43 494 läst ·
37 svar
43k läst
37 svar
Träpriser 2021, sjuk uppgång?
Gör billigt när du skrevTomtom79 skrev:
Köpte tryckimpregnerat virke förra året för ca 60.000
Hur får du tag på historiska prislistor?Tomtom79 skrev:
Hej, någon som vet vad priset var i september 2019 respektive september 2020? hälsning Mats
Vad tycker du vi ska göra då? Lägga ner alla byggen i Sverige?mnils skrev:
Detta är inte det största problemet i branschen utan det är bristen och leveranstiden på varor. Något så enkelt som T-flex tejp är det 6veckors leveranstid på nu. Vissa gipssorter är stoppade för nya beställningar. Stålpriserna upp 20% ytterligare. Cementa som inte får bryta kalk.
Sen har ju Sverige gått ut med att vi ska avverka 16% mindre skog nästa år. Vad tror du händer med priserna då när det redan är virkesbrist? Nä detta måste regeringen lösa innan det är försent.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Förlåt, hängde med dit sunda resonemang nästan hela vägen, men vilken regering åsyftar du på?Matti_75 skrev:
Vad tycker du vi ska göra då? Lägga ner alla byggen i Sverige?
Detta är inte det största problemet i branschen utan det är bristen och leveranstiden på varor. Något så enkelt som T-flex tejp är det 6veckors leveranstid på nu. Vissa gipssorter är stoppade för nya beställningar. Stålpriserna upp 20% ytterligare. Cementa som inte får bryta kalk.
Sen har ju Sverige gått ut med att vi ska avverka 16% mindre skog nästa år. Vad tror du händer med priserna då när det redan är virkesbrist? Nä detta måste regeringen lösa innan det är försent.
Om du finner alternativ till att köpa trä till dagens priser vet jag inte. Jag sågar mina reglar och bräder själv och känner mig måttligt berörd av senaste årens prisutveckling på sågat virke.Matti_75 skrev:
Vad gäller regering finns det definitivt bättre alternativ men det lär knappast hjälpa då EU med sin taxonomi vill styra vår skogsanvändning.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
En del av problemen är globala och kommer från corona och klimatförändringar. Barkborrarna sprider sigMatti_75 skrev:
Alla vet om granbarkborren som dödar våra granar. Där jag bor har kalhyggen skapats då man blivit tvungen att ta ut ung granskog fulla med larver.
I Nordamerika härjar en släkting som ger sig på tall vad jag kan förstå samtidigt som efterfrågannpå virke ökat och de betalar ännu mer för virket.
Det finns en till barkborre, men den har gjort sitt då den bar på en svamp som dödade almarna.
Men det mesta verkar gå upp just nu, var på Max idag och i princip alla menyer var över 100 kr.
Swedol höjde sin priser med 6% för en månad sedan.
Datorer mm börjar få löjligt långa ledtider. Så sent som idag hörde jag att Apple har leversnsproblem på vissa telefonmodeller. Vi talar månader.
Nu om någonsin lönar det sig att ha (eller skaffa) litet husbehovsskog och en gammal traktor så man kan odla och hugga eget virke och få det fraktsågat på någon lokal blocksåg.
Försäljningspriserna på stock och därmed skogspriserna har endast stigit obetydligt och när man har egen produktion av virke kan man bygga billigt och stå som åskådare och fundera vad i helsike resten av världen håller på med.
Försäljningspriserna på stock och därmed skogspriserna har endast stigit obetydligt och när man har egen produktion av virke kan man bygga billigt och stå som åskådare och fundera vad i helsike resten av världen håller på med.
När vi köpte denna jbf så sågade jag ned ett gäng granar och fick det sågat avH heimlaga skrev:
en kille som kom med ett litet sågverk efter sin pickup , det funkade bra och har
virke kvar än. Det liknade det nedan och vill minnas att satt en Onan motor som
drev bladet.
Wood-Mizer Sverige | Mobila och stationära bandsågverk, bandsågblad och andra träbearbetning produkter. (woodmizer.se)
Det är väl bara att lägga ner och börja kvittera ut bidrag istället, det är ju trots att det regeringen vill men folk verkar vara för tröga att fatta det. Och virkespriserna i USA har ju rasat, det var ju de som drog upp priserna här så varför sjunker det inte?Matti_75 skrev:
Vad tycker du vi ska göra då? Lägga ner alla byggen i Sverige?
Detta är inte det största problemet i branschen utan det är bristen och leveranstiden på varor. Något så enkelt som T-flex tejp är det 6veckors leveranstid på nu. Vissa gipssorter är stoppade för nya beställningar. Stålpriserna upp 20% ytterligare. Cementa som inte får bryta kalk.
Sen har ju Sverige gått ut med att vi ska avverka 16% mindre skog nästa år. Vad tror du händer med priserna då när det redan är virkesbrist? Nä detta måste regeringen lösa innan det är försent.