Byggahus.se

Triple Play

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej alla!
    Var på dejt hos elektrikerna idag angående vårt nybygge och det mesta gick väl att komma underfund med. Men de pratade om något de kallade för Triple Play.
    Data och tekniska fyndigheter är inte min tekopp så jag undrar helt enkelt vad det är och om det är bra.
    Vad jag förstod det som hade jag ett dataskåp någonstans i huset där det kopplades hit och dit för att sedan ha uttag runt om i kåken där tv, data och telefoni strömmade ut.
    Känns inte helt nödvändigt just nu då jag lever med trådlös router men ändå känns det som att det kan vara en del av framtiden.
    Tacksam för svar!

//Jero

2. lars_stefan_axelsson
    Medlem Nivå 16
    Tripple-play är en marknadsföringsslogan för TV-Telefoni-Data tjänster från samma leverantör ibland över samma bärare, men inte alltid. Typiskt så menar man också att allt detta skall gå över TCP/IP ("Internet"); men det är inte heller säkert, så det är helt klart läge att kontrollera i detalj vad de försöker sälja in för koncept.

Det finns många diskussioner om nätverk i andra trådar här, men kort så kan man säga att du skall se till att det finns rör dragna för framtida expansion samt att du när du är igång lika gärna kan se till att det finns Ethernet minst cat5e (men gärna cat6) draget till alla rum. Minst dubbeluttag. Trådlöst duger till telefoni, men knappast till nätverk (annat än som komplement). Sedan är det en annan fråga vad de vill dra. Coax för TV kommer att hänga med i många år än; men se bara till att de inte vill köra data den vägen; det är inte det minsta framtidssäkert utan tvärt om redan ute.

Sedan är det ju frågan om vad du har för plan. Rören är i vilket fall inte fel. Sedan är det lite en fråga om du bygger för ditt behov idag, som det kommer att se ut om några år, vad du har för anslutningsmöjligheter för data/tv/telefoni. Om du t ex skall ha satellit TV så blir det lite mer krångel kring tänket med coax (där lämnar jag över till experterna eftersom jag själv har kabel-TV).

3. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    LSA ger en bra förklarning i sitt svar, men för att komplettera lite så rekomenderar jag dig starkt att oavsett vad du idag väljer att ha för system, så se till att allt är draget till en sådan central du nämner. Är allt draget dit så har du näst intill oändliga möjligheter att komplettera/ändra det i framtiden, medans det gamla traditionella installationssättet när alla tele- och antennuttag satt i en slinga är ett rent h-vete att använda till dagens teknik.

Ett tips till, vid den centralen bör du ha möjlighet att i framtiden kunna få plats med mer utrustning. Har sett folk som tvingats skruva upp utrustning på väggen i hallen för att det inte gick att lösa smidigt på annat sätt... Inte det snyggaste direkt...

4. M
    Moderator · Nivå 18
    Kan bara instämma i att ett stort skåp av någon sort och ordentligt med rör väl fördelade i huset är den bit man ska lägga fokus på. Har man väl detta är det sedan lättare att anpassa för det rådande behovet

5. rsjowa
    Medlem Nivå 4

fibernät = slippa coax

Har man tekniska möjligheter att slippa coax så är det toppen. Själv hade jag fårmånen att få egen fiber dragen till mitt hus (hmm, drog den iofs själv), haft i snart 3 år.

Lösningen i huset blev optimal. har satt upp en rejäl cat6-patchpanel, sen dragit dubbla cat6-kablage till alla rum (minst). Sen har jag iptv (via canal digital), telefon via rix/alltele samt separat 100 mbit bredband via skycom/bredband2. Det är helt suvve. Jag kan sen från patchpanelen välja vad för tjänst jag vill skicka till respektive rum. Bara flytta runt tp-sladdarna (som jag naturligtvis har olikfärgade :) ).

Ett tips angående telefoni. Dra vanlig tp-sladd med 8 tåtar i (samma cat6 som du använder för data och ipteve), och använd rj45 kontaktering istället för vanlig RJ11 (med 4 tåtar) som telefoni normalt använder. En rj11 kontakt (från telefon alltså) passar i rj45. Skönt att nån tänkt till med en standard för en gångs skull.

För övrigt, känns rätt bra med riktigt kablage i väggarna, trots att mer och mer kan köra trådlöst. Men Iom att man nu börjar komma åt HDTV även i ipnäten så behövs bra bandbredd, även lokalt i egna huset. Speciellt om man har flera teve's. Då duger snart inte det trådlösa (även med 300 mbit n-teknik).

6. lars_stefan_axelsson
    Medlem Nivå 16
    Ja, själv har jag ett eget *rum* om 4-5kvm (inte helt eget, fjärrvärmecentralen hänger där också) och kan man ordna det så är det naturligtvis att föredra. Men det är ju lite overkill... ;-) Jag skulle nog inte *projektera* för ett korskopplingsrum om jag byggde nytt... ;-) Jag tog det gamla pannrummet som krymptes och ändå "blev över"

Men inte ens det är perfekt; takhöjden räcker inte för ett fullhöjds 19"-rack, så jag får nöja mig med ett 6U högt på väggen ;-)

7. F
    Medlem Nivå 9

Jag skulle behålla koax (eller tomrör)

Man kan aldrig veta vad som framtiden för med sig, och för HDTV-utbud så är koax fortfarande kung. Trots att jag har teve från Telia och Boxer, så skulle jag inte vilja vara utan Canal Digital via satellit. Kostnaden för att hålla på att trixa med baluner och liknande istället för koax kan ganska snart bära kostnaden för tomrör och kanske för koax också.

8. J
    Medlem Nivå 2

Tack

Tack så mycket för alla svar.
    Vi har nog bestämt oss för att satsa på det här. Nu gäller det bara för oss att sätta oss in mer i det!

//Jero