10 584 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
- Trehundra spänn för en liter terpentin!
Balsam är en äldre benämning på den terpentinhaltiga harts som rinner ur barkskador på vissa tallarter. Destillerar man denna balsam så kan den flyktiga terpentinen - balsamterpentinen - avskiljas:B Byggfuskarn skrev:
http://runeberg.org/nfch/0500.html
(Antar att det som vi köper på flaska är från pappersmassaindustrins avkok. Men i princip kan balsamterpentin produceras via hur dyra traditionella metoder som helst verkar det som.)
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Inga problem att späda tjära med lacknafta, gjort motsvarande roslagsmahogny själv så. Terpentin anses väl dock impregera och skydda träet, men jag är tveksam då det är så flyktigt. Somliga hävdar att det hjälper att härda linoljan, men då är ju annat torkmedel mycket effektivare.F fribygg skrev:
Jag undviker terpentin de det är så aggressivt. Testa någon gång att stryka lite terpentin på underarmen och lacknafta på andra....
Så naftan inpregnerar och skyddar inte träet om jag förstår dig rätt?H hapazard skrev:
Jag fortsätter nog med terpentin till trätjäran även om lågatomatisk nafta påstås fungera ger det ju ej önskade egenskaper till roslagsmahogny.
Jag använder hellre balsamterpentin blandat med hälften linolja på fönstret innan kittning eller på linoljefärgen då jag fräschar upp en lätt kritande yta då jag betvivlar att kemikalierna gör mer nytta än skada på min hud.H hapazard skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Men vilka egenskaper är det du önskar? Jag är skeptisk till både impregnering och härdning.F fribygg skrev:
Du behöver inte använda roslagsmahogny om du inte vill. Du är fri att mixtra med nafta eller andra produkter om du vill och vågar.H hapazard skrev:
Då jag använt roslagsmahogny har det varit för att underhålla en trapp ute halvt skyddad av tak som förmodligen byggdes/ renoverades tidigt 60 tal då mina farföräldrar köpte kåken och trappen fungerar fortfarande, bara granit, tätvuxen furu, tjärpapp mot stenen och roslagsmahogny på trät ungefär vart 10 år
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Vad är roslagsmahogny?
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Med den här tillverkningsprocessen så förstår jag att terpentinen kostar några hundra litern.Claes Sörmland skrev:
Härlig sydstatskänsla med vita ägare/förmän/inspektörer, medan arbetarna alla är svarta.
Fast jag ska väl tillägga att det är en utmärkt liten dokumentär/promotion för hur terpentin tillverkades.
Redigerat:
En utmärkt blandning för träkostruktioner utomhus, passar väl till trappor och bryggor och är på grund av att det inte klibbar att föredra framför ren svensk eller finsk trätjära.T Thomas_Blekinge skrev:
Knappast nyttigt men man behöver ju inte stryka på kroppen eller stoppa näsan rätt i pytsen och åtminstone förr när det var arsenik i det tryckta virket ett betydligt bättre val både för människa och miljö
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Claessons tar 150:- för 1l och varnar för prisökningar under sommaren.
https://claessons.com/linoljor-terpentin/balsamterpentin?product_id=69268
https://claessons.com/linoljor-terpentin/balsamterpentin?product_id=69268