Har sett i flera badrums-inspo-kataloger att man satt träribb på hela eller delar av väggar i badrum, men kan inte hitta nån motsvarande produkt eller särskilt mkt info om det är ok eller ren idioti.. Antar det är teak eller ek, men hittar som sagt inget. Nån som vet vad jag ska kolla efter eller har erfarenhet/tips? Tänker framförallt i våtzon 2 (?) som dekoration och inte direkt vid/i duschen...
Är med på att det ska ligga utanpå ytskikt med allt vad rekommendationer heter, men tycker jag ser det i var och varannan katalog så tänkte det borde finnas nån faktisk produkt och inte bara hemmasnickrade versioner..
Gustafspanel kanske,
https://gustafs.com/sv/gustafs-linear-system/gustafs-rib/
Dyrt men snyggt
Hur det rekommenderas i badrum vet jag inte men tycker det borde fungera så länge man inte har det precis i duschen etc som du säger.
"Gustafs ribbpanel med fibergipskärna i kombination med vårt Capax installationssystem, garanterar dig en formstabilitet och 100% raka ribbor, hela livstiden. Oavsett om ribborna påverkas av fukt- eller temperaturskillnader."
https://gustafs.com/sv/gustafs-linear-system/gustafs-rib/
Dyrt men snyggt
Hur det rekommenderas i badrum vet jag inte men tycker det borde fungera så länge man inte har det precis i duschen etc som du säger.
"Gustafs ribbpanel med fibergipskärna i kombination med vårt Capax installationssystem, garanterar dig en formstabilitet och 100% raka ribbor, hela livstiden. Oavsett om ribborna påverkas av fukt- eller temperaturskillnader."
Tyvärr...L lakman skrev:Gustafspanel kanske,
[länk]
Dyrt men snyggt
"Hej
Fanerade ribbor ska ej nyttjas vid hög fuktighet , risk finns att fanér ’släpper’.
Med vänliga hälsningar
LARS ANDERSSON
Försäljningschef Norden
www.gustafs.com"
Hur gick det med detta? Jag ska bygga ett stort badrum snart och vill göra nåt liknande. Dock utanför dusch för att slippa hudavlagringar och schampo mm.John Larson skrev:
Har sett i flera badrums-inspo-kataloger att man satt träribb på hela eller delar av väggar i badrum, men kan inte hitta nån motsvarande produkt eller särskilt mkt info om det är ok eller ren idioti.. Antar det är teak eller ek, men hittar som sagt inget. Nån som vet vad jag ska kolla efter eller har erfarenhet/tips? Tänker framförallt i våtzon 2 (?) som dekoration och inte direkt vid/i duschen...
Helst skulle jag ha en lite sträcka på 2x0.8 m typ med träribbor i samma liv som kaklet. Tanken var då att planera detta under flytningen och ha en golvbrunn i "hålet" där ribborna sedan läggs ner. Tyvärr verkar jag ha svårt sätta golvbrunnar vart jag vill pga Siporexbjälklag man inte kan spåra hur mkt som helst i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick som sagt veta att många "ribb-lösningar" är fanerade spånstavar, antar det är för att det är lättare att hålla rakt. Tror nästan du ska kolla med en snickerifirma eller nåt och bara göra från scratch. Lutning i hålet lär ge dig snett underlag, så tänkt på att det när du kollar på det.Hemmasnickarn85 skrev:
Hur gick det med detta? Jag ska bygga ett stort badrum snart och vill göra nåt liknande. Dock utanför dusch för att slippa hudavlagringar och schampo mm.
Helst skulle jag ha en lite sträcka på 2x0.8 m typ med träribbor i samma liv som kaklet. Tanken var då att planera detta under flytningen och ha en golvbrunn i "hålet" där ribborna sedan läggs ner. Tyvärr verkar jag ha svårt sätta golvbrunnar vart jag vill pga Siporexbjälklag man inte kan spåra hur mkt som helst i. [bild] [bild]
Klicka här för att svara