5 379 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Traktordriven eller eldriven vedklyv ??
Vilka är fördelarna/nackdelarna med traktordriven/eldriven vedklyv. Man ser ju väldigt få annonser på traktorklyvar ?? Beror det på att det är stenålder eller ? Jag ligger i start i startgroparna att köpa så jag vill ju att det ska blir så bra som möjligt. Jag har traktor så den biten behövs ju inte! hjälp till lite med åsikter.. fanns inte nån vettig tråd om det .
Enda anledningen att ha taktorklyv är om du inte har ström dvs vill stå i skogen och klyva, annars är el att föredra.
Inte speciellt kul att behöva ha traktorn igång för att klyva ved.
Inte speciellt kul att behöva ha traktorn igång för att klyva ved.
Näe.. det är lite så det känns. Den är ju inte knäpptyst. Men det är inte skitroligt å rulla ut 3 st 20 meters 3-faskablar dit man vill klyva o sen rulla ihop dom igen när man är klar. hmm... pest eller kolera. Bara att ta fram vågen å väga för/nackdelar då. Men bilr iaf inte idoiotförklarad om man köper en traktorklyv då ??
Vi har (läs farsan har) traktorklyv hemma och den funkar väldigt bra, skulle inte vilja börja leka med ngn elklyv.
Särskilt om du redan har en traktor så tycker jag det väger mot en traktorklyv.
Man kan klyva ganska rediga bjässar med den och om det nu går lite trögt så e det vara att öka vartalet lite (bäst e det ju att klyva på vintern, går som en dans då).
Sen är det mobilt med traktorklyv; kan klyva på plats på skogsskiftet och hemma på gården vilket jag tycker är bra, alla har inte rum att ha långa vedpenor att stå på gården
Det är nu bara min åsikt
Särskilt om du redan har en traktor så tycker jag det väger mot en traktorklyv.
Man kan klyva ganska rediga bjässar med den och om det nu går lite trögt så e det vara att öka vartalet lite (bäst e det ju att klyva på vintern, går som en dans då).
Sen är det mobilt med traktorklyv; kan klyva på plats på skogsskiftet och hemma på gården vilket jag tycker är bra, alla har inte rum att ha långa vedpenor att stå på gården
Det är nu bara min åsikt
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Sedan har en traktordriven (om det sitter en stor hydralulpump på traktorn) högre effekt och kan trycka hårdare och snabbare.
Har provat båda och med traktor så blir man tröttare .
Protte
Har provat båda och med traktor så blir man tröttare .
Protte
Hmm, jag tror vi pratar om olika saker nu när jag läser inlägget (olika terminologi på olika ställen) .mol9an skrev:
Jag pratar om en skruvklyv som man kopplar till kraftuttaget på traktorn
Så glöm mitt förra inlägg
Liknande trådar
-
Förstår någon hur den här produkten ska kopplas? 12V DC eller 220V AC..?
El -
Eldriven eller vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Rörpress, manuell eller eldriven
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Eldriven skottkärra - är det bra eller?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Luftdriven eller eldriven pistol när jag skall spika fasad och takpapp?
Tak & Vind