Hej, har i nuläget ett träppräcke där förra ägaren spänt ett rep mellan dom olika bärande elementen, vilket inte är adekvat skydd för oss därför behöver jag en lösning för att täcka mellanrummet. en idé jag fick är att göra en ram där man spänner en rottingväv emallan. Problemet är att jag inte kan komma på en snygg montering. Jag vill helst göra ramen så liten som möjligt och lämna luft åt sidorna och nere och uppe, problemet är att jag inte hittat fästelement i metall som är i närheten av vad jag skulle vilja ha, dvs en typ av stolpfot, men liten och i finish för möbelsnickeri.
Ett alternativ är att sätta sidorna direkt på huvudramen, dvs inte ha något mellanrum åt sidorna och bara ha mellanrum ovan och nedanför (nedanför skulle man kunna göra en enklare "kloss" i trä som stöd då jag är osäker på hur stabil konstruktionen blir. Detta är en enkel lösning, men frågan är om det blir snyggt.
Ett tredje alternativ är att konstruera distanser helt i trä, men då jag inte är någon möbelsnickare och detta i princip blir första försöket att göra finsnickeri, undrar jag om inte detta är svårt att få snyggt och hållbart.
Några idér, kanske konceptet är korkat och jag borde slänga upp några brädor istället?
mvh
Ett alternativ är att sätta sidorna direkt på huvudramen, dvs inte ha något mellanrum åt sidorna och bara ha mellanrum ovan och nedanför (nedanför skulle man kunna göra en enklare "kloss" i trä som stöd då jag är osäker på hur stabil konstruktionen blir. Detta är en enkel lösning, men frågan är om det blir snyggt.
Ett tredje alternativ är att konstruera distanser helt i trä, men då jag inte är någon möbelsnickare och detta i princip blir första försöket att göra finsnickeri, undrar jag om inte detta är svårt att få snyggt och hållbart.
Några idér, kanske konceptet är korkat och jag borde slänga upp några brädor istället?
mvh
Redigerat:
Behövs nog lite fler bilder för att bli klok på det där är jag rädd.
Klicka här för att svara