Byggahus.se

Trall, vedbod och bastu på sluttande berg

1. mejner
    Medlem Nivå 1
    Min först tråd. Jag har ett projekt i sommar där jag ska expandera en trall, samt bygga vedbod och en grund till en liten bastu.

Det hela hade nog varit helt ointressant om det inte legat på slutande berg och är tänkt att göras i etapper, trots att det är delad vägg mellan vedbod och bastu.

En till försvårande omständighet är att det är ute på en ö, och jag har inget transportbåt. Har jag glömt en sorts skruv eller virke så är det jäkligt drygt.

Jag tänker att jag ska försöka dokumentera det här.

Nedan är en skiss och upplagda brädor för att hjälpa mig att visualisera det hela.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    93CE6CD1-A6A0-4A43-BD31-9A8A6F11572C.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    344BDF4B-9BAA-4DB9-B10F-35BF52C68422.jpeg

2. mejner
    Medlem Nivå 1
    Första raden gjord. Där jag jag en bärlina att utgå ifrån. Ett borrhål och en balksko på regel.
    Nu ska det blir ett trappsteg på 20 cm. Då blir det två borrhål på regel.

Struntade i ankarmassa och smetade på lite cement för att undvika att vatten samlas i hålen.

Har också spenderat en del tid på rengöra berget så att skit inte ska samla på sig.

Provspolat berget. Vattnet rinner ner i sprickor under huset (som står på plintar på berg i dagen). Struntar således i avlopp. Blir ju inte så många liter i en utedusch/bastu.

3. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Välkommen till forumet.
    Kul projekt.
    Ja det är en utmaning att följa naturen men brukar bli jäkligt fint.

4. mejner
    Medlem Nivå 1
    Tack. Har läst här i några år, men har inte haft något att bidra med.

5. mejner
    Medlem Nivå 1
    Funderar på det där med att bygga i etapper.

Jag hade tänkt att bygga ivf en vägg och tak på vedboden i år, för att följas av bastu nästa år.

Men jag tror det blir för krångligt att skarva taket nästa år.

• Laddar…
  6. mejner
    Medlem Nivå 1
    Inte så mycket progress idag. Badutflykt med familjen.

Rensat berget och fått upp ett trappsteg. 60 cm upp till bastu, så tre nivåer på 20 cm styck. Fem trallbrädor, sen fyra, sen två. Följer berget och lämnar ”vertikalt utrymme” till befintligt byggnads hängränna.

Snörat och borrat. Blev snett borrat på något sätt så fick göra en L-sko av en U-sko med Clas Olles billiga vinkelkap.

• Laddar…
  7. mejner
    Medlem Nivå 1
    En till nivå gjord. Hade tänkt att borra två hål för balkskor för varje regel men blir både jäkligt jobbigt och svårt att mäta in.

Så får blir en bärlina på varje nivå. Hade tänkt att ha luft mellan trappstegen men blir nog bra så här också.

Nu paus i ett par dagar för jobb i stan.

• Laddar…
  8. mejner
    Medlem Nivå 1
  9. mejner
    Medlem Nivå 1
    Jobb i stan och dåligt väder, besök, mm. Fick någon timme ikväll. En bärlina på plats.

Nivå två blir klar i morgon.

10. M
    Moderator · Nivå 18
    ta en extra funderare på avloppet är mitt tips.

Schampo och tvålrester kan börja lukta en del. nu kanske det fixar sig ändå och moder naturs egen dusch kanske fixar renspolningen åt er men som sagt , ta gärna med det i funderingarna

• Laddar…
  11. mejner
    Medlem Nivå 1
    Blir väldokumenterat när det går långsamt. Jag får någon timme per dag. Verktyg in och ut på grund av regnskurar.

12. mejner
    Medlem Nivå 1
    Hade tänkt fem, fyra och två trallplankor på nivåerna. Men blir 5-3-2 och vinner då lite bastu-utrymme (kan inte bygga längre ut pga mer brant slutande berg).

13. mejner
    Medlem Nivå 1
    Sakta och osäkert.

Kunde inte bestämma mig om jag skulle göra långa eller korta reglar på sista trappsteget. Just nu varannan (kan nyttjas till bastuns grund, men kostar löpmeter).

• Laddar…
  14. B
    Allvetare · Nivå 15
    Jag gillar byggen som följer naturen, hellre än att spränga bort naturen! Pluspoäng för det! (y)

15. mejner
    Medlem Nivå 1
    Billigare också... :)

Och ute på en ö så blir det ännu jobbigare att bryta berg.

• Laddar…