H hapazard skrev:
Sen detta med mild terpentin, vad är poängen i då fall? Varför inte bara välja lågatomatisk lacknafta om man vill ha något hälsosammare?
Funkar nafta till roslagsmahogny? Jag betvivlar att det är nått annat än terpentin som passar med trätjära

Claes Sörmland
B Byggfuskarn skrev:
Sen kan man förstås undra över prefixet "balsam". Finns det terpentin som inte balsamerar?
Balsam är en äldre benämning på den terpentinhaltiga harts som rinner ur barkskador på vissa tallarter. Destillerar man denna balsam så kan den flyktiga terpentinen - balsamterpentinen - avskiljas:

http://runeberg.org/nfch/0500.html

(Antar att det som vi köper på flaska är från pappersmassaindustrins avkok. Men i princip kan balsamterpentin produceras via hur dyra traditionella metoder som helst verkar det som.)

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skulle ha bett om en provsmakning, jag blev lite sugen…
Vincent van Gogh drack terpentin ibland. Kanske detta var en speciell årgång?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kvällens femstjärniga dokumentär om traditionell balsamterpentintillverkning i USA på 1940-talet:

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Funkar nafta till roslagsmahogny? Jag betvivlar att det är nått annat än terpentin som passar med trätjära
Inga problem att späda tjära med lacknafta, gjort motsvarande roslagsmahogny själv så. Terpentin anses väl dock impregera och skydda träet, men jag är tveksam då det är så flyktigt. Somliga hävdar att det hjälper att härda linoljan, men då är ju annat torkmedel mycket effektivare.

Jag undviker terpentin de det är så aggressivt. Testa någon gång att stryka lite terpentin på underarmen och lacknafta på andra....

H hapazard skrev:
Inga problem att späda tjära med lacknafta, gjort motsvarande roslagsmahogny själv så. Terpentin anses väl dock impregera och skydda träet, men jag är tveksam då det är så flyktigt. Somliga hävdar att det hjälper att härda linoljan, men då är ju annat torkmedel mycket effektivare.
Så naftan inpregnerar och skyddar inte träet om jag förstår dig rätt?

Jag fortsätter nog med terpentin till trätjäran även om lågatomatisk nafta påstås fungera ger det ju ej önskade egenskaper till roslagsmahogny.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag undviker terpentin de det är så aggressivt. Testa någon gång att stryka lite terpentin på underarmen och lacknafta på andra....
Jag använder hellre balsamterpentin blandat med hälften linolja på fönstret innan kittning eller på linoljefärgen då jag fräschar upp en lätt kritande yta då jag betvivlar att kemikalierna gör mer nytta än skada på min hud.

F fribygg skrev:
Så naftan inpregnerar och skyddar inte träet om jag förstår dig rätt?

Jag fortsätter nog med terpentin till trätjäran även om lågatomatisk nafta påstås fungera ger det ju ej önskade egenskaper till roslagsmahogny.
Men vilka egenskaper är det du önskar? Jag är skeptisk till både impregnering och härdning.

H hapazard skrev:
Men vilka egenskaper är det du önskar? Jag är skeptisk till både impregnering och härdning.
Du behöver inte använda roslagsmahogny om du inte vill. Du är fri att mixtra med nafta eller andra produkter om du vill och vågar.

Då jag använt roslagsmahogny har det varit för att underhålla en trapp ute halvt skyddad av tak som förmodligen byggdes/ renoverades tidigt 60 tal då mina farföräldrar köpte kåken och trappen fungerar fortfarande, bara granit, tätvuxen furu, tjärpapp mot stenen och roslagsmahogny på trät ungefär vart 10 år

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vad är roslagsmahogny?

T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är roslagsmahogny?
Blandning av terpentin, rå linolja och tjära.

Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är roslagsmahogny?
Tjära blandat med kokt linolja och balsamterpentin. Sånt där man smetar på båtar historiskt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kvällens femstjärniga dokumentär om traditionell balsamterpentintillverkning i USA på 1940-talet:

[media]
Med den här tillverkningsprocessen så förstår jag att terpentinen kostar några hundra litern. (y)

Härlig sydstatskänsla med vita ägare/förmän/inspektörer, medan arbetarna alla är svarta.

Fast jag ska väl tillägga att det är en utmärkt liten dokumentär/promotion för hur terpentin tillverkades.

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är roslagsmahogny?
En utmärkt blandning för träkostruktioner utomhus, passar väl till trappor och bryggor och är på grund av att det inte klibbar att föredra framför ren svensk eller finsk trätjära.
Knappast nyttigt men man behöver ju inte stryka på kroppen eller stoppa näsan rätt i pytsen och åtminstone förr när det var arsenik i det tryckta virket ett betydligt bättre val både för människa och miljö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.