K karlmb skrev:
Om politiker beslutar så, ja
Gör dem det?

F fribygg skrev:
Gör dem det?
I varje budget. Det fins inga öronmärkta pengar i Sverige även om många tror det.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du förstår inte att däck föreskrivna i lag kan vara totalt jävla värdelösa i vinterväglag? 3PMSF märkningen betyder inte att däcket är lämpligt att köra i snö och is! Det innebär att man kanske kan göra det om man tar det försiktigt som fan (jo jag har testat).
Försök inte tricket att förminska mig. Min erfarenhet av vägar och trafik är nog större än flertalets.
Det kanske istället är du som inte förstår? Om inte lagliga däck går att använda är det snöröjningen som brister. Vinterväghållningen skall givetvis anpassas så att framkomligheten fungerar med de däck som är föreskrivna.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Det finns någon utrustning på vissa lastbilar som sitter mellan drivhjulen som kan sättas i rotation, det hänger kedjor på detta som då kommer in under drivhjulen och ger grepp vid behov, att ha kedjor på lastbilar vid detta väglaget denna tiden på året är inte ok.
Det finns garanterat någon medlem som vet vad dessa heter.
Ett fabrikat är Onspot. Men de fungerar bäst på packad snö och is. I lössnö förmår inte länkarna att slungas ut.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Du vet förstås att kommunala förvaltningar inte kan lägga undan pengar till ett senare år (det KAN gå, men inte utan en himla massa krångel). Om man INTE gör av med pengarna så får man MINDRE i budgeten nästa år. Så den chef som säger ”Vi kan spara pengar genom att skjuta upp inköpet av nya möbler ett år” har tyvärr fel - nästa år har hen istället troligen fått mindre tilldelade pengar att röra sig med, så då blir det inga möbler alls. 😢
Tyvärr så är det ett mångårigt feltänk skapat av politikerna under många år, behövs det inte nya grejer i år så sätt skattebetalarnas pengar i en fond som reserv, ja visst ja när skatten är inbetald så ska den ju brännas så fort som möjligt så att man kan påvisa ett större behov till nästa år.
Min kommun(liten) har ökat skuldsättningen per invånare med 15-20% från 2022 - 2023.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Försök inte tricket att förminska mig. Min erfarenhet av vägar och trafik är nog större än flertalets.
Det kanske istället är du som inte förstår? Om inte lagliga däck går att använda är det snöröjningen som brister. Vinterväghållningen skall givetvis anpassas så att framkomligheten fungerar med de däck som är föreskrivna.
Gränsen för lagliga däck är det sämsta du får köra på när det är bra väglag. Syftet med den gränsen är inte att peka ut var gränsen för lämpliga däck går när det är dåligt väglag.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Vinterväghållningen skall givetvis anpassas så att framkomligheten fungerar med de däck som är föreskrivna.
Hum, oberoende av en vädersituation som är 1-2 gånger/år, där delar jag inte den åsikten.
Enligt personer på plats även personbilar med sommardäck och fortfarande i november!!!
Men visst får man ha teoretiska önsketänkanden.😉

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Ansvarslösa fordonsförare finns det gott om.
Och det ska alltid skyllas på någon annan,
aldrig något eget ansvar!
Och snacket om lastbilar som inte kommer igång efter att ha varit tvungna att stanna för någon
annan - det snacket går jag inte på.
Om man inte kan få igång sitt fordon efter att ha stannat
så har man INGENTING i trafiken att göra!
Det har varnats i massor i god tid om kommande besvärligt väder
och därmed besvärligt väglag!

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
RoTe
M Mats_R skrev:
Ok du har ingen aning om vad du pratar om alltså.

A AndersS skrev:
Enligt personer på plats även personbilar med sommardäck och fortfarande i november!!!
Här säger väderleksrapporten 13 plus i morgon och inte under 5 grader på 14 dagar... varför ska jag byta däck innan December?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Har inte ni i söder ofta sommarväglag hela vintern med undantag för några få dagar. Jag skulle behålla sommarhjulen hela vintern med dom förutsättningarna. 👍

• Haha
Dilato
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Har inte ni i söder ofta sommarväglag hela vintern med undantag för några få dagar. Jag skulle behålla sommarhjulen hela vintern med dom förutsättningarna. 👍
Så enkelt är det inte, det kan komma snö som ligger typ tre veckor i sträck och då måste man kunna åka och handla.. eftersom här där jag bor finns ingen kollektivtrafik trots att jag kan åka med bil till tågstationen Ystad- Malmö på 6 minuter och till Malmö på 30 minuter 😢

eller till jobbet för dom som behöver det😉

Men några dubbdäck finns inte på kartan🤓

D Dilato skrev:
Här säger väderleksrapporten 13 plus i morgon och inte under 5 grader på 14 dagar... varför ska jag byta däck innan December?
Beror väl på hur när du vill köra, ev. måste köra, eller var det lite ironi? Diskussionen är ju snöoväder och E22 i Skåne som var nu i veckan, så stannar du hemma i sådant väder är det väl rätt tänkt, men åker man ut på vägarna och blir delaktig att det blir stopp i trafiken med sommarhjulen på är det väl inte så bra.
Själv bytte jag på våra bilar för två veckor sedan och kör på dubbfria vinterhjul fungerar bra nu när det blir varmare i veckan😉 Sedan har vi awd på en för att komma fram om det blir besvärligt väder då vissa körningar måste göras, dock inga långa sträckor 5-10 km.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror väl på hur när du vill köra, ev. måste köra, eller var det lite ironi? Diskussionen är ju snöoväder och E22 i Skåne som var nu i veckan, så stannar du hemma i sådant väder är det väl rätt tänkt, men åker man ut på vägarna och blir delaktig att det blir stopp i trafiken med sommarhjulen på är det väl inte så bra.
Själv bytte jag på våra bilar för två veckor sedan och kör på dubbfria vinterhjul, fungerar bra nu när det blir varmare i veckan😉
Jo men nu handlar det främst om långtradare och att hela industrin är beroende av "justintime" leveranser.
Sedan alla våra kära paket som ska levereras i tid.
Om man är proaktiv med saltning så ger det då även en stor fördel för privatbilister.

Enkelt jämfört så skulle vi behöva stänga varenda flygplats om man inte saltar och man får ner "friktionskoefficienten" dvs att man får bort isen på asfalten.

Rena löjan att det inte saltas mer!! OBS mitt resonemang gäller enbart de stora Europavägarna genom Sverige.

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu handlar det främst om långtradare och att hela industrin är beroende av "justintime" leveranser.
Sedan alla våra kära paket som ska levereras i tid.
Om man är proaktiv med saltning så ger det då även en stor fördel för privatbilister.

Enkelt jämfört så skulle vi behöva stänga varenda flygplats om man inte saltar och man får ner "friktionskoefficienten" dvs att man får bort isen på asfalten.

Rena löjan att det inte saltas mer!! OBS mitt resonemang gäller enbart de stora Europavägarna genom Sverige.
Ursäkta att jag är petig, men man vill ha upp friktionskoefficienten på en vinterväg, inte ned:
- https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Friktionskoefficient

Hög friktion (till en viss grad) är bra på vintervägen.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.