1 784 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Trappa och takkupa 1.5 planshus
Sitter och skissar på planlösningar för ett 1.5planshus som ska byggas i skåne. Entrén till huset kommer att ligga i norr och vardagsrummet i söder.
För att bättre utnyttja allrummet på övervåningen så kommer vi att ha en mindre takkupa.
Vi har tänkt oss en L-trappa som antingen ligger i hallen eller i vardagsrummet. Nackdelen med att ha trappen i hallen är att vi kommer dra runt grus och smuts så ur den synpunkten känns det vettigare med trappa i vardagsrummet i syd. Hur resonerar ni?
Med trappan i syd så kommer takkupan troligen hamna åt norr. Vilka för och nackdelar blir det med att ha takkupan och allrummet på övervåningen i norrläge?
För att bättre utnyttja allrummet på övervåningen så kommer vi att ha en mindre takkupa.
Vi har tänkt oss en L-trappa som antingen ligger i hallen eller i vardagsrummet. Nackdelen med att ha trappen i hallen är att vi kommer dra runt grus och smuts så ur den synpunkten känns det vettigare med trappa i vardagsrummet i syd. Hur resonerar ni?
Med trappan i syd så kommer takkupan troligen hamna åt norr. Vilka för och nackdelar blir det med att ha takkupan och allrummet på övervåningen i norrläge?
Var man ska ha takkupan tycker jag mest handlar om utsikten och planlösningen. Snyggast utifrån tycker jag att det är att ha den på husets framsida! Vi har sjöutsikt åt norr, så för oss var det självklart att takkupan skulle vara där. Då det inte är 100% norr utan nord-nordost får vi även se fina soluppgångar över sjön
.
Jag som inte är någon sol- och ljusfantast trivs med att aldrig få in den obarmhärtiga södersolen i allrummet!
Trappan tycker jag definitivt utan tvekan kan vara ungefär var som helst utom just i hallen! Inte bara för smutsen, utan i hallen ska man ha svängrum och gott om plats för kläder! I alla fall om man är fler än två personer.
Jag som inte är någon sol- och ljusfantast trivs med att aldrig få in den obarmhärtiga södersolen i allrummet!
Trappan tycker jag definitivt utan tvekan kan vara ungefär var som helst utom just i hallen! Inte bara för smutsen, utan i hallen ska man ha svängrum och gott om plats för kläder! I alla fall om man är fler än två personer.
Tack för synpunkterna! Tomten ligger vinklad så norr är egentligen nord/nord-ost. Vi har ingen unik utsikt så en placering av takkupa i nord/nordost blir troligen bäst, speciellt då vi kommer få in mer ljus på morgonen och slipper sätta för med persinner e.dyl. vid tv-tittande på kvällstid.
Klicka här för att svara