5 154 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Trärent vid ommålning av akrylatfärger?
Hej alla!
Jag fick höra ryktas om att det ska skrapas helt trärent om man har ”plastfärg” (jag antar att man menar akrylat) målat på huset?
kruxet är att jag får nästan gnaga bort färgen med tänderna på vissa väggar, så bra som den sitter, och jag har bara sett att man skrapar bort den färg som sitter löst förr.
Behövs verkligen allt skrapas bort?
Isåfall tror jag att jag avlivar sommarens projekt direkt... Eller byter hela träfasaden...
Jag fick höra ryktas om att det ska skrapas helt trärent om man har ”plastfärg” (jag antar att man menar akrylat) målat på huset?
kruxet är att jag får nästan gnaga bort färgen med tänderna på vissa väggar, så bra som den sitter, och jag har bara sett att man skrapar bort den färg som sitter löst förr.
Behövs verkligen allt skrapas bort?
Isåfall tror jag att jag avlivar sommarens projekt direkt... Eller byter hela träfasaden...
Produkter som diskuteras: "skrapar färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Vad har du tänkt måla med efter att du skrapat, eller menar du att du SKA måla med akrylat när du skrapat? i sånt fall, vad är det som sitter på idag?
Ska du tex lasera eller måla med slamfärg så är det ju lite andra förberedelser än om du kör med tex en täcklasyr, oljefärg eller akrylat.
Ska du tex lasera eller måla med slamfärg så är det ju lite andra förberedelser än om du kör med tex en täcklasyr, oljefärg eller akrylat.
Är det redan målat med akrylat ("plastfärg") så skrapa det som går att få loss. Låt resten vara. Vill du ha perfekt finish får du slipa kanterna på färgen som sitter kvar med sandpapper (det brukar gegga igen).
Sen följer du instruktionen från tillverkaren:
Tvätta ytan noga med rätt medel. Sen när det är torrt grundolja på det trärena, följt av en alkydoljegrundfärg på det trärena (den fäster dåligt på akrylatfärg som sitter kvar men är det små fläckar färg kvar är det inte hela världen att måla rakt över). Till sist två slutstrykningar med ny akrylatfärg. Akrylat fäster på akrylat.
Tvätta ytan noga med rätt medel. Sen när det är torrt grundolja på det trärena, följt av en alkydoljegrundfärg på det trärena (den fäster dåligt på akrylatfärg som sitter kvar men är det små fläckar färg kvar är det inte hela världen att måla rakt över). Till sist två slutstrykningar med ny akrylatfärg. Akrylat fäster på akrylat.
Jag tänkte måla med Demidekks hybrid akrylat och det sitter Akrylat på redan.S0MMER skrev:
Som jag förstår så målar man samma typ av färg igen så skall det inte vara problem att måla över om den gamla färgen sitter?
tack! Det låter rimligare!Claes Sörmland skrev:
Är det redan målat med akrylat ("plastfärg") så skrapa det som går att få loss. Låt resten vara. Vill du ha perfekt finish får du slipa kanterna på färgen som sitter kvar med sandpapper (det brukar gegga igen).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur och med Vad? Foga mellan reverterat och trä vid ommålning av fönst
Byggnadsvård -
Caparol reklam?? Räcker väl oftast med två strykn vid ommålning
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tunt ska man egentligen stryka falu rödfärg vid ommålning?
Fasad -
Slipa, skrapa, borsta eller inget vid ommålning av galvaniserad plåt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort all målarfärg vid ommålning eller spackla över
Färg, Måla & Tapetsera