Jag har en Bosch tvättmaskin från 2012. Igår hoppade en skruv bort från den del som håller fast luckan i själva maskinen. Skruven går inte att skruva i igen - gängan är trasig. Brukar sådant här gå på garanti? Tvättmaskinen blir helt obrukbar pga detta lilla fel.

Den enda lösningen jag kan komma på är att öppna maskinen och sätta en mutter på insidan - så att skruven hålls på plats. Men jag har ingen aning om hur man öppnar en tvättmaskin - om det ens är möjligt.

Finns någon annan lösning?

Känns så dumt att behöva köpa en ny tvättmaskin pga detta.

Jag har försökt att ringa Bosch, men får inte något svar.

Tacksam för tips.

Tvättmaskinslucka med en synlig skruvhål där skruven saknas och gängan är skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en trasig gänga där skruven hoppat ur en Bosch tvättmaskin från 2012.
Skapa konto

En lös metallskruv ligger i en hand, skruven är avsedd för en Bosch tvättmaskin från 2012.
Skapa konto

Bosch tvättmaskin, frontalvisning, modell WAS32464SN, med vit finish och reglage.
Skapa konto

Oj, tack! Visste inte att det fanns något sådant.

Får jag ställa en följdfråga? Jag har mätt diametern på skruven och fått den till 3,8mm i diameter. Jag antar att detta betyder att det är en M4. Så det befintliga hålet är väl för litet för att få plats med en M4 mutternit? Behöver jag göra det större först? Eller skall jag använda M3 istället med befintligt hål?

Man måste borra upp hålet för att få dit en passande nit.

Tack för hjälpen - nu sitter luckan på sin plats igen

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.