113 180 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Förklara för mig som om jag är sex år varför jag i snöoväder med vilka däck som helst på långtradaren kan kräva att det är väghållarens ansvar att jag skall kunna komma fram.M Mats_R skrev:
/Höghus
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Nä, det är säkert 1-2 cm snö på vägen där. Inte ens med 2-3 minuter mellan plogbilarna skulle man få bort snön.M Mats_R skrev:
Vad tycker du man ska göra? Golvvärmesystem under varenda väg så öststatarna ska kunna gasa runt fritt med sina lastbilar?
Knappast, men de skulle lägga högre anbud så att de kunde utföra uppdraget bättre. Se är det fel att alltid ta det billigaste anbudet.Nyfniken skrev:
Sen är det ibland inte det utförande företaget som bestämmer när åtgärder ska sättas in. De kör på avrop från väghållaren.
Jämför hur vinteväghållningen sköts nu med förr när vägverket själa skötte det med huvudsakligen egna fordon och personal.
Nej men jag bor i Gävle där det damp ner 4-5 dm i förrgår utan några större problem, man fick stänga E4 mot Uppsala kortvarigt för att snöröja sedan blåste det orkanvindar under natten.Höghus skrev:
Längs E4 hade man tungbärgare stående på ett par strategiska positioner som jag uppfattade det anlitade av Trafikverket. Inne i Gävle hade man bandvagnar i beredskap men kommunens väghållare skötte snöröjningen med bravur så bandvagnarna fick enbart enstaka uppdrag för hemtjänst.
Vem säger att du ska använda vilka däck som helst?Höghus skrev:
Jag förutsätter att du som de allra flesta andra använder däck som är föreskrivna i lag. Då är det självklart väghållarens ansvar att du ska kunna komma fram.
Ett bra sätt är att göra likadant som man gjorde när vägverket skötte det i egen regi. Då var nästan alltid europavägarna i södra Sverige snöfria även under pågående snöfall. Jämför gärna mängden salt som användes förr mot nu.Ossian K Olsson skrev:
Väghållningen är faktiskt överdrivet jävla uselt, de är helt efterblivna och totalt korkade där på trafikverket. Fullt med varningar, men inte en enda snöröjare nånstans förrän lååångt efter. Vid 16 var viktiga vägar helt orörda och det låg mellan 1-3 dm på riksvägen.
I början av veckan hade vi svartis (måndags) och det hade inte varit en jävel ute då heller.
Om vi går ner på kommunnivå. Så gick vår kommun ut med att de var förberedda, men de har inte ens varit ute med ett enda fordon idag, och är nog inte nu heller trots det ligger 2-3 dm snö överallt
Men de var åtminstone noga med att påpeka att vi ska ta trottoarerna.....
I början av veckan hade vi svartis (måndags) och det hade inte varit en jävel ute då heller.
Om vi går ner på kommunnivå. Så gick vår kommun ut med att de var förberedda, men de har inte ens varit ute med ett enda fordon idag, och är nog inte nu heller trots det ligger 2-3 dm snö överallt
Det har varit så senaste årtiondet, nedskärningar och direktiv att inte plöja snön för ofta mm..Rkarlsson skrev:Väghållningen är faktiskt överdrivet jävla uselt, de är helt efterblivna och totalt korkade där på trafikverket. Fullt med varningar, men inte en enda snöröjare nånstans förrän lååångt efter. Vid 16 var viktiga vägar helt orörda och det låg mellan 1-3 dm på riksvägen.
Redigerat av moderator:
Helt klart. Även om det var värre kö på Österlen 2009 än vad de var i Hörby förra året så fanns där MASKINSTATIONER. Vilket är ett sällsynt ord idag. Allt lades ju för tusan ner.Rejäl skrev:
Jag köper snart en egen jävla hjullastare och röjer gatorna i kvarteret
https://www.tv4.se/artikel/49VuCzMl...ilar-saknar-vinterdaeck-chansar-pa-bra-vaederM Mats_R skrev:
Att jag använder godkända däck är självklart, men jag förutsätter inte att det är plogat, saltat och sandat.
Din teori stämmer inte att alla tänker så, och dryga böter är enda botemedlet.
/Höghus