Hej... jag är ny i forumet och jag vet inte om man kan ställa såna här frågor i forumet, men studerar till el-tekniker, och just nu läser vi på lite om motorer osv. Men jag har lite problem med en uppgift... så jag vänder mig till er.

Så här står det:

Man rita en kretsschema över en trefasmotor som styrs med startkontaktor (-S2) och stoppkontakt (-S1) över en kontaktor med en hållkontakt (13-14) och överlastskydd med kontakt (95-96). Före motorn sitter en säkerhetsbrytare. Man skall också rita också in huvudkontakterna 1-2,3-4, och 5-6. Rita in motorsäkringer vid L1, L2, L3. Manöverspänning 230V.

Någon som vet??

Ursäkta mig om jag har postat fel. Är som sagt ny i forumet.

Tack på förhand
 
30-år gamla kunskaper, men jag chansar på att inte mycket ändrats. Anslutningarnas nummer stämmer t.e.x. med de ASEA DEG kontaktorer jag använde då det begav sig.

Jag tror du skrivit fel S2 skall vara startkontakt inte startkontaktor.

- = Seriekopplad
+ = Parallelkopplad

NC = Kontakten är normal sluten.
NO = Kontakten är normalt öppen.

Manöverkrets:
L1 - manöversäkring - S1 (NC) - (S2 (NO) + hållkontakt (NO)) - överlastskydd (NC) - Manöverspole
Den andras sidan av manöverspolen är ansluten till Neutral.

Motorkretsen:
L1- Gruppsäkring - bimetall i överlastskydd (obs detta är ingen kontakt) - huvudkontakt (NO) - säkerhetsbrytare(NO) - motorlindning.

L2 och L3 är helt identiska L1, men naturligtvis anslutna till andra säkringar och kontakter.

Man kan tänka sig att koppla in säkerhetsbrytaren tidigare i seriekopplingen, men den skall gå att se visuellt från motorn.

Se principschema överst på sidan 3 i denna: http://www.ts.mah.se/utbild/el7910/Lab6-vt03.pdf
 
Redigerat:
SvenD skrev:
Motorkretsen:
L1- Gruppsäkring - bimetall i överlastskydd (obs detta är ingen kontakt) - huvudkontakt (NO) - säkerhetsbrytare(NO) - motorlindning.

Det är väl antagligen ett kontaktormotorskydd. Så då ligger motorskyddet efter kontaktorn. NC-kontakten 95-96 sitter ju på motorskyddet. Inte före säkerhetsbrytaren.

Säkring - Säkerhetsbrytare - Kontaktor - Motorskydd - Motor. Detta såklart om det är en lös kapsling med kontaktormotorskydd bredvid motorn. Sitter kontaktor/motorskydd i ett apparatskåp så blir säkerhetsbrytaren sist i slingan, ute vid motorn.
 
Tack för svar Sven och Rrrrr! Sven hade rätt, ja skrev fel... det ska vara kontakt och inte kontaktor :) ber om ursäkt!

Ska nu kolla igenom lite och se vad jag kommer fram till! kan jag inte skriver jag här igen med hopp om att ni svarar igen :) tack så mkt!
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.