S
Hej!
Jag bygger ett trädgårdsförråd med pulpettak med ca 6 graders lutning. Ändarna på takreglarna har jag kapat så att de är lodräta för att vindskivorna högst upp ska bli lodräta. Nu slog det dock mig att när jag sätter trekantslisten högst upp så kommer den att luta 6 grader. Jag ska sätta dubbla vindskivor och den nedre fästs bara i takreglarnas ändar. Men den övre ska jag fästa i trekantslisten och då stämmer ju inte vinkeln. Hur löser man det på enklast sätt? Det känns besvärligt att snedsåga trekantslisten men det kanske är ända lösningen.
Tack på förhand!

OM jag förstod ditt problem rätt så har taket 6° lutning men du vill ha vågräta (raka) vindskivor som inte följer takets lutning? Eller ska den undre följa lutningen och den övre ska vara rak?

På takets översta punkt behöver du isf mindre papp till själva uppviket mot trekantslisten/övre vindskivan. På takets nedre punkt behöver du desto mer papp.

Detta borde väl gå att lösa genom att klippa den yttersta pappvåden som ska gå upp mot vindskivorna så att den blir triangulär så att säga, eller tänker jag helt fel?

[EDIT] Det kanske jag inte gjorde, men jag missade helt att det var själva vindskivans infästning mot trekantslisten som du funderade på, och inte pappen. Skyller på att jag själv viker upp papp mot vindskivor i nuläget och är därför något av en pappskalle.

Redigerat:
S
V Vardagsrum skrev:
OM jag förstod ditt problem rätt så har taket 6° lutning men du vill ha vågräta (raka) vindskivor som inte följer takets lutning? Eller ska den undre följa lutningen och den övre ska vara rak?

På takets översta punkt behöver du isf mindre papp till själva uppviket mot trekantslisten/övre vindskivan. På takets nedre punkt behöver du desto mer papp.

Detta borde väl gå att lösa genom att klippa den yttersta pappvåden som ska gå upp mot vindskivorna så att den blir triangulär så att säga, eller tänker jag helt fel?

[EDIT] Det kanske jag inte gjorde, men jag missade helt att det var själva vindskivans infästning mot trekantslisten som du funderade på, och inte pappen. Skyller på att jag själv viker upp papp mot vindskivor i nuläget och är därför något av en pappskalle.
Tack för att du tog dig tid att svara! Ja det stämmer att det är vindskivans infästning mot trekantslisten som är problemet eftersom trekantslisten inte blir lodrät såsom änden på takregeln.

• Hand håller ett vattenpass mot en vindskiva och trekantslist för att mäta lutningen, med ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vindskivans infästning mot trekantslisten på en sned vinkel, visar byggdetalj och materialhögar i bakgrunden.
    Skapa konto
Så ska alltså vindskivorna sitta?

Vindskivor på takhörn monteras ovanpå ett tak med tegelhus och träd i bakgrunden. En stege och byggmaterial syns nedanför.
Skapa konto

S
Det stämmer!

Är det möjligt att fasa av den yttersta spontbrädan?

• En yttersta spontanbräda på ett hus gavel, med snett hörn avslut, i trästruktur, mot en bakgrund av tak och träd.
    Skapa konto
S
Ja det är möjligt. Jag ska ändå renkapa den för den blev lite dåligt kapad. Tyvärr löser det ju inte problemet med trekantslisten. Men det kanske går att fästa den övre vindskivan bara i takregeln och i råspontskanten.

Dra trekanstslisten genom bordssågen med rätt vinkel - klart!

S
Om jag hade haft en bordssåg så 🙂

S Stödmuren skrev:
Om jag hade haft en bordssåg så 🙂
Nu har du ju en anledning att köpa en, du ångrar dig inte...

S Stödmuren skrev:
Ja det är möjligt. Jag ska ändå renkapa den för den blev lite dåligt kapad. Tyvärr löser det ju inte problemet med trekantslisten. Men det kanske går att fästa den övre vindskivan bara i takregeln och i råspontskanten.
Det tror jag säkert kommer att gå. Beroende på hur viktigt utseendet är så kan du sätta en 45x45 mellan takreglarna och fästa den övre i den.

Men enklare är kanske att prova att lägga det du kapar bort från råsponten under trekantslisten eller annat valfritt smått som kilar. Iom att listens ena kant då kommer upp lite från taket, så ordnar du vinkeln på det sättet.

S
Ja jag har funderat på att lägga under kilar. Jag gjorde små kilar och lade mellan hammarbandet och takreglarna så jag får väl göra det här med. Tack för att du tagit dig tid att svara!

S
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har du ju en anledning att köpa en, du ångrar dig inte...
Jag får fundera på det. Ryms inte riktigt i budgeten just nu 🙂

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Stödmuren skrev:
Ja jag har funderat på att lägga under kilar. Jag gjorde små kilar och lade mellan hammarbandet och takreglarna så jag får väl göra det här med. Tack för att du tagit dig tid att svara!
Det kommer bli kanon!

Får du inte till vinkeln helt perfekt så är det ingen större fara. Trä formar sig och det har ändå en egen vilja.

Det kommer inte att synas om det blir en grad fel hit eller dit.. 🙂

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Skruvar du fast den övre i den undre brädan och sen inte drar i skruven så hårt du kan i trekantlisten kommer den övre sitta rakt.
Sen drar du bara en sträng med asfaltlim i springan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.