Hej

Sedan jag blivit med blästerskåp i våras, har jag så sakteliga börjat lära mig hur det funkar. Jag är dock lite bekymrad över om det fungerar som det ska. Jag driver detta med en stor trefaskompressor (minns inte effekt nu) och matar det med 15mm PEX-rör i en slinga. På så vis matas det från två håll, men slingan är ansluten till kompressorn via EN 15mm-ledning. Vid avsticket för skåpet har jag en tryckregulator med vattenavskiljare. Där kan jag avläsa trycket medan jag kör.

När jag kör skåpet länge har jag ett betydande tryckfall och frågan är vilken av länkarna som kan vara den svagaste i denna kedja? Kompressorn, ledningen eller själva skåpet.

Eftersom kompressorn är svårast och dyrast att byta ut fnular jag på andra första åtgärder innan vi konstaterar att kompressorn är för liten. Vid mer "normal drift" sjunker manometern från 8 till 6 bar under körning, det är först när jag kört oavbrutet ganska länge som trycket sjunker mot 4 bar och i det läget går ju kompressorn konstant.

Jag funderar på om det skulle hjälpa med en grövre ledning från kompressorn till slingan (en dryg meter) och vid avsticket mot kompressorn? En extraackumulatortank i närheten av kompressorn? Eller om själva blästerpistolen i skåpet kan bytas ut mot en som kräver mindre luft?

Dela med er av era tankar, det kan ju mycket väl vara så att mitt skåp funkar som det ska och att jag bara inte har någon annan erfarenhet av blästerskåp.

Tack på förhand!

• Gilla
allan70
  • Laddar…
Vart tar du ut luften från kompressorn? Om det är en hobbymaskin så brukar ofta den ordinarie uttaget vara strypt. Så det kan löna sig att sätta ett uttag i tankgaveln och satsa på en bättre reduceringsventil/vattenavskiljare med högre kapacitet.

Det låter uppenbart som kompressorn inte klarar att leverera tillräckligt med luft. Med en luftsnålare pistol kanske befintlig kompressor räcker till, värt att prova först iaf. Ett lägre flöde kommer också ge lägre tryckfall så lite förbättringar även på det. En större tank hjälper bara om du inte behöver köra längre än tanken räcker. Att minska tryckfallet genom grövre rör/anslutningar hjälper inte så mycket om inte befintligt tryckfall ger för lågt tryck för att blästringen ska fungera

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Kolla även så att munstycket i pistolen inte är slitet, då går det väldigt mycket luft fort

Att blästra tar enorma mängder luft.........en trefaskompressor säger ju ingenting på det viset. Att blästra innebär ju nästan att öppna slangen helt och låta det blåsa. Att då hålla trycket uppe kräver en ganska biffig kompressor.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag erkänner att jag läste slarvigt. Ts har redan angett felkällan när hen skriver att det är efter en tids blästring som tryckfallet uppstår. Kompressorn är för klen för den applikationen.

Större kompressor eller en till kompressor att komplettera med.

Blästerskåpet var det som motiverade mig att byta till större kompressor, 5,5kw hinner fylla upp tanken!

Haha, det var första gången jag blivit kallad en "hen", är jag så androgyn i min uppenbarelse?:seenoevil:

Intressanta tankar. Jag tar till mig av dem och funderar vidare. Det är inte jättebrådis att fixa problemet, men vill nog förbättra det på sikt.

Hittade lite fakta om maskinen nu, den är på 4kW och har 150-liters tank. Fri angiven luftmängd 470l/min.

Får överväga alternativen, annan blästerpistol eller större kompressor. Ev ta ut luften på tankgaveln istället?

Tack för svaren iaf!

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Haha, det var första gången jag blivit kallad en "hen", är jag så androgyn i min uppenbarelse?:seenoevil:

Intressanta tankar. Jag tar till mig av dem och funderar vidare. Det är inte jättebrådis att fixa problemet, men vill nog förbättra det på sikt.

Hittade lite fakta om maskinen nu, den är på 4kW och har 150-liters tank. Fri angiven luftmängd 470l/min.

Får överväga alternativen, annan blästerpistol eller större kompressor. Ev ta ut luften på tankgaveln istället?

Tack för svaren iaf!
tyvärr är ju kapaciteten på din kompressor ganska blygsam i sammanhanget. Man kan ju blästra såklart men man ska inte ha bråttom.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.