Tack Pelpet!
Håller med dig! Vore det skyltat att det är en gästparkering håller jag med dig.

Men att förbjuda parkering på en öde parkeringsplats kanske kan kännas omotiverat eller tycker du jag har fel?

Om föreningen har gått ut med "ordningsregler" om parkeringen, så finns det väl ingen anledning att bekosta skyltar med samma information. Framförallt om man ändå inte kan beivra överträdelser. De som inte får parkera där har blivit informerade. Utifrån kommande behöver inte veta att vissa andra inte får parkera där.

harry73
Jag tycker att en samfällighet ska försöka införa så lite regler och förbud som möjligt. Å ena sidan är det jobbigt för alla som behöver följa reglerna och å andra sidan är det jobbigt för de som behöver beivra alla som inte följer reglerna. Lose-lose situation alltså.

Jag tycker att TS har en sund inställning till samfälligheter och att han borde ställa upp för styrelsearbete. Jag tycker att det borde finnas fler som honom i styrelser runtom i landet.
OBS jag vet att ironi inte funkar på ett forum, så jag är allvarligt

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonas Englund skrev:
Tack svaren!
Upprinnelsen till det hela är att de som har två bilar tycker det är jobbigt när man som jag inte utnyttjar sitt garage varje dag. Då vill de ha garaget...
Intressant och i vår förening har vi liknande. Är det skapligt väder även vinter så ställs många bilar utomhus så det blir brist på parkeringar. En del ställer sina bilar ute då de använder dieselvärmare. Då har man diskuterat att föreningen äger garaget och de som inte använder garaget ska överlåta dem till föreningen. En del hävdar att det ingår ett garage per fastighet. Styrelsen har inte velat riktigt ta i saken förutom påpekat att vi inte får stå i vändplan. Så då står vi på gräsmattor i anslutning till parkeringsområdet. Även jag som har fått nytt garage på annan plats viket gör det bökigare att parkera i garaget.

Redigerat:
Jag tänker så här:

Har föreningen problem med att gäster inte får plats på gästparkeringarna? Isåfall gå ut med en vänlig uppmaning först. Om det inte funkar, prata med folk direkt. Om det inte funkar, inför regler och påföljder.

Finns inget reellt problem - gör ingenting. Fast det verkar föreningen ha gjort ändå? Vad är det för problem man försöker lösa?

En surgubbe som har åsikter utan grund är inte ett parkeringsproblem utan ett socialt problem.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svar slurppe99 och alla andra,hinner inte svara på alla riktigt.

Där jag bor finns det olika gårdar där parkeringsmöjligheterna är olika från gård till gård, där jag bor är det som sagt öde på parkeringen. På andra är det mer problematiskt, dock vill inte styrelsen skilja från gård till gård utan köra parkeringsförbud rakt över.

Jonas Englund skrev:
Tack Pelpet!
Håller med dig! Vore det skyltat att det är en gästparkering håller jag med dig.

Men att förbjuda parkering på en öde parkeringsplats kanske kan kännas omotiverat eller tycker du jag har fel?
Jag tycker att du har rätt. Och fel. :D

Rätt i att man borde skylta gästparkeringen, om inte annat för att gäster ska veta var de ska parkera. Tydlighet är bra! :thumbup:

Fel för att ni uppenbarligen har hyrda/tilldelade platser att parkera på, så varför ska ni ockupera platser som är till för gäster? Visst, de platserna kanske är tomma för det mesta men om två av de boende får för sig att ha födelsedagskalas samma lördag, eller varför inte tänka valfri högtid? Då kommer det förmodligen fler gäster än vanligt och då är det väl lite osmidigt om gästparkeringarna är fulla av boendes fordon?

Sen är det en ytterst drivande pensionär som säger till när man parkerat "fel".
Bor du också på Brattåskärrsvägen? :p

• Gilla
Jonas Englund
  • Laddar…
En enkel, kanske tillfällig lösning, vore ju att sätta upp en parkeringsskylt med tillägget Max 4 timmar.

Då förhindrar man kanske mycket slentrianmässig parkering över natten.

• Gilla
anderols
  • Laddar…
KnockOnWood, det låter som ett alternativ. Värt och lägga fram.

Är det några gäster som, på grund av detta, fått ställa sig någon annanstans? Annars ser jag inte problemet...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det är mycket möjligt, dock finns en allmän parkering till ett motionsområde i direkt anslutningtill samfälligheten. Så är det fullt på parkeringen där finns detta alternativ.
Från denna parkering till gården längst bort tar det ca 5 min och gå.

harry73
Samma regler på alla gårdar är bra och tydlig, sedan kan man välja att bara kontrollera när det börjar bli problem eller efter klagomål. Då är förbudet inte ett mål i sig men ett verktyg man kan använda när det behövs

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonas Englund skrev:
Tack för svar slurppe99 och alla andra,hinner inte svara på alla riktigt.

Där jag bor finns det olika gårdar där parkeringsmöjligheterna är olika från gård till gård, där jag bor är det som sagt öde på parkeringen. På andra är det mer problematiskt, dock vill inte styrelsen skilja från gård till gård utan köra parkeringsförbud rakt över.
Men får jag då parkera bilen på en annan gård där jag inte är boende, dvs som gäst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.