Hej, håller på att renovera uthuset. Men syllen verkar vara målad med något slags träskyddsmedel, troligtvis Cuprinol.
Dessutom verkar man har målat vissa brädor med träskyddsmedel på baksidan. Det luktade en del när man kom in.
Jag har rivit ut golvkonstruktionen (som har ruttnat sönder) och det blir lite bättre med lukten nu.
Men min fråga till er som kanske har sött på något liknande. Hur mycket måste man riva ut för att bli av med lukten? Kanske hjälper det att plasta in alla väggar på insidan (plastfolie/fuktspärr) innan man sätter på gipsen?
I hus byter man ofta syllen när man har tryckimpregnerade syllar som skapar luktproblem.
Dessutom verkar man har målat vissa brädor med träskyddsmedel på baksidan. Det luktade en del när man kom in.
Jag har rivit ut golvkonstruktionen (som har ruttnat sönder) och det blir lite bättre med lukten nu.
Men min fråga till er som kanske har sött på något liknande. Hur mycket måste man riva ut för att bli av med lukten? Kanske hjälper det att plasta in alla väggar på insidan (plastfolie/fuktspärr) innan man sätter på gipsen?
I hus byter man ofta syllen när man har tryckimpregnerade syllar som skapar luktproblem.
Men någon form av ångspärr måste man ju ha på insidan. Det ska ju vara diffussionsöppet utåt, men de verkar också ha lagt någon form av papp i väggen osv. ... så då måste man kanske ha en fuktspärr på insidan ...
Nej, finns inget vatten indraget heller. Däremot i fall att någon skulle sova där inne blir det lite fuktinsläpp. Men då måste man ventilera.F fribygg skrev:
Men som sagt, det sitter en papp inne i väggen bakom kutterspånisoleringen.
En ventil bör nog monteras om det ska användas som gästrum/sovrum, kanske kan du öppna korsdrag om det behövs nån gång. Skippa allt vad plast heter i väggarna.E Ewald skrev:
Fortsatt att vädra.E Ewald skrev:
Ja.F fribygg skrev:
Men för att bli av med lukten helt och hållet måste man kanske riva allt. Men väggarna är i grund och botten i bra skick. Så det är bara att sätta gips på väggarna.
Samtidigt så vill jag inte lägga ut för mycket jobb och pengar om jag inte vet om lukten kommer finnas kvar.
Finns bara en dörr och ett fönster på en sida. Ja, man kan montera en ventil på andra sidan eller ha dörren öppen om man är därinne.
Men tanken var att plasten skulle förhindra att eventuell lukt från vägg, tak eller grund kommer in i rummet. Så plasten skulle göra allt lufttätt mot rummet.
Nej, det hjälper troligtvis inte för att reglerna bakom brädorna är målade med Cuprisol och delvis verkar brädorna vara målade med Cuprisol på baksidan, alltså mot kutterspånen/väggkonstruktionen.Z z_bumbi skrev:
Så var det i golvkonstruktionen i alla fall. Syllen är såklart målad också.
Men längre upp och sen i taket verkar man har arbetet med vanliga brädor.