Hej!

Vi behöver ett stort utebord, runt 3x1 meter. Efter att ha sökt lite på marknaden och blivit pris-chockad (ex. https://www.kilamobler.se/everest-bord-blastrad-teak-280x100-cm/) så funderar jag på att bygga själv.

Jag tänker mig ett kryssbord eller liknande. Till toppen funderar jag på att använda 45x195 regel, till kryssen vet jag inte. 100x100 stolpe?

Vad tycker ni om träslag? Jag var inne på lärk men har läst att det lätt slår sig. Ska jag snåla och köra tryckt virke? Ska jag försöka hitta ekplank till toppen?

Är kryssborden stabila i längsled? Jag tycker att konstruktionen ser lite vek ut på den ledden. Ska man bygga in strävor på undersidan?
 
Ingen som har erfarenhet av kryssbord eller som själv skissar på utemöbler som vill tycka till?
 
Inte byggt något sådant bord själv. Men har sett ett par youtube filmer när andra gjort. Står med på "att göra" listan när alla 38 andra projekt innan är slutförda. Googla så hittar du beskrivningar.

Virkesval kanske ska bero på hur mycket du möbelsnickrat tidigare?

Bygg ett med tryckt virke, letar du lite så finner du några raka. Inte så himla dyrt och bra att träna med. Hade inte valt alldeles för blöta heller. Då kommer de ändra sig för mycket. Sen hade jag behandlat med pigmenterad terrassolja för snyggare slutresultat.

Men man ska vara medveten om att tryckt virke kommer ändra sig rätt mycket. Det kommer inte vara perfekta skarvar efter ett tag...
 
Tack för svar! :D

Ja jag kanske ska gå in med lite lägre ambitioner och använda tryckt virke. Kanske 45x145 regel till skivan? Eller blir det för svårt att hålla plant med tanke på det du säger om rörelser?
 
Jag gillar inte underliggare på kryssbord, så jag satte en 45 gradig sträva. Det är väldigt stabilt. Jag fick tag lite gamla brädor från en lada och lät bordet stå ute för lite patina. har gjort 3-4 styck, ca 6h jobb per bord. Ursäkta bildkvallen..

Delvis syn av ett handgjort bord med 45 graders strävor för stabilitet, tillverkat av återvunnet ladamaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt byggt träbord med 45 graders sträva och patinerade brädor, delvis täckt av en duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Hur fäster strävan, har den tapp i krysset? Bra överhäng vid änden också. Hur långt är det? Kan det sitta en person där?
 
S SCGB skrev:
Snyggt! Hur fäster strävan, har den tapp i krysset? Bra överhäng vid änden också. Hur långt är det? Kan det sitta en person där?
det är skruvat och limmat i båda ändar av strävan. Överhänget ör bara 40 cm men bordet passar för 8 pers. Jag gör kryssen bredare uppe än nere så man inte slår i tårna.
 
Tänk utanför lådan.
Gör du en tät skiva och kalkylerar med att den kommer ta stryk och behövas göras om med något årtiondes mellanrum. Då kan du använda vilket virke som helst. Furu eller gran. Dränk det i olja bara och upprepa med några års mellanrum.
Underredet är skyddat ch kommer hålla mycket längre.
Kanske ett sådant här kan vara kul att göra.
Kvadratiskt matbord av trä med oljad finish och distinkt X-format underrede, storlek 1,1 x 1,1 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1,1 x 1,1 meter. Käns rymligt för åtta personer.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för responsen! Jag gillar tanken på att göra en solid skiva, men jag begränsas nog av mina snickerikunskaper kontra tiden jag kan lägga på projektet. Det går ju att göra det mesta- men det tar tid. Måste säga att tanken svindlar lite på att producera en plan lmmad bordsskiva som är över tre meter :sweat: Jag måste nog börja i mindre skala. Har t.ex. ritat ett halvmåne-bord som jag tänkt bygga i två år...

Jag gillar tanken på att kunna demontera bordet för att kunna ta in det på vintern. Funderar på om man kan göra en design liknande Petteri Kostes med tappar i båda ändarna av strävan, kilad i krysset? Jag undrar lite om ett så långt bord kan bli helt stabilt utan en lång regel som binder samman de båda kryssen? Den traditionella utformningen är ju i alla fall lätt att demontera.
 
S SCGB skrev:
Tusen tack för responsen! Jag gillar tanken på att göra en solid skiva, men jag begränsas nog av mina snickerikunskaper kontra tiden jag kan lägga på projektet. Det går ju att göra det mesta- men det tar tid. Måste säga att tanken svindlar lite på att producera en plan lmmad bordsskiva som är över tre meter :sweat: Jag måste nog börja i mindre skala. Har t.ex. ritat ett halvmåne-bord som jag tänkt bygga i två år...

Jag gillar tanken på att kunna demontera bordet för att kunna ta in det på vintern. Funderar på om man kan göra en design liknande Petteri Kostes med tappar i båda ändarna av strävan, kilad i krysset? Jag undrar lite om ett så långt bord kan bli helt stabilt utan en lång regel som binder samman de båda kryssen? Den traditionella utformningen är ju i alla fall lätt att demontera.
du måste då ha kil i båda ändar. Dvs en under bordet med. Det är bara att köra på!
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
@Petteri Koste vad snyggt ditt bord ser ut! Jag och syrran ska försöka bygga oss varsitt plankbord till sommaren av plank som vi tog ner i fritidshuset när vi rev en vägg.
Har du lust att fota några bilder till på din konstruktion?
Bifogar bild på plankväggen för skojs skull.
 
  • En rustik plankvägg i ett rum under renovering med verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Ok, fixar det imorgon, ska lollaom jag har några gamla bilder
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Perfekt läge ju! Jag hittade en cederförsäljare i min närhet idag och tänkte "kul, det vore ju snyggt". Men billigt var det inte... nä, det blir nog bra med tryckt virke för v 1.0. Eller om jag ska köra bra furu som jag behandlar? Ogillar ju egentligen tryckt, och känns sådär för ett matbord.
 
Lite olika men hojta till så tar jag några till imorgon. Ett hemmagjort träbord med rustik design på en trädäcksterrass med vita stolar och en kruka med rosa blommor på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träbänk på en träaltan med naturbakgrund under dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med måttmarkeringar, vas med blommor och lampa, i ett mysigt inrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dixan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.