Trappa under renovering med en gammal stolpe i svängen som inte ser bärande ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal trästolpe i en trappränna med synliga spikar och tecken på renovering.
Skapa konto
Trappa under renovering med en vertikal stolpe i svängen intill trätrappsteg.
Skapa konto
Gammal trappstolpe i en sväng på en trappa, spikad i sidan av en balk, med tecken på renovering.
Skapa konto
Närbild på en gammal, målad trappstolpe fäst vid en obehandlad träbalk.
Skapa konto

Håller på att renovera en trappa och det går en gammal stolpe i svängen på trappen. Då jag inte är helt bevandrad i trappkonstruktion är min fråga om den har någon som helst betydelse? Den är ju inte bärande uppåt då de har spikat den i sidan på balken uppe? Kan man ta bort den, eller den har en funktion för trappan? Dvs snedsåga i förlängningen där jag redan öppnat upp? Om det inte av någon anledning bör tas bort, kan jag ersätta den men en fyrkantsprofil där jag svetsar en vinklad fot och sen ett fäste för balken uppe och sen bara klä i den sneda delen med ex. en profilerad ekbit. Alla tips mottages, tack!

Stolpen är helt klart bärande för trappans nedre del. Däremot är det mycket ovanligt att trappor ingår i husets bärande konstruktion. Som regel gör man först ett hål för trappan i bjälklaget innan man bygger själva trappan. Nedre delen kan du ersätta på lämpligt sätt. Det rör sig inte om några våldsamma laster.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Stolpen är helt klart bärande för trappans nedre del. Däremot är det mycket ovanligt att trappor ingår i husets bärande konstruktion. Som regel gör man först ett hål för trappan i bjälklaget innan man bygger själva trappan. Nedre delen kan du ersätta på lämpligt sätt. Det rör sig inte om några våldsamma laster.
Stort tack för din input! Jo man ser ju att trappstegen går in i den balken. Frågan är om man kan bara behålla den nedre delen. Den är i bättre skick än resten iaf så den hade varit lätt att spackla upp och måla. Så om man hade kapat stolpen längs vagnstycket och sen täckt det med en skiva hela vägen ner hade nog varit snyggt. Frågan är väl bara om jag kommer påverka trappstegen så sitter i nedre delen på stolpen?

Vangstycket som är infäst i stolpen fungerar som en balk. Det är mest vertikala krafter som verkar på stolpen. Jag skulle kapa den en bit upp så den fungerar som något man kan ta tag i när man går uppför trappan. Köp någon snygg dekardetalj och sätt på toppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.