Vi vill fräscha upp trappan i vårt hus. Varje trappsteg har infälld linolium i steget. Tanken är att måla trappan helvit.
Varje linoliumsteg är limmat. Är det något att tänka på när jag tar bort och slipar ner varje steg?
Varje linoliumsteg är limmat. Är det något att tänka på när jag tar bort och slipar ner varje steg?
Ska ni ersätta linoleumet? Annars får ni nog fundera på att hyvla ner kanten framåt för att det ska bli OK att gå i trappan.
Limmet är lättare att skrapa bort än slipa - som bara sätter igen papper. Annars är det väl bara att köra på.
Limmet är lättare att skrapa bort än slipa - som bara sätter igen papper. Annars är det väl bara att köra på.
VI tänkte ta bort linoliumet och göra trärent för att sedan måla.
Finns det någon fiffig maskin för att skrapa limmet?
Finns det någon fiffig maskin för att skrapa limmet?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
59 kr
Läs mer
Använd skrapa för att få bort limmet, alternativt en lackfräs. Ska du lägga ny matta i stegen behöver du inte vara lika noggrann. I övrigt behöver du bara tvätta och slipa ytan matt så att färgen fäster.H Hazelblade skrev:
En ordentlig mask/andningsskydd både när du skrapar och slipar.
Fin trappa!
Kan du inte ersätta med ljusare linoleum? Tror det blir svårt att få snyggt med att ta bort kanten som blir utan matta.
Måla skulle inte jag göra, men förstår om du vill ha den vit. Kanske linoljefärg så du kan få det tunnt.
Kan du inte ersätta med ljusare linoleum? Tror det blir svårt att få snyggt med att ta bort kanten som blir utan matta.
Måla skulle inte jag göra, men förstår om du vill ha den vit. Kanske linoljefärg så du kan få det tunnt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden