Har precis införskaffat mig mina första lite tyngre/större maskiner och funderar just nu på hur jag skall organisera verkstaden för att passa dessa. Det känns som att jag har svårt att komma undan att sätta dem på hjul. Dels på grund av att verkstaden är ganska liten och det därför är svårt att ha alla maskiner på "rätt plats" hela tiden och dels för att jag inte riktigt har råd att "offra" hela utrymmet.

Skulle hemskt gärna vilja ha maskinerna på jul och funderar därför på att göra en enklare bas av trä som jag skruvar fast hjulen i. Detta innebär ju dock att maskinerna kommer upp 150-200mm högre upp än de är designade för. Kan detta påverka stabiliteten?

Golvet i verkstaden är tyvärr inte helt plant så det skulle nog vara allra bäst om man kunde justera något av hjulen så att man kan kompensera för detta. Finns det sådana hjul till bra pris?

Maskinerna det är fråga om just nu är en hyvel som väger omkring 250kg (uppskattningsvis) och en vertikalfräs som nog väger bortemot 150kg. Kommer det att bli flyttbart med 75100mm hjul?

Kommentarer, tips och glada hejarop mottages tacksamt!

ceson skrev:
Kan detta vara något?
Den såg inte dum ut. Jag har hemmabyggda plattformar i trä, men de bygger för mycket. Synd att den inte fanns i lager bara. Konstruktionen så dock ganska simpel ut och borde inte vara så svår att kopiera. Någon som vet var man kan få tag på sådana sänkbara hjul?

Tack för tipset! Det fanns även en "heavy duty" där som gick upp till 540kg. För min del är jag väl inte så rädd för om det skulle bygga ~100-150mm eftersom jag är ganska lång. Men man vill ju veta att det inte påverkar maskinen för mycket.

Mats: Har du bilder på dina maskinplattformar?

Jag har höjt upp några av mina maskiner genom att bygga bastanta "plattformar" samt utrusta dessa med olika typer av länkhjul med broms. Har inte upplevt några stabilitetsproblem. Dock måste man tänka på att stora länkhjul har större offset mellan centrum på monteringsplattan och kontaktpunkten mot golvet jämfört med mindre hjul. Man måste fundera på hur kontaktpunkterna hamnar när hjulen står i värstafallet. Inget problem med större maskiner men på en smal rikthyvel jag har fick jag göra "plattformen" större.

Tack för alla tips. Bygga själv hade ju varit kul men det känns som att enbart hjulen blir dyrare än exemplet från Rutlands ovan. Om jag skulle bygga något själv skulle jag troligen nöja mig med enbart låsbara hjul och inte lyftfunktionen som de färdiga har.

Lägg gärna upp lite bilder på era egna baser även om ni inte har lika fancy som Mathias på woodgears.ca.

De där från rutlands/axminster funkar helt ok. Fanns i alla fall tidigare på clas i sjön.

Det märks att man blir bortskämd, sånadär hade man "yxat" ihop på jobbet i plåt, lackat i nån käck färg o sen satt hjul på....nu har jag förvisso inga maskiner, men ifall....:)

Vet inte vad du menar riktigt men för egen del är möjligheterna till smide eller metallslöjd försvinnade små. Dessutom är jag inte intresserad av att lägga ner en massa tid eller pengar för att bli besviken om lösningen jag väljer inte är "den rätta". Största meningen med forum för min del är ju att dela med sig av ideer och lära av andras misstag....

• Gilla
Remne
  • Laddar…
badtastex skrev:
Vet inte vad du menar riktigt
Jag menade bara att jag är bortskämd med att i all enkelhet kunna cad-rita, stansa, klippa, bocka o svetsa i plåt de saker man kan tänkas behöva....jag hade ingen synpunkt på dina funderingar i att köpa färdigt.....det förstår man väl att alla inte har en stansmaskin hemma....håller med dig om forumets mening till 100%....:thumbup:
ber samtidigt om ursäkt om jag var otydlig....

///K...

Eftersom det inte blev några bilder i tråden får jag själv återkoppla... ;)

Det blev den mobila basen från Dakota, handlade från Rutlands som var oerhört snabba med att skicka. Tack till Ceson och Jac för tipsen. Har i princip inget emot att bygga själv men till det priset (~400kr) är det svårt att få till något billigare/bättre.

Basen funkar över förväntan på vårt något ojämna klinkersgolv. Återstår att se om jag satte dem i rätt orientering men jag vill gärna kunna köra hyveln intill väggen och det blir ju enklare om hjulen är orienterade som de är nu...

HyvelHjul.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vill bara tipsa om att Rutlands (www.rutlands.co.uk) kör kampanj på dessa igen(50£ off vilket blir 39.95£) om det är någon mer som behöver.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
ceson skrev:
Lite idéer om du vill bygga själv.:)
Tänkte på denna själv, Ska bygga en till min såg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.