Jag har problem med ett avlopp som det blir stopp i. Efter filmning så känns det lite uppenbart varför.
Går det ens att fixa detta utan att gräva upp allt (vill undvika det då det innebär ganska stora ingrepp på grannens tomt såväl som uppfart som måste göras om)?

Nej, det där behöver grävas upp och bytas

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M
Jag tror det är svårt att strumpa ett rör som gått av pga. sättning. Tyvärr uppgrävning som gäller.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Misstänkte det. Kommer ett reliningföretag och kikar imorgon och ett på fredag så får vi se vad de säger också.

Jag tror, om jag förstår avståndsangivelsen rätt, att det där borde ligga precis under väggen (ett sutterängplan där denna sida är under mark) eller kanske mer troligt precis utanför väggen. Kanske man inte behöver byta allt utan kan gräva upp och byta en kortare sträcka? ( precis utanför väggen är förhållandevis lätt att gräva) Borde vara runt 10-15m till innan det ansluter till kommunalt avlopp och den sträckan är rätt jobbig.

Ser ju ut att vara plaströr så inga problem att såga av det trasiga partiet och fälla in en ny bit.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja, det ser faktiskt ut som plaströr men jag undrar om det är det. Borde vara nerlagt runt -63 tror jag. Det är inte mitt hus så jag får ta mig dit imorgon och kika. Eller ja, reliningkillen kan säkert berätta vad det är.

Två reliningfirmor var eniga, det där måste fixas först. Tydligen precis under sockeln så det blir till att gräva. Sedan efter det kan man fundera på relining (cementrör från -68 var inte jättefräscha).

N nombz skrev:
Två reliningfirmor var eniga, det där måste fixas först. Tydligen precis under sockeln så det blir till att gräva. Sedan efter det kan man fundera på relining (cementrör från -68 var inte jättefräscha).
När du ändå ska dit med grävmaskin kan man ju lika gärna byta allt och skita i relining. Det är i mitt tycke bara en nödlösning när man är för snål eller har annan (riktigt) bra anledning till att inte vilja gräva.

• Gilla
masken10 och 4 till
  • Laddar…
Har ni fått offert på relining ännu? Vi tog in ett företag som filmade och gav offert på relining av stammarna inne i huset. Över 200 000 kr hade dom velat ha för kalaset 😬 Så kolla det innan ni bestämmer er för hur ni gör med grävning.

P Prodigys skrev:
När du ändå ska dit med grävmaskin kan man ju lika gärna byta allt och skita i relining. Det är i mitt tycke bara en nödlösning när man är för snål eller har annan (riktigt) bra anledning till att inte vilja gräva.
Håller med dig helt klart och så var ju tanken att göra. Nu visar det sig ju att rören går under en rullstolsramp(iofs rätt enkel att flytta tror jag), en kullstensuppfart och över grannens tomt (och genom två av deras häckar). Ganska stort återställningsarbete tyvärr.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Har ni fått offert på relining ännu? Vi tog in ett företag som filmade och gav offert på relining av stammarna inne i huset. Över 200 000 kr hade dom velat ha för kalaset 😬 Så kolla det innan ni bestämmer er för hur ni gör med grävning.
Ja, det var ingen billig historia. Att relina 25m rör (i princip från husväggen och 2m in) och till kommunala avloppspunkten skulle de ha 64ksek för.
Den dyrare skulle ha 124ksek men då relinade de alla rör i plattan (nu är ju rören i plattan helt ok att såga upp och byta egentligen, det är i princip oinrett ovanpå betonggolvet).

S
Kan inte förstå hur relining ses som ett alternativ när det är så innihelvete dyrt.
Om det kostade max 10 000 att relina kanske man kunde fundera på att göra det för att fördröja bytet med 2-3 år om det passar bättre då.

• Gilla
masken10 och 6 till
  • Laddar…
N nombz skrev:
Ja, det var ingen billig historia. Att relina 25m rör (i princip från husväggen och 2m in) och till kommunala avloppspunkten skulle de ha 64ksek för.
Den dyrare skulle ha 124ksek men då relinade de alla rör i plattan (nu är ju rören i plattan helt ok att såga upp och byta egentligen, det är i princip oinrett ovanpå betonggolvet).
Man får tänka på det som @SueCia skriver, relining är en tillfällig fix, det kan hålla 5 år eller 50 år men byter du rören och får det gjort av en seriös firma kan du vara säker på att det håller minst lika länge som rören som ligger där och ännu troligare flera decenier längre.

När man relinar så följer strumpan dom gamla rören så alla eventuella svackor, deformeringar mm kommer finnas kvar och även om det sällan är ett problem så minskar man diametern på röret. Har även sett stumpor som släppt och börjat säcka ihop men vet inte hur vanligt det är.

P Prodigys skrev:
Man får tänka på det som @SueCia skriver, relining är en tillfällig fix, det kan hålla 5 år eller 50 år men byter du rören och får det gjort av en seriös firma kan du vara säker på att det håller minst lika länge som rören som ligger där och ännu troligare flera decenier längre.

När man relinar så följer strumpan dom gamla rören så alla eventuella svackor, deformeringar mm kommer finnas kvar och även om det sällan är ett problem så minskar man diametern på röret. Har även sett stumpor som släppt och börjat säcka ihop men vet inte hur vanligt det är.
Reparera "måste" vi ju så där gräver vi ( vet inte om det skulle vara enklast att gräva utanför sockeln eller att bila från insidan egentligen).
Resten av rören såg rätt okey ut annars förutom att betongrören "tappar" grus och det kan ju gissningsvis orsaka stop.

Inte så lätt, men uppenbart att det är väldigt dyrt att relina. Men att gräva in på grannens tomt är inte option riktigt. Å andra sidan så är det ju bara sista metrarna som går där. Kanske skall jag försöka gräva och laga och då också byta så långt som det är vettigt.

Grovlek på betongrören, kanske det går att sticka ett 110 mm rör i sista biten ut till gatan. Om det är raka spåret sista biten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.