2 257 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Trägolv på elektrisk golvvärme - konstruktion/uppbyggnad
Planerar att bygga en mindre stuga, där jag av olika anledningar kommer att ha trägolv och därtill elburen golvvärme. Stugan kommer att grundläggas på plintar. Huvudsakliga värmekällan kommer att bli kamin plus några radiatorer, så golvvärmen är primärt en komfortgrej som jag vill ha. När jag kollar runt för att bilda mig en uppfattning om uppbyggnaden/konstruktionen, hittar jag bara kombinationen vattenburen golvvärme och trägolv. Ingenstans har jag hittat hur man bygger upp golvet med elburen golvvärme. Det jag undrar mest över är hur man ”fäster” golvbräderna. Med vattenburen golvvärme har man ju gott om plats för att spika/skruva fast brädorna, men hur går man tillväga för att inte skada elslingorna?
Novis som jag är, hoppas jag att min gode väns ”...fråga på Byggahusforumet. Där kan man få proffsiga svar på mycket” ger utdelning.
Novis som jag är, hoppas jag att min gode väns ”...fråga på Byggahusforumet. Där kan man få proffsiga svar på mycket” ger utdelning.
Vad har du tänkt dig för golv? Ett som ska spikas eller som läggs flytande? Ska det spikas får du bygga upp ett undergolv ovanpå golvvärmen som du kan spika ditt golv i.
Det finns till exempel denna https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/golvvarmesystem/tillbehor/reflecta som inte kräver att golvvärmeslingorna läggs i flytspackel som annars är det vanligaste vid elgolvvärme.
Men börja ställa dig frågan varför du ska ha både radiatorer och golvvärme. Lite kaka på kaka. För att golven ska upplevas som varma måste de dessutom vara ett par grader varmare än luften i huset.
Det finns till exempel denna https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/golvvarmesystem/tillbehor/reflecta som inte kräver att golvvärmeslingorna läggs i flytspackel som annars är det vanligaste vid elgolvvärme.
Men börja ställa dig frågan varför du ska ha både radiatorer och golvvärme. Lite kaka på kaka. För att golven ska upplevas som varma måste de dessutom vara ett par grader varmare än luften i huset.
Ett flytande golv har jag inte reflekterat över. När det gäller tjockleken på trägolvet har jag fått uppfattningen att det inte bör vara tjockare än 14-15 mm för att värmen inte ska ha för mycket trä att värma upp o för stort motstånd att ta sig igenom. Och då har jag tänkt som så, att det kanske är svårt att få ett 17-18 kvm stort "flak" av brädor till att ligga plant. Därför har jag inte funderat på något annat än att spika/skruva fast golvet. Med det går kanske bra att ha det flytande också.N NoOne2k skrev:Vad har du tänkt dig för golv? Ett som ska spikas eller som läggs flytande? Ska det spikas får du bygga upp ett undergolv ovanpå golvvärmen som du kan spika ditt golv i.
Det finns till exempel denna [länk] som inte kräver att golvvärmeslingorna läggs i flytspackel som annars är det vanligaste vid elgolvvärme.
Du kan ha rätt, det bglir kanske lite overkill med både radiatoreer o golvvärme. I så fall får det bli golvvärme
Tack för länken.Om man använder kabel ska det väl gå bra att spika/skruva om man bara markerat var slingorna går. Men hur gör man om man använder elfolie/nät, där "kabeln" ligger mycket tätare och där det inte är så lätt att se var man kan spika?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tjockt flytspackel för elektrisk golvvärme och armering
Byggmaterial & Byggteknik -
Massivt trägolv på betongplatta med golvvärme?
Golv -
Elektrisk golvvärme i trägolv
Golv -
Trägolv på elektrisk golvvärme - konstruktion/uppbyggnad
Golv -
Elektrisk golvvärme under massivt trägolv som ska skruvas
Värme allmänt