Vänjer man sig vid ett trappsteg som skiljer sig i höjd? Vi har en hantverkare som renoverar lite och han har lagt ett nytt ekparkettgolv (15mm högt) i hallen på vår andra våning. Det blev fint och snyggt lagt. Hantverkaren la det på plastmattorna (två stycken på totalt 4.5mm på höjden) som fanns sedan innan. Det sista trappsteget upp till hallen har därför blivit 15mm + tjockleken av underlagsmattan högre än tidigare och det känns lite udda att ta det sista steget. Så totalt är nog sista trappsteget över 20mm högre. 15mm nya golvet, 4.5mm de gamla plastgolven + tjockleken på underlagsmattan. Vi har också en trappa som går upp mot vinden, där vi har ett sovrum. Det första trappsteget har då med samma höjd blivit lägre.
Kommer man att vänja sig vid detta? Eller kommer jag en olycklig dag snubbla på steget och falla pladask med knäck näsa som följd? Jag är också en ganska långsynt och bitter människa så jag kanske kommer att reta mig på detta så länge jag bor i huset

Jag tänkte tyvärr inte på höjdskillnaden när vi efterfrågade detta.
Att ta bort plastmattorna under skulle ju få ner höjdskillnaden med runt 4.5mm men höjdskillnaden blir ju ändå stor. Dessutom förstår jag att det kan vara ganska mycket jobb + eventuell risk med asbest i lim och material. Den understa mattan är nog från när huset byggdes - 1957 (den har jag inte inspekterat noggrannare) och den övre från 90-talet. Alternativet är då kanske att ha ett vinylgolv eller något som inte bygger så mycket.