Byggahus.se

Trasig spis, vad gäller?

1. Thegoatthing
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har precis sålt vårat gamla hus och nycklarna gavs över för ett par dagar sen till den nya ägaren.
    Och bara för en liten stund sen så ringde Köparen och krävde att vi ska fixa en ny spis och det är nu! Pga att den nya spisen inte har glashäll

Grejen är att den spisen som var i huset på visningen var trasig och vi behövde en ny spis som vi kunde använda fram tills vi fick tillträde i vårat nya hus. Denna spis är nyare och dyrare än den som stod på visningen men har keramikplattor (Ser alltså äldre ut)

Köparen anser att spisen ska vara likvärdig den som var där på visningen men den var i så otroligt dåligt skick både utseendemässigt och funktionsmässigt.
    Så jag anser att denna spis utan sin glashäll inte är i motsvarande skick utan bättre..

Men vad gäller egentligen? Denna spis som står nu är den som vi använde innan kontraktskrivningen och han bad om att få komma förbi flera gånger för att mäta olika saker i huset vilket vi sa ja till och sen dök han inte upp, hade han dykt upp då så hade han sett spisen.

Både han och vi har pratat med mäklaren men mäklaren hävdar bestämt om att vi inte har informerat om detta vilket var det första vi gjorde vid värderingen och att vi snart skulle byta ut den pga att vi behövde en fungerande. Men detta har inte antecknats så det blir ord mot ord och nu vill hon inte hjälpa till.

Jag vill bara göra rätt för mig men tycker samtidigt inte om hans attityd, så räknas en spis med keramikplattor som är nyare och dyrare likvärdig med en spis som har glashäll?

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Å ena sidan. Om jag vid tillträdet fann en spis med gjutjärnsplattor när det var keramisk häll på visningen hade jag blivit besviken även om den var nyare. Glaskeramik är bättre.

Å andra sidan. En gammal spis är inte stora pengar. Det är inte så mycket att bråka om. Det var inte en ny spis där på visningen. Hur gammal var den? En några år gammal spis med keramikkäll kan man få för en eller ett par tusenlappar på blocket.

3. Thegoatthing
    Medlem Nivå 1
    Nejmen precis vi kan förstå besvikelsen absolut men han kräver 2500 kr i kompensation medans vi tycker ungefär hälften av det är rimligt pga besvikelsen, men det går han inte alls med på och anser att isåfall ska han ta det vidare till rättegång om vi inte köper en helt ny spis till han, vilket vi inte går med på.

Den spisen som stod på visningen var ungefär 10 år så den hade inte ett högt värde samt precis som du säger så går det att hitta billigt på blocket.

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Priset på spisen spelar nog ingen roll. Det är inte så att ni har kvar den gamla undermåliga spisen? Om det var en viss typ av spis på visningen bör den få stå kvar till försäljningen även om den inte fungerar. Om ni anmälde bytet till mäklaren borde denne ha tagit in detta i kontraktet, det är nog en brist från mäklaren. Frågan är nog ovanlig, kanske kan den lösas genom ett litet ekonomiskt bidrag till köparen.

• Laddar…
  5. Thegoatthing
    Medlem Nivå 1
    Ja absolut det hade varit det bästa men den fungerade som sagt inte och vi behövde en fungerande :/ förvaring fanns inte i förra huset så vi kunde inte behålla den gamla på ett bra sätt heller tyvärr.
    Ja det är de vi tycker med men mäklaren frånsäger sig allt ansvar och vi är en sits där vi har noll kronor (inte köparens fel men anledningen till varför vi inte bara köper en ny) och har ingen aning om vad vi ska göra för att göra detta rätt. Då det är så svårt att googla fram rätt svar och mäklarsombudsmannen står på vår sida.
    Köparen kräver en kompensation på 2500 kr vilket jag anser vara för högt pga ålder på förra spisen men vet som sagt inte vad en rimlig kompensation är.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Rättegång för 2500? Förstår han vad han säger? Tråkig typ.

Om du är beredd att betala 1200 så kan du ju erbjuda dig att köpa en begagnad spis åt honom. En ny spis var det inte på visningen. Så det borde han inse att han inte kan kräva.

7. Thegoatthing
    Medlem Nivå 1
    Ja det är det jag funderar på med om man kan göra så jag har hittat olika spisar med glashäll för ca det priset, men vet inte om det är rätt väg att gå? Usch förstår verkligen inte hur man orkar bråka om en spis :( förstår besvikelsen absolut men ta det till rättegång? :(

8. K
    Husägare · Nivå 13
    Men herregud!
    Om du satt in en bättre spis och dessutom erbjudit köparen en slant o han inte accepterar det, låt han (jag antar att det är en han) då ta det till en rättegång.
    Se hur sugen han är när du svarar att det är ok.

9. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Om det hade varit samma spis som vid visningen hade allt varit ok, även om den fungerade uselt. Det kan ju vara så att köparen misstänker att ni tagit med er eller sålt en fin spis och satt in en sämre. Svårt att bevisa om inte den gamla finns kvar. Oberoende av detta är det svårt att tro att köparen skulle vinna en konflikt men man vet aldrig, Testa att ge köparen ett sista bud som är något högre ön tidigare bud men säg tydligt att detta är ert sista bud. Det bör kunna lösa frågan.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Om det är ok för er båda kan man givetvis göra så. Det är klart att man kan göra en bedömning av hans förmåga att verkligen ta det till domstol och bara avvakta. Men ibland kan det finnas ett värde i att vara resonlig även när den man talar med inte är det.

11. R
    Medlem · Nivå 11
    2500:- är väl inget ge han det så slipper ni ju problem.

12. Thegoatthing
    Medlem Nivå 1
    Jaa nejmen då köper jag en begnad spis, tar ut den gamla såklart och vill han ta det till rättegång efter detta så får han göra det men då har vi verkligen försökt med allt för att rätta till vårat misstag.
    Spisen som stod på visningen fick han all information om då den stod kvar i uteförrådet (alltså då även förstörd av regn osv så han såg att det var ingen spis som vi tagit med) pga detta så fick han fram info om att den slutade säljas i Sverige för runt 8år sen. Så försöka luras har aldrig varit vår mening.
    Tack för era svar!

13. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Kolla om du hittar en spis med glashäll på blocket.

• Laddar…
  14. Thegoatthing
    Medlem Nivå 1
    Svårt med måtten bara haha men ska hålla utkik både där samt marketplace och se om de läggs ut en inom rimlig tid!

15. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Är det udda mått? Var i landet är det?

• Laddar…