Hej alla!

Jag fick höra ryktas om att det ska skrapas helt trärent om man har ”plastfärg” (jag antar att man menar akrylat) målat på huset?

kruxet är att jag får nästan gnaga bort färgen med tänderna på vissa väggar, så bra som den sitter, och jag har bara sett att man skrapar bort den färg som sitter löst förr.

Behövs verkligen allt skrapas bort?
Isåfall tror jag att jag avlivar sommarens projekt direkt... Eller byter hela träfasaden...

Vad har du tänkt måla med efter att du skrapat, eller menar du att du SKA måla med akrylat när du skrapat? i sånt fall, vad är det som sitter på idag?

Ska du tex lasera eller måla med slamfärg så är det ju lite andra förberedelser än om du kör med tex en täcklasyr, oljefärg eller akrylat.

Claes Sörmland
Är det redan målat med akrylat ("plastfärg") så skrapa det som går att få loss. Låt resten vara. Vill du ha perfekt finish får du slipa kanterna på färgen som sitter kvar med sandpapper (det brukar gegga igen).

Sen följer du instruktionen från tillverkaren:

Tvätta ytan noga med rätt medel. Sen när det är torrt grundolja på det trärena, följt av en alkydoljegrundfärg på det trärena (den fäster dåligt på akrylatfärg som sitter kvar men är det små fläckar färg kvar är det inte hela världen att måla rakt över). Till sist två slutstrykningar med ny akrylatfärg. Akrylat fäster på akrylat.

S0MMER S0MMER skrev:
Vad har du tänkt måla med efter att du skrapat, eller menar du att du SKA måla med akrylat när du skrapat? i sånt fall, vad är det som sitter på idag?

Ska du tex lasera eller måla med slamfärg så är det ju lite andra förberedelser än om du kör med tex en täcklasyr, oljefärg eller akrylat.
Jag tänkte måla med Demidekks hybrid akrylat och det sitter Akrylat på redan.
Som jag förstår så målar man samma typ av färg igen så skall det inte vara problem att måla över om den gamla färgen sitter?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det redan målat med akrylat ("plastfärg") så skrapa det som går att få loss. Låt resten vara. Vill du ha perfekt finish får du slipa kanterna på färgen som sitter kvar med sandpapper (det brukar gegga igen).

Sen följer du instruktionen från tillverkaren:

Tvätta ytan noga med rätt medel. Sen när det är torrt grundolja på det trärena, följt av en alkydoljegrundfärg på det trärena (den fäster dåligt på akrylatfärg som sitter kvar men är det små fläckar färg kvar är det inte hela världen att måla rakt över). Till sist två slutstrykningar med ny akrylatfärg. Akrylat fäster på akrylat.
tack! Det låter rimligare!

Ejohmat4 Ejohmat4 skrev:
Jag tänkte måla med Demidekks hybrid akrylat och det sitter Akrylat på redan.
Som jag förstår så målar man samma typ av färg igen så skall det inte vara problem att måla över om den gamla färgen sitter?
Gör som Claes skrev (y):)

Varför två strykningar vid ommålning? Okunnig som man är tycker man att en borde räcka när huset redan har fått färg liksom...

S0MMER S0MMER skrev:
Gör som Claes skrev (y):)
Yes! Vilket bra forum detta är föresten!

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.