Kom hem från jobbet och ungarna har "skojat omkring" i badrummet. Oklart exakt vad som hänt men möts av en stor pöl under handdukstorken, och det droppade fortfarande ur elpatronsidan.

Den stod på 45 grader och jag stängde av den så fort som möjligt men har ju ingen aning om den är sönder eller inte nu.

Det är en fast installerad Svedbergs äldre elpatron ktx 300w med digital display, den verkar inte säljas mer. Den har dessutom vattenanslutning på andra sidan för att kunna köra utan elpatron på vintern.

Jag kan "skruva lös" och "skruva åt" den och om jag skruvar lös så droppar det lite till från den, medan om jag skruvar åt liksom mer än den var tidigare så verkar det nypa åt och stoppa.

Mina spontana tankar är att det antingen typ har blivit lite böjt och att gängorna är kass och det bara är att slänga hela skiten, eller det har blivit urskruvat och åtskruvat igen flera gånger och att tejpen (eller linet, oklart) på något sätt släppt pga det.

Och vad jag tänkte att jag kan göra är att jag hoppas på något i stil med det sistnämnda så att inget är sönder och sen:
- se till att vattenanslutningen är av
- bryta strömmen
- koppla loss kabeln från dosan och slå på strömmen igen
- skruva ut hela elpatronen och inspektera gängorna
- om allt ser vettigt ut: sätta ny tejp, skruva åt den igen.
- fylla upp hela grejen enligt anvisningar
- vänta något dygn för att se så att inget läcker
- om allt funkar, koppla in kabeln i dosan igen och se om värmesäkringen har gått i den eller om den fortfarande funkar.

Är jag rätt ute?

PS
Jag inser att jag nog inte får pilla på den fasta installationen egentligen men det känns väldigt overkill att köpa in nya prylar och vänta 1 månad på en elektriker som gör jobbet på en timme om det dessutom är så att den inte ens är sönder.

Det är väl bara att dra åt patronen, dom brukar täta med oring. Läcker det så kan du köpa en nyare elpatron dom har oftast samma gänga. Skulle gängorna vara paj på torken så blir det knepigare. Sitter torken på värmekretsen eller på vvc?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.