.....Det är nog, som sagts tidigare, olika beroende på vilket säljkontor och säljare man får kontakt med. Husomhelst kan Vi rekomendera Eksjöhus.
Lycka till!!!!!
Thomas
Vi gjorde precis tvärtom. Vi valde således bort T-hus.
Varför undrar ni??
T-hus har jättefina hus, god standard osv. Det har Eksjöhus också. Det var säljaren på Eksjöhus som gjorde att vi valde dom. En kille som är snickare från början och verkligen visste vad han pratade om. Som säljare var han inte någon höjdare, men det var inte en massa skryt och ohållbara löften.
När vi satt ned och pratade om vissa tillval som vi ville ha kom han med förslag på mindre dyra alternativ. Sånt uppskattas
Det är också han vi har kontakt med under byggtiden, vilket känns ganska skönt.
Detta var bara några av våra erfarenheter.....Det är nog, som sagts tidigare, olika beroende på vilket säljkontor och säljare man får kontakt med. Husomhelst kan Vi rekomendera Eksjöhus.
Lycka till!!!!!
Thomas
Ska bestämma träff med Trivselhus nästa vecka. Säljaren har en sån stor betydelse! Vi har ju haft väldigt mycke kontakt med Eksjöhus, eftersom att vi trodde (nästan) att vi hade bestämt oss för dem. Vi hade gjort kalkyl, varit till banken och fått kataloger om standard o tillval m.m. Han skulle därefter fixa en visning på hus till oss. Han hörde inte av sig, det gick veckor... Ringde då upp honom. Han visste knappt vilka vi va :-/ Han trodde dessutom att vi hade varit o kollat på hus. Men så var det ju inte. Han skulle dessutom ha ringt efter visningen, men än har han inte ringt...
Han har säkert jätte mycke o göra, men en säljare måste väl ha koll på vilka som är intresserade...
Synd att man inte får välja säljkontor... :'( dessutom va han väldigt "på" att vi skulle skriva på ett köpekontrakt redan samma dag som vi träffades, som var "bankskåpsäkert"
Han har säkert jätte mycke o göra, men en säljare måste väl ha koll på vilka som är intresserade...
Synd att man inte får välja säljkontor... :'( dessutom va han väldigt "på" att vi skulle skriva på ett köpekontrakt redan samma dag som vi träffades, som var "bankskåpsäkert"
Vår situation är nästan exakt som för ovanstående talare (ANE), fast omvänt. Det var rena tillfälligheter och framförallt personkemi. Vi fick inte bra kontakt med Eksjöhus säljare, men har haft snabb, saklig kommunikation med TH via en säljare med uppenbart lång erfarenhet i branschen.
/Berit
/Berit
ANE skrev:Hejsan!
Vi gjorde precis tvärtom. Vi valde således bort T-hus.
Varför undrar ni??
T-hus har jättefina hus, god standard osv. Det har Eksjöhus också. Det var säljaren på Eksjöhus som gjorde att vi valde dom. En kille som är snickare från början och verkligen visste vad han pratade om. Som säljare var han inte någon höjdare, men det var inte en massa skryt och ohållbara löften.
När vi satt ned och pratade om vissa tillval som vi ville ha kom han med förslag på mindre dyra alternativ. Sånt uppskattas
Det är också han vi har kontakt med under byggtiden, vilket känns ganska skönt.
Detta var bara några av våra erfarenheter.....Det är nog, som sagts tidigare, olika beroende på vilket säljkontor och säljare man får kontakt med. Husomhelst kan Vi rekomendera Eksjöhus.
Lycka till!!!!!
Thomas
Säljaren är som sagt nästan viktigast av allt, vi var intresserade av Eksjöhus Söderåsen, men när vi ringde Eksjöhus och ville ha lite riktpriser så tyckte han att det där Söderåsen är ju ett väldigt dyrt hus, (mao det har du nog inte råd med lilla vän) vi har ju Kvadraten som är mycket billigare!!!
således blev det inte Eksjöhus för vår del men det skulle vara intressant att höra vad ni fått för pris på Söderåsen??
MVH MoH
Hej MoH!
Vi upplevde ungefär samma sak som Du vid vår första kontakt med Eksjöhus. Då sa vi tack och hej. Säljaren hörde av sig efter ett tag och bad om ursäkt. När vi väl förklarat att vi verkligen ville bygga Söderåsen och att pengarna inte var något problem gick det mycket bättre. Vi berättade om våra tillval och han kom med en offert som verkade ok.
Huset kostar med alla våra tillval ca. 2,4 milj.
Då har vi bastu, bubbel, dubbelhandfat,massiva körbärsluckor, köksö,bänkskivor i granit, ö-spis, tillval3 rostfritt, infällda spottar m.m.
Vi upplevde ungefär samma sak som Du vid vår första kontakt med Eksjöhus. Då sa vi tack och hej. Säljaren hörde av sig efter ett tag och bad om ursäkt. När vi väl förklarat att vi verkligen ville bygga Söderåsen och att pengarna inte var något problem gick det mycket bättre. Vi berättade om våra tillval och han kom med en offert som verkade ok.
Huset kostar med alla våra tillval ca. 2,4 milj.
Då har vi bastu, bubbel, dubbelhandfat,massiva körbärsluckor, köksö,bänkskivor i granit, ö-spis, tillval3 rostfritt, infällda spottar m.m.
ANE och MoH, är det säljaren i Uppsala som ni har erfarenheter av? Vi är också intresserade av Eksjöhus, men av Söderviken, Junibacken och Sätesgården. Är det någon som har fått prisuppgifter på något av dessa? et ni om Eksjöhus samma standard och prisnivå som Trivselhus, dvs i den högre och dyrare klassen, men med möjligheter att ändra planlösningen? Även om husen verkar fina så måste jag tillägga att intresset för Eksjöhus svalnar om säljaren har den attityden som ni beskriver.
Christina
Christina
Christina!
Vår erfarenhet är en av säljarna i Sthlm.
Så vitt som jag förstår ska standarden i T-hus och Eksjöhus vara likvärdig. Det enda vi ville ändra på i Söderåsen var att göra köket större och ändra placeringen av ö-spis. Inga somhelst problem.
Vi pratade också om att ändra planlösningen på övervåningen, men vi behöll den som den är på ritningen.
Det vi tycker är bra med säljaren är att ingenting är omöjligt, men han kommer med egna synpunkter och erfarenheter. Det gör det lite enklare för oss som aldrig byggt förut. Han har ju trots allt hållit på med husbyggen större delen av sitt liv.......
Hursomhelst, det är väl otroligt viktigt att man får förtroende för säljaren. Vi fick även ett stort förtroende för säljaren hos T-hus, men i och med att papperen var påskrivna skulle man därefter ha kontakt med en ny person på byggnadsavdelningen. Säljaren hade i och med påskrift "gjort sitt". Hos Eksjöhus har vi kontakt med samma person under hela byggtiden. Ett stort + tycker vi.
Sedan kan det väl diskuteras huruvida säljaren ska ha brun tunga eller inte. Det är klart att man vill fjäskas lite för när man köper något för 3 milj.
Vår erfarenhet är en av säljarna i Sthlm.
Så vitt som jag förstår ska standarden i T-hus och Eksjöhus vara likvärdig. Det enda vi ville ändra på i Söderåsen var att göra köket större och ändra placeringen av ö-spis. Inga somhelst problem.
Vi pratade också om att ändra planlösningen på övervåningen, men vi behöll den som den är på ritningen.
Det vi tycker är bra med säljaren är att ingenting är omöjligt, men han kommer med egna synpunkter och erfarenheter. Det gör det lite enklare för oss som aldrig byggt förut. Han har ju trots allt hållit på med husbyggen större delen av sitt liv.......
Hursomhelst, det är väl otroligt viktigt att man får förtroende för säljaren. Vi fick även ett stort förtroende för säljaren hos T-hus, men i och med att papperen var påskrivna skulle man därefter ha kontakt med en ny person på byggnadsavdelningen. Säljaren hade i och med påskrift "gjort sitt". Hos Eksjöhus har vi kontakt med samma person under hela byggtiden. Ett stort + tycker vi.
Sedan kan det väl diskuteras huruvida säljaren ska ha brun tunga eller inte. Det är klart att man vill fjäskas lite för när man köper något för 3 milj.
Klicka här för att svara